Al even traditiegetrouw reed een delegatie van de Gentse Liggers mee en voor de allereerste keer deed ik dat ook. De voorbije jaren was ik met de Fietsersbond present om technische assistentie te verlenen, maar aangezien er meer en meer bedrijven en bedrijfjes ontstaan die dat professioneel doen en wat promotie kunnen gebruiken, was dat niet meer nodig. Zo kon ik van een tochtje genieten.
Met de Gentse Liggers wordt elke keer gekozen voor de meest traditionele tocht van 80 km, die de oorsprong is van de naam van de happening: die tocht gaat letterlijk helemaal om Gent heen.
We hadden afgesproken om 8u aan het startpunt in Wondelgem. Met 12 waren we, waaronder drie velomobielen: een Versatile, een Mango en een WAW. De rest was een allegaartje van ligfietstypes, waarbij Ronny's splinternieuwe Toxy Flite toch wel opviel. Hij is trouwens de fotograaf van wie ik de beelden mocht gebruiken.
Omdat de hele dag mooi weer en aangename temperaturen beloofd waren, had ik de Valenteyn Kobra van stal gehaald. Zolang er geen te korte bochten zijn, is het een schitterende fiets om mee te rijden, hoe oud die ook mag zijn.
De tocht was een mooie presentatie van hoe Vlaamse fietsroutes kunnen zijn: nieuwe, vlakke betonnen vrijliggende fietspaden (afgesloten door massieve betonblokken),
pokdalige, verzakte betonplaten, grintwegen, slingerende veldwegen in asfalt, jaagpaden (met "ribbelstroken"!), ...
Op één "fietspad", onder de bomen en in erbarmelijke staat, raakte het voorwiel van de Kobra een scherpe putrand, met een snakebite tot gevolg.
Voordeel van enkelzijdige ophanging: makkelijk bij het herstellen van een lekke band. |
Paul, die achter me reed, had minder geluk: het voorwiel van zijn Fujin SL kon de schok blijkbaar niet aan, waardoor twee spaken braken en het wiel plots meer dan een centimeter slag maakte... Een tiental kilometers verder, toen de schade duidelijk werd, heeft hij moeten afhaken.
Schadeanalyse: 2 spaken door en velg geplooid |
Achteraf is het makkelijk natuurlijk: eigenlijk reden we te snel voor die ondergrond (zowat 35 km/u), maar toen we dat doorhadden, was het al te laat.
Een groep van twaalf, met een bonte verzameling ligfietsers en ligfietsen, dat is niet altijd even makkelijk. Op een stuk van de route (na het veer in Mendonk) hebben we met een vijftal onze fietsen de sporen gegeven en gingen we iedereen voorbij (35 à 40 km/u). De rest bleef achter... Vanaf het volgende controlepunt reden we weer samen.
Te onhouden: een Batavus Relax heeft zijn naam verdiend. Die is geen partij voor de Fuego's, Kobra's en Barons in het gezelschap als het op snelheid aankomt.
Toxy Flite, Nazca Cruiser, Versatile, WAW, Batavus Relax en Mango |
Een velomobiel blijft ook een aandachtstrekker, dat was bij elke pauze duidelijk.
Uiteindelijk stond er 100 km op de teller. Op het lek na heeft de Kobra zich goed gehouden. Niet slecht voor een bijna 20 jaar oude raceligger! Dit smaakt naar meer.
Als Nederlander heb ik wel medelijden met jullie wegen en fietspaden ;)
BeantwoordenVerwijderenDat is een levenslange voorbereiding op klassiekers als Parijs-Roubaix...
VerwijderenMet de fietspaden hoef je geen medelijden, wel met zij die er over moeten rijden én met de fietsen!
Verwijderen@ Jan:'t Is wel een Hurricane SL ipv een Fujin, maar dat maakt voor die spaken geen verschil vrees ik.
Je hebt helemaal gelijk ;)
VerwijderenHet was een van de zeldzame keren dat er geen open trike bij was.
BeantwoordenVerwijderenEn met mijn Toxy Flite keek ik werkelijk boven iedereen uit :-)