Naast alle test- en onderzoekswerk voor een nieuwe velomobiel, gaat ook het onderhoud aan eFAW verder, want dat is en blijft mijn dagelijkse vervoermiddel.
De linkerkant van eFAW kreeg een tijd geleden een grondige revisie: er kwam een nieuw wiel in, de aluminium L-balk waar de ophanging op rust werd vervangen en de veerpoot werd opengemaakt en nagezien. Toen bleek dat de nylon glijbus, die de binnenveerpoot leidt, uitgesleten en aan vervanging toe was.
Een poosje later hoorde ik gerammel van de rechterkant. Tja: als links slijtage toeslaat, kan het rechts wellicht niet anders zijn. Dus maakte ik in de voorbije dagen ook die veerpoot open (de L-balk en het wiel zijn in prima conditie) en ook daar was de glijbus uitgesleten. Dat veroorzaakt een rammelende veerpoot en dus moest die bus vervangen worden.
Ook de "demper" - een blokje schuim onderaan de binnenveerpoot - was stuk. Een nieuw blokje bezorgde Brecht, van Fietser.be, me met de glimlach en zonder er iets voor te vragen. Over service valt bij Fietser.be echt niet te klagen!
Links zie je de nieuwe glijbus. Die moest ik nog lichtjes afschuren om in de veerpoot te passen. Rechts, het oranje stukje, is het schuimblokje.
Nu, na montage, blijkt de poot een stuk beter te veren. Ik vermoed dat de linkerkant toch ook nog eens open zal moeten: nu ik een nieuw schuimblokje in handen had, denk ik dat het aan de andere kant ook aan vernieuwing toe is.
ik heb de gewoontje om bij problemen aan 1 kant de andere kant ook te vervangen
BeantwoordenVerwijderenHeb wel enkel nog maar de veren vervangen en binnenkort de remkabels.