kilometerstanden

zaterdag 4 januari 2014

E-Orca: verlichting, elektro en zichtbaarheid

Wat ik al van de eerste dag leerde appreciëren, is het feit dat in de neus van de Orca twee koplampen zitten. Twee e-bike varianten van de B+M Cyo, aangestuurd door een LiIon accu van 11,1V/6,75 Ah, die netjes boven de rechterwielkast zit. Door een druk op de knop kun je op de accu de resterende lading beoordelen door middel van tot 5 oplichtende leds.

De linkerlamp is ingesteld voor nabijverlichting, terwijl de rechter een heel eind verder schijnt. Dit is vrij eenvoudig in te stellen als je het anders zou willen.
Optioneel kun je ook kiezen voor een hoogteverstelling door middel van een hendeltje, maar dit bedient dan beide lampen tegelijk. Die optie koos ik niet.

In de praktijk betekent dit dat de linkerlamp continu oplicht, hetzij als dagrijlicht, hetzij als dimlicht. Het is dezelfde lamp natuurlijk en ik schakel niets om, maar ze is niet verblindend en valt overdag zeker op. De rechterlamp heeft twee functies: als die niet ingeschakeld is, kun je met een knopje op de rechter stuurknuppel lichtsignalen geven. Als hij wel ingeschakeld is, functioneert die lamp als verstraler.

Het achterlicht is heel eenvoudig van opvatting: zodra je de contactsleutel voor de stroom omdraait, licht dit op. Wat hier nog ontbreekt, is een remlicht. Daarvan zijn ze zich bij Flevobike wel degelijk bewust, maar de tijd ontbrak tot nu toe om dit op te lossen. Waarom? Er zijn twee remhendels (linker en rechter trommelrem zijn gescheiden) en dus zou je op elke rem een contact moeten hebben. Die contacten zouden dan ergens samen moeten komen en in het geval van een E-Orca moet die schakeling dan ook nog eens twee doelen dienen:
  • remlicht activeren
  • ondersteuning uitschakelen
Als je dan nog rekening houdt met de kwaliteitseisen bij Flevobike, dan kan ik me voorstellen dat dit niet zomaar uitgevoerd wordt.

Licht dient niet enkel om te zien, maar speelt ook een rol in de een passieve veiligheid. Daar horen ook nog andere zaken bij, zoals reflecterende vlakken. Op de staart zit een rode reflecterende strook, zoals op zowat elke velomobiel. Wat naar mijn mening ontbreekt, is reflectie (of algemener: zichtbaarheid bij duister) van de zijkant.
Mijn idee om dit op te lossen (mooi geleend van André Vrielink) is dit: in de spaken van de prachtige gietwielen denk ik zwarte reflecterende folie (3M Schotchlite Black bijvoorbeeld) aan te brengen. Overdag zie je er niets van, maar als er licht op valt, zal de Orca zeker zichtbaar zijn.
Dat klusje werd vandaag uitgevoerd.

Eerst werd een sjabloon geknipt, die daarna overgezet werd op 3M Scotchlite black. Op onderstaande foto zie je één uitgeknipte strook op een wiel.

 
Dan werden de spaken van beide wielen netjes ontvet, waarna het opkleven kon gebeuren. Het resultaat zie je hieronder.


Leuk spul: overdag valt het amper op, want de kleur is nagenoeg dezelfde als die van de wielen, maar als er 's avonds licht op valt, lichten de stroken witgrijs op.

Aangezien ik nog een strook van zowat 60 x 10 cm over heb, denk ik erover om achter de cockpit ook een lint van dit materiaal te kleven, zodat de Orca nog beter opvalt bij duisternis.

Een andere optie is niet rekenen op opvallend licht (voor reflectie heb je dat nodig), maar actief opvallen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door in de naad van het velomobieldakje enkele (amberkleurige) leds in te bouwen. Het nadeel hier is dat je alweer een leiding moet voorzien en als je daarbij dezelfde hoge afwerkingsgraad wenst te bereiken als bij Flevobike zelf, zal het niet eenvoudig worden. Het voordeel is dan weer dat die leds zowat op het hoogste punt van de Orca zitten, wat de zichtbaarheid ten goede komt. Dit is iets om eerst goed over na te denken. Uiteindelijk is het achterlicht ook van de zijkant zichtbaar.

Aan mijn rechterhand ongeveer zit een (optionele) 5V usb-aansluiting. Die kan ik gebruiken om de gps van stroom te voorzien, de smartphone te laden of een usb-lampje aan te sluiten.

De Garmin Oregon gps heeft nu een plekje linksboven op het subframe. De RAMmount biedt hier veel mogelijkheden en de zichtbaarheid is prima.

