kilometerstanden

zondag 8 december 2013

Strada DF

Jawel, ook Velomobiel.nl heeft nu informatie vrijgegeven! 


Naar mijn mening is het een beetje jammer: je neemt de eerder polivalente Strada en kiest ervoor om die minder praktisch te maken... Grote draaicirkel, kleine instapopening, minder binnenvolume. Dit bevestigt nog eens wat ik schreef: snelheid lijkt te primeren.
Dat zal natuurlijk een evolutie zijn die ook zijn publiek heeft, maar het is niet de evolutie die zorgt voor een ruimere verpreiding, temeer omdat Velomobiel duidelijk stelt dat de Strada DF aanzienlijk duurder zal zijn dan de huidige producten.

Ook op het Franse forum wordt er meer over gepraat (en staat een andere foto). Hier vindt je nog een hele reeks beelden, onder andere van de carbon achterbrug. Dat is trouwens waar ik bovenstaande foto haalde.


22 opmerkingen:

  1. Ik heb danook opgemerkt aan vm.nl of dit nog wel een Strada zou moeten heten......want het is helemaal geen Strada in geen enkel opzicht.

    Een Strada is een alleskunner, een alledaags "werkpaard" die toch aerodynamisch zo gevormd is dat je er zeer snel mee kunt rijden.

    Het nieuwe model is geen alleskunner, het is een "renpaard" en heeft nogal offers gebracht aan alledaagse eigenschappen die de Strada zo goed maken. En eigenlijk zal deze "Strada" DF de grootste deuk slaan in Quest verkopen en niet in Strada verkopen, omdat de Strada zo'n heel andere veel praktischer velomobiel is.

    Het zou me danook niets verbazen als Strada DF alleen een ontwerptitel is, en het medel nog een eigen naam krijgt. Dat verdient het wel, en de originele Strada ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat deze strada DF nog steeds een fiets voor alledag is. Natuurlijk met minder bergruimte en een grotere draaicirkel dan de huidige strada, maar stijver, lichter, een kleiner frontaal oppervlak dus sneller. In vergelijking met de evo k wordt deze fiets zeer veel gebruiksvriendelijker. Ik ben kort in het bezit geweest van een evo K hybrid. Aangekocht vanwege de stijvere aandrijving, lichter gewicht dus meer snelheid tov mijn quest carbon. Klopt allemaal. Maar gebruiksvriendelijk voor de dagelijkse woon/werk ritten was deze jongen, voor mij althans niet geschikt. De strada DF zal de voordelen van de evo K en huidige strada in zich gaan verenigen. Natuurlijk geen fiets voor iedereen, maar dat zijn strada, quest, waw, orca enz ook niet. Wat ik zeker als een voordeel zie, is dat de keuze groter wordt met de komst van deze nieuweling. En daar doet iedere (potentiele) velonaut zijn of haar voordeel mee.

      Verwijderen
  2. Een standaard Quest is al zeker niet zo aerodymisch als de meeste bezitters ervan schijnen te denken : zowel de neus als de smurfenmuts zijn suboptimaal . En het blijft natuurlijk een grote lompe zware zeppelin ,zelfs in carbon nog obees . Een Strada is nog trager en heeft alleen een kortere draaicirkel . Hoezo "snelle alleskunner" ? Een vent van 1.70 verzuipt in zo'n Strada , maar moet wel alle overbodige kilo's en vierkante cm's meesleuren . Daniel heeft met zijn Evo K en Ks bewezen dat je met open wielkasten makkelijk kan winnen van een Quest met een 100 watt meer vermogen en super dure radiaal banden die 50% beter rollen . Moet je niet vragen hoe verdomd veel efiicienter zo'n Ks is versus een Quest , laat staan een Strada . Efficientie is de sleutel. Met een heel licht , super aero ontwerp komen hoge kruissnelheden en snelle acceleraties in het bereik van veel meer mensen , zonder behoefte aan trapondersteunng met zware batterijen die ook veel geld kosten. (wat kost zo'n Sunrider ?) Dus ik ben het helemaal oneens met jullie beide . Daniel heeft fantastisch werk geleverd en iets afgeleverd dat de markt echt zal verrijken . Dit is de 1ste velomobiel die ik echt zijn geld waard vind ook al gaat meer dan 8000 euro kosten en ik ga hem kopen ook

