De inhoud in beelden:
BuM Toplight LineTec Brake Plus |
Schwalbe Tryker |
Het stoorde me al langer: het onlogische van een koplamp die energie krijgt van de naafdynamo, maar een achterlicht waarin batterijtjes zitten. Het is een bizarre marktlogica: elke fiets (die ik ken) met naafdynamo wordt zo geleverd. Allicht heeft dit wat te maken met de extra arbeid - en dus kostprijs - van het trekken van een draad naar het achterlicht?
Mijn stelling hierin is duidelijk: waar ik batterijen kan vermijden, doe ik dat. Gewone alkalinebatterijen zijn milieubelastend en batterijen in het algemeen hebben de neiging leeg te raken op het minst gepaste moment.
Vorig jaar ondernam ik een eerste poging om dit bij de Birdy aan te passen, maar het toen bestelde achterlicht - een Philips Lumiring - bleek te breed in combinatie met de fietstassen. Deze keer had ik mijn huiswerk beter gemaakt! Een BuM Toplight achterlicht - 94 mm breed - voor naafdynamo dus, zowel voor de Birdy als voor de Trek toerbukker, want beiden beschikken over een naafdynamo.
Laat me beginnen met de (zeer lange) naam van het licht te verklaren:
- LineTec: er zitten twee leds in het achterlicht, maar die vormen geen puntbronnen: het licht wordt verstrooid door een optisch systeem dat er eerder een streep licht van maakt. Dat is minder verblindend voor de achterliggers en het verlichte oppervlak wordt er ook groter door. Ergo: verbeterde zichtbaarheid.
- Brake: BuM stak er een circuit in dat het licht feller doet oplichten indien de pulsen van de dynamo plots verminderen (of zoiets). Dat laatste kan dus enkel bij een vertraging en zo krijg je een remlicht. Het systeem werkt enkel indien het licht aan staat.
- Plus: er zit een standlicht in, zodat je licht ook bij stilstand - aan het rode licht, bijvoorbeeld - niet meteen dooft.
Belangrijk voor wie ook zo'n achterlicht overweegt: de gatafstand voor de bevestiging bedraagt 50 mm! Bij veel fietsen wordt de andere standaard, 80 mm, gebruikt.
Op beide fietsen zit een koplamp met 6V uitgang, zodat de regelelektronica in de koplamp voor de overspanningsbeveiliging zorgt. Op de Trek is dit een (oude) LumoTec Oval Senso (ook van B+M), die via een lichtsensor het licht in- en uitschakelt. Dit werkt al tien jaar feilloos. Aangezien het achterlicht stroom krijgt via deze lamp, gaat het mee aan en uit.
Op de Birdy zit een koplamp (van Shutter Precision) zonder schakelaar, maar ook met een aansluiting voor het achterlicht. Daarop brandt het licht dus permanent, maar de spanning is ook geregeld. Gezien de uiterst licht lopende naafdynamo is dat permanent aan staan geen enkel probeem.
In enkele volgende artikelen laat ik zien hoe de lichten op beide fietsen ingebouwd en aangesloten werden.
Schwalbe Tryker
Tja, waar die op komen, da's wel duidelijk. De laatste PM's gingen niet lang mee, vooral door de versleten L-balk aan het linkerwiel. Sporing om zeep, shimmy, ... dat zijn elementen met een zeer uitgesproken invloed op de bandenslijtage. PM's zijn comfortabel, relatief goedkoop (€ 20/band), maar ook behoorlijk zwaar. Ik wou wel eens wat anders proberen en omdat ik de Trykers vond aan € 18,75 per stuk, leek dit me wel wat.
Eerst moet nu de rechterveerpoot van eFAW hersteld worden (glijbus is uitgesleten), waarna de Trykers getest zullen worden. Ze zijn smaller dan de PM's - de Vredesteins waren 47-406, de Trykers 40-406 - maar breder dan de Hutchinsons (35-406) die er nu op liggen. Afwachten wat dit wordt.
Voor achteraan is een Big Apple Plus in bestelling (55-406), met Greenguard antileklaag, maar met de zomervakantie is het nog even wachten daarop. Voorlopig gebruik ik achteraan een PM 54-406 (de Big Ben wordt opzijgelegd voor de winter).
Zo op het gevoel is het loopvlak van de Trykers ook behoorlijk dik, maar de wangen dan weer heel wat dunner. Dat doet vermoeden dat de banden toch redelijk moeten dempen. Veel hangt natuurlijk af van de rubbersamenstelling van dat loopvlak: dat bepaalt de levensduur, maar ook de rolweerstand, de zijdelingse grip en nog wat andere factoren.
Wim Schermer was er niet echt over te spreken, maar als ik zijn test er nog eens op nalees, had dat vooral te maken met verwachtingen/beloften. Wim test ook vooral in functie van efficiƫntie (uitrolproeven, pendelproeven) en rendement op het vlak van vermogen. Een band is altijd weer een compromis en ik neem aan dat dezelfde band onder een ander type velomobiel ook weer anders is.
Die testen dateren van 2011 als ik me niet vergis...de huidige Trykers kunnen inmiddeld goed verbeteringen hebben ondergaan. Is ook gebeurd met andere Swalbe banden immers...
BeantwoordenVerwijderenIk vind het opvallend dat er Raceguard lekbescherming op is gemaakt, dus Swalbe kennelijk zelf vind dat het geen toerband is.
Ik heb het niet uitgebreid bestudeerd, maar het lijkt me dat Smartguard bij Schwalbe gereserveerd is voor draadbanden. Dat klinkt logisch, want het is een dikke (5 mm) en dus zware laag. Draadbanden wegen sowieso al meer dan vouwbanden en dan gaat dit mooi samen. De Tryker is een vouwband en dus licht(er). Aangezien hij specifiek voor velomobielen ontwikkeld is, is dat ook weer evident: minder gewicht verlaagt de onafgeveerde massa.
Verwijderenop mijn brompton is het achterlicht gesneuveld.
BeantwoordenVerwijderenwaar heb je het achterlicht gekocht, want het zou perfect passen.
Hier: http://www.velokontor.de/index.php
VerwijderenVia het web bestellen is enkel de moeite als je wat meer nodig hebt: de verzendkosten komen anders veel te hoog uit.