8 opmerkingen:

  1. Dag Jan,

    Mooie oplossing zo op de spaken, valt inderdaad niet op en je hebt toch reflectie op je zijkant. Je hebt natuurlijk ook de reflectiestroken op je banden, maar die kunnen ook bemodderd zijn, en dan worden ze minder goed zichtbaar. De rest gebruiken op een andere plaats op de body lijkt me inderdaad aan te raden, je kunt nooit zichtbaar genoeg zijn. De lampjes bovenop vallen ook onder die noemer, zeker aan te raden!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die lampjes bovenop. Ledstrips zoals Greenmachinist voorstelt, dat zie ik niet zitten. 's Nachts wel knap, maar moeilijk op een mooie manier te verwerken. Bovenop het dakje lijkt er niet op en eronder moet ik overal gaatjes maken, wat dan weer bij elk gat kans geeft op lekken. Voorlopig hou ik het bij de reflectie (en het rondom schijnende achterlicht).

      Verwijderen
  2. Greenmachinist 4 jan 2014

    Hoi Jan,

    Goed bezig geweest zeg, het idee om reflectie tape te gebruiken is bijzonder slim en ook haast onzichtbaar op momenten dat je het niet nodig hebt.
    Het remlicht ben ik al eens tegengekomen bij een Versatile rijder die inderdaad het remlicht activeerde met een microswitch bij de remhendel. De naam van die eigenaar schiet me zo niet te binnen.
    Waarom ook de ondersteuning daarbij uitschakelen? als je remt en dus het remlicht licht op dan geef je ook geen druk meer op de pedalen en schakelt de ondersteuning toch vanzelf uit.!
    Verlichting en zichtbaarheid: altijd broodnodig, zo te horen ben je daar content mee maar het kan natuurlijk altijd beter.
    Er zijn van die led-linten in de handel die je in verschillende kleuren kunt krijgen en ook vochtbestendig zijn.
    Handig zo'n Ram mount ,ik heb zelf ook de Oregon 450 maar dan met een gewonen fietsstuur bevestiging op de Greenmachine.
    Bedankt voor je uitvoerige info.

    groet
    Greenmachinist

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Oregon gebruik ik op de verschillende fietsen. Op de Trek (bukker) en Birdy (vouwfiets) volstaat de simpele houder van Garmin (kost zowat € 10), maar op de Kobra en de Orca werkt dat niet. Daar biedt RAM geschikte oplossingen. De houder en arm is overal toepasbaar; er moet enkel een "bol" op elk van die fietsen komen.

      Verwijderen
  3. Nog even een linkje van het remlichtverhaal http://versatile072.wordpress.com/2012/08/18/remlichten-versatile/

    groet
    Greenmachinist

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu nog foto met flits in donker.
    Mijn gemonteerde led strip op de top is ingewerkt door er een rode tape onder te kleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Jan G.

    Bij het lezen van diverse Blog's komt steeds weer zichtbaarheid en veilgheid aan de orde. Wat mij opvalt is dat jij als zeiler nooit gedacht heb aan een veiligheidslamp voor de watersport.Ik denk dan aan een Flitslamp.
    bijvoorbeeld, http://www.dekkerwatersport.nl/Catalogus/Veiligheid/Reddingsvesten/Persoonlijke+verlichting/Xenon+flitslicht/product.aspx?link=2
    Denk er is over na.Ik ben benieuwd naar je reactie.

    Ik zelf rijd met een oude Juncker standaard fiets 1950 Dag km waren wel eens 100 tot 250 km. en dan was 's morgens en 's avonds een goede verlichting hard nodig op wegen zonder fietspaden. De koplamp was toen een Bosch zo'n oude met een xenon lamp een goede verstraler. De achterlichten 3 stuks zijn ook van die oude modellen merk Koets van alluminium. En een echte koperen fietsbel. Niets van plastic. Ik ben dan ook van 1940. Een van de oude stempel.

    Groet,
    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ronald, dat is wel een mooi idee! In de zeilwereld moet wel wat te vinden zijn. Het hangt er natuurlijk van af hoe en waar je dit wil bevestigen. De conventie zegt: wit of geel vooraan, rood achteraan en oranje (of amber) aan de zijkant. Zo'n knipperlicht vormt dan wel een probleem...

      Ondertussen ben ik met de Orca al heel wat kilometers verder en leerde ik dat de zichtbaarheid ervan heel behoorlijk is. De koplampen staan relatief hoog en zijn dus goed te zien, terwijl de witte bovenkant ook wel helpt. Tenslotte is de tijd ook niet stil blijven staan: de relatief bescheiden led-koplampen hebben een heel behoorlijk bereik. Voorlopig ben ik gerustgesteld: ik val voldoende op, denk ik.

      Verwijderen