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is een mooie illustratie van wat ik in een vorig bericht schreef: alles draait om snelheid, die je hier efficiëntie noemt. Dat klop, in de zin van de relatie snelheid/vermogen. Maar velomobiel stelt zelf dat de draaicirkel minstens die van de Quest zal zijn en dat de instapopening kleiner is. Dat maakt de velomobiel sneller (hoogstwaarschijnlijk) en efficiënter wat het rendement betreft, maar de dagelijkse inzetbaarheid vermindert meteen ook. Als je ook bagage wil meenemen, heb je ook weer minder plaats.
      Versta me niet verkeerd: met puur rendement en snelheid voor ogen, zal dit wel een schitterend ontwerp zijn, maar als dagdagelijks transportmiddel is - vermoedelijk - een stap achteruit.
      De toekomst zal het wel uitwijzen: de Strada DF moet zijn eerste meters nog rijden.

      Verwijderen
    2. Met alleskunner bedoel ik dus een compromis tussen optimaal alledaags gebruiksgemak : en dat omvat zeker flinke bagagecapaciteit en binnenruimte, en een betrekkelijk geringe draaicircel van 8 m. En bovengemiddelde bochtstabilitiet door grotere spoorbreedte en (schuine ) wielstand. En toch haalde een gewone glasvezel Strada 47 km/u duursnelheid over een uur met een sterke rijder.

      Die dingen bieden snelle race-velomobielen helemaal niet. Die zijn ook bedoeld als....racevelomobielen. Racevelomobielen zijn natuurlijk ook te gebruiken bij dagelijkse ritten, maar al te veel bagage kun je al niet meenemen wat Questen en Strada's zo geschikt en succesvol maakt die dat wel kunnen. Ook is de plaats op de weg voor racevelomobielen in Nederland het FIETSPAD ! want ze zijn te smal om op de weg te mogen rijden, wat een Quest en Strada wel mogen ( als is dat meestal niet raadzaam wegens grote snelheidsverschillen met ander wegverkeer en veel rommel op de weg aan de uiterst rechtse kant )

      Fietspaden zijn vaak erg oncomfortabel en snelheidsbelemmerend uitgevoerd dus comfortabele vering is uiterst noodzakelijk. Dat ontberen de meeste racevelomobielen ook. Of ze hebben geen vering of maar alleen op de voor of achterwielen, of het is veel te hard voor oneffen wegdek zoals veel fietspaden. En nogmaals, op de weg mag je niet met 3 wielige voertuigen smaller dan 75 cm. Mede DAAROM is de Quest en Strada zo groot !

      In dagelijkse omstandigheden kom je ook het een en ander aan obstakels tegen, geen woonwijk bijna zonder snelheidsdrempels. Een probleem voor menig zeer lage racevelomobiel. Niet voor Quest en Strada. Ook niet voor de nieuwe "Strada" DF want daarop wordt wel toegezien door vm.nl.

      Ook een Quest is gebouwd als compromis tussen alledaags gebruiksvelomobiel en snelle velomobiel, het is welbekend dat hij te groot is om echt snel te zijn hoewel Theo en Ymte anders laten zien. Gezien die twee langer zijn dan 1.85 m blijven ze in Questen rijden. Maar zonder twijfel kunnen die nog weleens ook een andere neus, smurfenmuts en staart krijgen in de toekomst. Maar de breedte en frontaal oppervlak....die blijft denk ik wel want die is ergens voor nodig.

      Spectaculaire en peperdure racevelombielen verkopen meestal niet zo heel goed. Omdat ze te beperkt bruikbaar zijn en veel ongemakken hebben in alledaags gebruik. Deslaniettemin is voortschrijden van ontwikkeling heel belangrijk. Ik ben ook blij met het nieuwe model, maar ik ga hem beslist niet kopen als hij EN open wielkasten heeft EN een draaicircel groter dan 12 m !! En niet onbelangrijk geen comfortabele 50/60 mm ballonbanden kan monteren ! Ik wil niet rammelend over de fietspaden waar de Quest/Strada als een vliegend tapijt kan rijden.....en behoorlijk snel ook nog.







