kilometerstanden

donderdag 25 april 2013

Reizen, fietstransport en bagage

Binnenkort trek ik er voor een weekje op uit. Het doel is het zuiden van Bretagne, waar een treffen voor oude zeilboten doorgaat.
800 km is een beetje ver om al fietsend af te leggen, vooral omdat ik één week weg ben en dus heen en terug moet en de auto vind ik verschrikkelijk saai voor die verplaatsing, dus viel de keuze op de trein. Vanuit Gent naar Vannes, dat betekent om het praktisch te houden een combinatie van Thalys en TGV. Vanaf Vannes moet ik dan nog ongeveer 30 km rijden naar de camping waar ik de week zal doorbrengen.

Als volbloed fietser kan het niet anders: er moet een fiets mee ! Daarvoor is de Birdy "iets" handiger dan de Alleweder (die trouwens niet eens mee mag op die treinen) en zelfs geschikter dan de toerbukker. De Birdy kan namelijk, vouwfiets zijnde, gratis mee op elke trein, mits hij in een hoes zit. Dat stukje huisvlijt wordt met plezier gemaakt door moederlief.

Een week kamperen betekent ook dat er kampeerspullen mee moeten, onder andere een tent (duh), slaapmat, slaapzak, grondzeil, kleren, kookspullen, ... en om het nog wat complexer te maken, kunnen die niet op de Birdy als die in de trein staat, maar moeten ze wel mee kunnen als ik fiets (van thuis naar het station, in Parijs van de Gare du Nord naar de Gare de Montparnasse en van Vannes tot aan de camping). Fietstassen zijn dus niet zo aangewezen, want dan heb je je handen vol in het station: een fiets in een zak, een set fietstassen, een tent, ... Dus komt er een fietskar achter de vouwfiets en voor de gelegenheid leende ik een KidCar Combi, die in mijn herinneringen veel aangenamer rijdt dan mijn goedkope Croozer Cargo.


Daarmee is het bagageprobleem opgelost, want zowel de (opgevouwen en verpakte) fiets als de (van dissel en wielen ontdane) fietskar mogen mee op de trein.
Om een kar te trekken, moet je een trekhaak op de fiets zetten. Ook dat is evident. Vervelender is dan weer dat je bij een Birdy met een of-of situatie te maken krijgt: ofwel de zijstandaard, ofwel de trekhaak! De fiets even parkeren met de kar erachter wordt dus onmogelijk (behalve met een fietssteun).



Binnenkort start het puzzelen: meten en passen wat allemaal mee kan.
De eerste fase is achter de rug: de trekhaak is gemonteerd en een testrit van een vijftal kilometers is al gemaakt met de combinatie. Daarbij bleek mijn herinnering correct: je merkt van de Kid Car veel minder dan van de Croozer Cargo. De kar bolt beter, dus mijn kruissnelheid ligt hoger, en het geheel rijdt comfortabeler. In de dissel van de Croozer zit een veer om voor de flexibiliteit te zorgen, terwijl de Kid Car gebruik maakt van een bolkoppeling. Die veer maakt het lastiger naarmate de kar meer beladen is: je voelt die veer werken, waardoor je voortdurend afgeremd wordt. De KidCar rijdt simpelweg veel strakker. Je hebt wat je betaalt, geldt nog maar eens.

2 opmerkingen:

  1. Kan je de arm van de fietskar niet aan de andere kant plaatsen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas niet. De constructie van de fietskar laat het niet toe, de arm kun je niet zomaar omdraaien en dan zit ik nog met een derailleur op de fiets...

      Verwijderen