kilometerstanden

maandag 18 maart 2013

Mooi kleurtje

Bij Fietser zitten ze ook niet stil. Niet alleen wordt werk gemaakt van de WAW Mk IV - nieuwe mallen met detailverbeteringen -, maar nu kun je de velomobiel naast de al beschikbare RAL-kleuren ook in Pantone-kleuren laten spuiten.

Ik zeg wel "spuiten", want bij Fietser werd indertijd omwille van het gewicht gekozen voor het spuiten van de stroomlijn in plaats van het werken met gelcoat.

Onlangs zag ik een eerste resultaat van de nieuwe kleuren.


Een andere evolutie is dat de transmissie verandert. Door het succes van de eWAW wordt het duidelijk dat het extra vermogen van de elektromotor en het andere gebruik van zo'n fiets niet echt compatibel is met de klassieke derailleur. Er wordt nonchalanter omgesprongen met zo'n voertuig en een derailleur houdt daar niet van. Ook het extra vermogen zal hier wel een rol spelen.

Dus worden meer en meer eWAWs uitgerust met een Rohloffnaaf. Hierdoor groeien de beWAW en de eWAW verder uit elkaar. Theoretisch kan je alles door elkaar halen, maar in de praktijk (omwille van het gewicht) zal de beWAW vooral met derailleur uitgerust worden, terwijl meer en meer kopers van een eWAW kiezen voor de Rohloff.

Hier zou de NuVinci N360 ook een mooie oplossing kunnen bieden, zeker in de huurfietsen, want dit is echt een heel eenvoudig systeem. Misschien zou die kunnen uitgebreid worden met de Harmony ?


3 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ja hoor, die doet het weer prima ! Binnenkort vervang ik preventief ook de tweede kabel, want die toonde ook een knik binnen in de shifter. Het risico op breuk zal hierdoor wel toegenomen zijn. Beter eens teveel vervangen dan onderweg in de problemen komen.

      Verwijderen
    2. O ja: na het olieën van de naafinterface gaf ook die geen probleem meer. Het vroor niet zo hard meer, maar bij -10° C en sneeuw, had ik het toch moeten merken.

      Verwijderen