      Verwijderen
    3. Trouwens , qua gebruiksvriendelijkheid is hier ook een grote stap vooruit gezet met de onderhoudsvriendelijke luiken voor voor en achter mechaniek : hoef je niet meer als een slangenmens je in vreemde bochten te wringen om wat boutjes los te maken om eindelijk de bovenhelft van je kuip eraf te halen . En praktische inzetbaarheid (veiligheid) in het verkeer gaat ook baat hebben van de kortere neus bij het oversteken van een weg in een bebouwde kom bvb .
      Dat instapgat is ruimschoots voldoende groot voor de mensen waarvoor ie bedoeld is . mensen met een goeie BMI , korter dan 1.85 m en nog een beetje lenig ook . Laatste waar ik van wakker lig , evenmin van de beperking tot 40 mm banden

      Verwijderen
    4. " En toch haalde een gewone glasvezel Strada 47 km/u duursnelheid over een uur met een sterke rijder." Exact mijn punt : da's tot 3 km:h trager dan wat je op onze Vlaamse racepistes kan zien bij ongestroomlijnden of partieel gestroomlijnden . Dus wat heb je nu gewonnen t.o.v een lowracer met staartpunt ? Weersbescherming en bagagecapcaciteit . Wat heb je verloren ? Ironisch genoeg : efficientie en daar was het toch om te doen dacht ik . Daar dient die volledige strooomlijn toch voor . Maar ik geef toe , een Alleweder is nog erger . Dan hebben het nog niet eens over het toegenomen gewicht dat zeker doorweegt bij acceleraties in stop and go verkeer tijdens forenzen en in heuvelachtig terrein . Om nog maar te zwijgen van het prijsverschil met een lowracer . Price/performance gewijs is dit geen goeie deal voor mij . Om een prijs die tot 4 maal hoger ligt te verantwoorden moet een velomobiel op bijna alle vlakken beter scoren , en zeker al op kruissnelheid

      Verwijderen
    5. Praktische inzetbaarheid gaat zeker ook omhoog door de verminderde zijwindgevoeligheid . Waar een Quest of Strada levensgevaarrlijk wordt bij 6 Bft of meer , blijf je nu gewoon lekker doorrijden en geen geklooi met stormstrips nodig . De enige achterruitgang die ik zie is een verminderde (maar voor mij nog steeds meer dan voldoende bagagecapiciteit . Als je echt staat op ballonbanden van 50 tot 60 mm dan is dit niet jouw ding , fijn . En voor NL is ie te smal , sorry Verder alleen maar pluspunten , zowel op praktisch als op efficien.tie vlak . Wat wil je nog meer ? Dan maakt eindelijk iemand eens iets fantatstisch , en dan gaan we met z'n allen lekker het design bekritiseren . Het is ook nooit goed , denk ik dan

