kilometerstanden

zondag 29 september 2013

(geen) licht

Jawel. De donkere dagen komen eraan. Tijd om te zorgen dat alle verlichting werkt.

Het volgende is iets dat al van voor de zomer dateert, maar waarvoor de oplossing vooruitgeschoven werd, want het was toch niet belangrijk.

In de neus van eFAW zaten bij de aanschaf twee ledspots.


Dit is een beeld van twee jaar geleden, tijdens de "elektrificatie" van de Alleweder. Daarop zie je duidelijk de constructie voor de verlichting.

In de lente merkte ik dat één van de spots het plots niet meer deed. Kort daarna was ook de andere dood. Zelfs rechtstreeks 12V op de spots zetten deed geen lampje branden, dus het probleem zat in de spots zelf.

Mooie dingen trouwens, maar ondertussen lichtjes gedateerd.

Na controle bleek de oorzaak bij allebei identiek: in elke lamp zit een printplaat met regelelektronica. Bij allebei is dezelfde ic gesneuveld. Dat kan geen toeval zijn.


En uiteraard is zo'n printplaat niet te vervangen, want je vindt ze nergens.

Nu zijn ledspotjes ondertussen spotgoedkoop geworden. De eenvoudigste oplossing is dus gewoonweg beide spots vervangen. Ik vermoed dat de lichtopbrengst ondertussen sterk verhoogd is. Dat hoeft niet extreem te zijn, want ze waren zo ingesteld dat ze vooral dichtbij en in de breedte bijlichten; de Cyo T doet het werk in de verte. Doordat die hoger geplaatst is en een afgekapte lichtbundel heeft, is die beter geschikt daarvoor.

De kunst zal zijn om twee cilindrische spots te vinden, zoals hierboven afgebeeld.


8 opmerkingen:

  1. Interessant dat de motor achter een schot is geplaats.....die is zeker niet echt lawaaiig daar ? Met zo'n schot valt er zelfs wat aan geluidsisolatie te doen ;-))

    Die stang is de enige bevestiging van het neusstuk ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat schot maakt deel uit van de constructie van een Alleweder. Daarop zie je een dikke aluminiumplaat, die dient als steun voor de motor. Het rechtstreekse motorgeluid wordt door dat tussenschot wel al gedempt, maar de starre mechanische verbinding plant wel de trillingen over. Niet voelbaar, wel hoorbaar. Om dat te vermijden, zou je de motor akoestisch moeten ontkoppelen, maar dan krijg je weer mechanische problemen.
      De neus in een Alleweder wordt eerst en vooral in een "kraag" voor dat schot gepast en dan inderdaad met die stang vastgezet.

      Verwijderen
  2. uiteraard is zo een printplaat te vervangen. ik bestelde er in het verleden al bij dx.com
    Als je de behuizing al hebt kan je bij dx.com een nieuwe sterkere led aanschaffen en een printplaat voor de nodige spanning. Kost bijna niets maar de verzendtijd is wel ruim een maand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, interessant. Dan moet ik even de boel verder openschroeven, want ik heb er totaal geen idee van welke led er in zit. En die verzendtijden bij DX, die ken ik ;-)
      Ik zal nog even snuffelen op de site.

      Verwijderen
  3. het zien er mooie behuizingen uit voor de leds
    en anders eens zien op samenkopen.net via de actie van niels (ledsee.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die printplaatjes compleet met circuit zijn gewoon voor en habbekrats te koop op dx.com. Je moet alleen even weten hoeveel stroom die LED moet hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk eraan om tegelijk de leds en de printplaten te vervangen. Leds zijn zoveel verbeterd de laatste jaren, dat dit wel eens nuttig kan zijn. Kost toch niets. Probleem is dat ik er moet vinden die in die behuizing passen, vermoedelijk moeten die dezelfde diameter hebben. Dit is wel compleet nieuw, dus ik moet er de weg nog in zoeken.

      Verwijderen
  5. die lens kan je herbruiken en je kan waarschijnlijk een nieuw type led op die pcb solderen zonder al te veel moeite . xml-t6 zijn voor de moment zowat de beste en efficientste
    http://www.led-tech.de/en/High-Power-LEDs-Cree/CREE-XM-Serie/CREE-XM-L-T6-Emitter-LT-1731_120_170.html

    BeantwoordenVerwijderen