      Verwijderen
  3. Het werd hoog tijd dat er een eind kwam aan de gijzelneming van de rest van de wereld door die stomme 75 cm nederlandse regelgeving . In Belgie bvb hoeft dat echt niet om op de weg te mogen rijden . Bye bye extra kilo's , extra cm2 .
    En natuurlijk gaat het over efficientie en snelheid als je meer mensen uit de wagen en in zo'n ding wilt krijgen . Mensen hebben een beperkt tijdsbudget om te forenzen . Hoe hoger de gemiddelden die je kunt halen met een laag vermogen , hoe langer de forensafstanden kunnen zijn die nog passen binnen dat tijdsbudget en dud hoe meer mensen die overstap kunnen overwegen
    Dat bepaalde wedstrijdrijders redelijk hard met een Quest kunnen rijden is me bekend , maar wel dankzij peperdure radiaalbanden die 700 km meegaan en wielkappen die je in normaal verkeer absoluut niet kan gebruiken . De Evo Ks van Daniel darentegen is zo inzetbaaar in het verkeer en zet die jongens allemaal dan nog eens op 1 of meerdere rondjes tijdens een uursrace met bijna geen gerichte trainingsarbeid .
    En nogmaals, de Strada DF is echt bedoeld om heel praktisch inzetbaar te zijn met meer verweg dan een KS , genoeg bodemvrijheid , het is echt geen pure racevelomobiel . Bagagecapaciteit zal heus wel minder zijn dan Quest , Strada . Fijn , als er een laptop in past en wat extra kledij is dat voor mij als forens ruim voldoende . Moet ik er mee naar de supermarkt , dan hang ik er wel kar aan en hoef ik heus geen 60 km/h te rijden voor die kort rit van 1 of 2 km . Kampeeruitrusting hoeft al helemaal niet , ik ga wel op hotel
    En electrische ondersteuning blijft voor mij een verkeerde oplossing voor het probleem van inefficientie . Los het probleem bij de wortel op : gewicht en aero . En zeker gewicht , want niet overal is het zo vlak als in Nederland . Let op mijn woorden , dit ding gaat een verkoopshit worden in Duitsland , zonder twijfel . Als je de reacties leest op het Duitse forum weet je al genoeg

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Duitsland heeft ook andere velomobielomstandigheden dan Nederland, daar rijden ze vooral op de provinciale wegen. Minder vering nodig omdat het wegdek vrijwel altijd asfalt is, meer snelheid ( om snelheidverschil met ander wegverkeer te verkleinen ) en omdat de afstanden daar in de regel wat groter kunnen zijn.

    Nu ja, als dit een zet is een groter aandeel te krijgen in de Duitse velomobielmarkt is dat heel slim : Duitsland is een stuk groter dan Nederland met meer potentiele klanten.

    Minder gewicht is altijd gunstig voor iedere velomobiel. Heeft niet zoveel met de vorm te maken maar is in geaccentueerd terrein nog meer van belang. Exteme aero schaadt de bagagecapciteit en is een keus. Meer snelheid in ruil voor bagageruimte en wendbaarheid zullen lang niet alle velomobielrijders warm voor lopen. Maar goed, dat besef je des te meer als je van een vm met 13 m draaicirkel een keertje rijdt in eentje met 6-8 m draaicirkel.....onstellend verschil en zeer veel bruikbaarder in een stad !

    We moeten inderdaad dit model zien voor wat het is en ik denk dat je gelijk hebt : verkoopsucces in de Duitse markt ! Want daarvoor lijkt ie inderdaad heel geschikt. Ontwerper is natuurlijk ook een Duitser, die met Duitse velomobielen werkte.

    Ik voorzie evenwel dat het in Nederland niet de Quest en Strada zal verdringen, gezien die andere voordelen hebben belangrijk voor de Nederlanse markt. En dat ie hier niet de 50/80 autowegen op mag...helpt ook niet.


    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik citeer VM.nl: "Wat uiteindelijk het beste concept voor een velomobiel is zullen de ervaringen leren, waarschijnlijk is dat voor iedereen weer anders. Net zoals sommige mensen nu voor de Quest of juist voor de Strada kiezen. En is het natuurlijk ook een kwestie van smaak."
    Voor de een is het concept van een Alleweder A4 ideaal; een ander zweert bij een Milan SL. En natuurlijk niet vergeten dat er hele volksstammen zijn die überhaupt niks in een velomobiel zien.
    Ik denk dat de Strada DF een heel mooie aanvulling is op het palet van velomobielen. Jammer dat ik er niet in pas met mijn 1.95m anders zou ik zeker een keer zijn gaan proefrijden.

    Groet, Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik verwacht ook niet onmiddellijk een succes in NL omwille van die 75 cm regel , maar zeker wel in Vlaanderen . Kleinere rijders in NL zijn dan beter af met een Quest XS . Maar misschien is die , net als de Quest ook toe aan een redesign naar moderne aerodynamische inzichten , Vooral die neus . Aan de staart valt wel wat te doen , maar daar wordt ie alleen langer en onpraktischer van . Reden is heel simpel : in het snelheidsgebied waarin een VM opereert praten we over Reynoldsgetallen die een optimale aspect ratio van 4.5/1 tot gevolg hebben . Reken maar uit voor de body van de Velotilt . 55 cm breeed versus 248 cm lang . Bij een breedte van 75 cm ga je naar een optimale lengte van 337.5 cm , wat een serieus omspoeld oppervlak tot gevolg heeft (big wetted surface , high skin drag ) , en ook niet meer praktisch is .

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In case the width is below 75cm, you just need to add a X cm width and 1mm thin aerodynamic winglet, on each side of the vm, next to the bottom of the weelboxes. Then you comply with "Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaan gebruiken". Problem solved.
    Greetings, Clément

    BeantwoordenVerwijderen
  8. "Meer snelheid in ruil voor bagageruimte en wendbaarheid zullen lang niet alle velomobielrijders warm voor lopen" Die bagagecapaciteit kan voor inkopen altijd aangevuld worden met een kar . Maa het frontaal oppervlak en het gewicht liggen vast bij aankoop van je VM . Alleen als je er op staat om je ganse kampeeruitrusting mee op reis te nemen , heb je een punt . Dan is zo'n kar op lange ritten een serieus
    aero nadeeel . Voor mij een heel mooi compromis , maar zeker niet voor iedereen . Hoeveel mensen echt noodzaak hebben aan het vervoer van een ganse kampeeruitrusting is voor mij een vraagteken , maar voor forenzen heb je echt veel minder nodig . En als nu dat 99% van je VM gebruik uitmaakt , dan weet ik het wel . Dan zoek ik wel een oplossing voor die VM vakantie door op hotel te gaan . Hoef ik niet 99% van de tijd onnodig kilo's en cm2 mee te sleuren

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Interessant dit, even het gewicht afwachten, en uiteraard een proefrit maken als het zover komt. Bagageruimte is belangrijk, maar het is altijd mogelijk om meerdere tasjes mee te nemen ipv een grote rugzak. Zoals Ymte ooit opmerkte: "Snelheid is comfort." Als dit model efficiënter is bij gelijke inspanning is het interessant om te gaan vergelijken met een eventuele komende Velotilt. Open wielkasten en diverse luiken om de techniek toeganklijker te maken zie ik als pluspunten. Grotere draaicirkel is in mijn situatie geen probleem, smallere banden ook niet direct, ik rijd toch op asfalt. Fietspaden heb ik niet dus ook geen punt.
    Even afwachten nog, en beginnen sparen............

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn analyse van de foto's wijst richting frontaal oppervlak van minder dan 0.35 m2 , dat is ongeveer 10% kleiner dan een Evo Ks , Bereikt door wat ik vermoed iets een smallere breedte en mss ook hoogte en ook nog door die voetuitstulpingen a la Milan SL . Naar Dainel's eigen zeggen is ie tot max. 4% klieiner in elke dimensie dan de Ks met zij 0.38 m2. . Het frontaal oppervlak van de Velotilt is schat ik ca. 0.45m2 . Dus zijn Cd moet echt spectaculair beter zijn om dit nog goed te maken . Dat kan mss met de oorspronkelijk geplande top en ruit , maar met de praktisch bruikbare tops , weet ik het niet . Je mag ook niet vergeten dat de Velotilt groter moet zijn om langere mensen te huisvesten en die hebben dan wat meer vermogen in huis . Dit zijn alleen maar grove schattingen .
    Ben wel niet zeker dat de Strada DF in de praktijk sneller is dan een Evo Ks : de wielkasten zijn namelijk ruimer voor meer veerweg en dikkere banden

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ken niet veel van aerodynamica. Ik ben een gebruiker van een velomobiel. Ik wil comfort op mijn functionele verplaatsingen. Dat betekent demping van oneffenheden, een beperkte draaicirkel, ruimte voor een meer dan gevulde boekentas, beweeg- en ademruimte, vrij van onderhoud, makkelijke in- en uitstap, bescherming tegen weer en wind, goed zicht en goede zichtbaarheid. Ik kwam uit bij de e-Orca. Deze is gewoon compleet. Ik merk dat heel wat velomobielrijders hun lichtere mobiel volstouwen met extra verlichting, sproeiers, ruitenwissers en allerlei electronica. Als ik sportief wil rijden neem ik een andere fiets, nl mijn mountainbike of mijn Hurricane SL. Met de eerste kan ik terrein aan waar je met de velomobiel niet aan moet denken en met de tweede ben ik sneller dan met de e-Orca. Diversiteit moet er zijn. De velomobiel die alles heeft bestaat niet. Een carbon racefiets gaat snel maar het vraagt veel verkleed en wasgedoe om hem in te zetten voor woon-werkverkeer. Je neemt er ook geen zwaar gevulde boekentas op mee. Ik geloof dat een praktisch inzetbare e-velomobiel waar je niet als een stomend paard uit moet krabbelen een concurrent kan zijn voor de auto op afstanden korter dan 30 km. Maar dan moet hij in de eerste plaats praktisch en comfortabel zijn. Dat voegt wat gewicht toe en dan komt de e-ondersteuning in beeld. Ik denk dat de bouwers van velomobielen er goed aan doen keuzes te maken: of een racemonster of een werkpaard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het - natuurlijk - met je eens, Paul. Een velomobiel die bloedsnel, ruim, goed geventileerd, wegvast, ... is, is (nog) een utopie. Er moeten keuzes gemaakt worden. Wil je een beter rendement (vermogen/snelheid), dan moeten offers gebracht worden. Wil je een polyvalente velomobiel, dan gaat dat ten koste van die snelheid. Toen ik testte met de WAW - de enige die ik op mijn woon-werk route kon proberen - ging dat 10 minuten sneller dan met de FAW, maar de bagageruimte was veel beperkter en het comfort minder. Het gaat dus altijd om keuzes.
      Dat maakt de Strada DF (als die onder die naam zal uitkomen) zeker niet slecht, maar wel vooral toegespitst op één aspect. Dat is prima, voor wie daarnaar op zoek is. En, Gerrit, jouw argumenten zijn er vooral om de nadelen van een compacte velomobiel goed te praten. Ik wil mijn rugzak zonder veel passen en meten in de velomobiel kwijt kunnen. Als ik de bagage moet verdelen, moet ik behangen met allerlei tassen van de fietsenberging naar het kantoor lopen en daar verlies ik ook tijd mee (idem bij het laden).
      En ja: ik wil wel kamperen. Misschien is daarvoor zelfs bij een Orca een karretje nodig... Keuzes, he.

      Verwijderen
  12. Tsja....ik stond voor de keuze een nieuwe Quest of even wachten op de DFStrada tot ik hoorde dat het instapgat even klein is als van de XS. op dat moment was de beslissing snel gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  13. gave fiets. 2 bolkopspiegeltjes erop die aan beide kanten uitsteken op 75cm, met daarin de richtingaanwijzers verwerkt en er is voldaan aan de nederlandse wetgeving. Als ik erin pas en ook nog een beetje meer comfort overhoud dan in de EvoK wordt het zeker het overwegen waard voor mij. Ik ben benieuwd hoeveel bagageruimte er nog overblijft, hoewel ik die bagageruimte maar een paar keer per jaar nodig heb dus dat zal zeker geen bottleneck worden voor mij.

    Zodra het mogelijk is ga ik zeker een proefrondje doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Voor alle duidelijkheid: ik vind die Strada DF een knappe velomobiel! Mooie, biomorfe vorm en een aantal praktische toevoegingen (luikjes hier en daar). Het is, zoals Quezzt ook zegt, vooral de naam "Strada" die wat bizar is.
    De verwachting lijkt me duidelijk: nog meer op performantie gericht dan de huidige modellen. Wat het wordt, zal maar duidelijk zijn een keer er een Strada DF beschikbaar is om mee te rijden.

    BeantwoordenVerwijderen