kilometerstanden

donderdag 16 januari 2014

uit het geheugen

Ik lees. Veel. En ook al heel lang; al van toen ik in de kleuterklas zat of daaromtrent. Duizenden, tienduizenden pagina's passeerden onder mijn ogen. Plots blijven in het geheugen zitten, flarden van verhalen, opgeroepen beelden...

Uit één of ander SF-boek is me het volgende bijgebleven. Min of meer toch. Ik weet niet meer uit welk boek of van welke auteur, maar het was een cynische verwoording van een deel van onze milieuproblematiek. Het ging zowat als volgt.

Ergens in het uitgestrekte heelal was er een planeet die bewoond werd door een intelligente apensoort. Op een bepaald moment in hun ontwikkeling, in hun streven om hun leefmilieu om zeep te helpen, ontwikkelden ze iets wat ze "motoren" noemden. Die verbrandden bepaalde grondstoffen om met de verbrandingsproducten hun omgeving te vervuilen. De eerste motoren waren erg groot en daarom werden ze in gebouwen gezet, die ze "fabrieken" noemden.

Na verloop van tijd slaagden ze erin de motoren wat compacter te maken, zodat ze in scheepsrompen konden ingebouwd worden om zo de vervuiling over de wereldzeeën te verspreiden. De tijd verstreek en het lukte om die motoren nog wat compacter te maken. Om ook het land te kunnen doordrenken met giftige uitlaatgassen, werden die kleinere versies in weer andere transportmiddelen ingebouwd, die door middel van sporen over de aarde konden rijden.

Uiteindelijk kwamen ze ertoe om de gifverspreidende motoren zo compact te maken, dat ze geplaatst konden worden in voertuigen met twee of vier wielen, waarmee ze alle uithoeken van de planeet konden bereiken om de hele atmosfeer te verpesten.

Bizar toch, dat we een kostbare grondstof zoals petroleum, waar enorm veel waardevolle zaken uitgehaald kunnen worden, gewoon verbranden om te bewegen, terwijl dat in veel gevallen - en veel efficiënter - kan met de fiets of te voet.

9 opmerkingen:

  1. Hoe dacht je stadsinwoners - van die van enkele honderduizenden inwoners tot miljoenensteden - te voeden, kleden en te voorzien van andere materiele zaken met fietsen op lopen ??

    In een dorp waar boerderijen en plaatselijke (ambachtelijke)industrie niet ver weg zijn kan dat nog goed. Vanaf een middelgrote stad kunnen mensen al niet meer zelf aan hun voedsel en kleding, en andere materiele zaken komen zonder dat er modern gemotoriseerd transport bij is betrokken. Moderne mensen moeten andere dingen doen (om een inkomen te hebben) dan een halve dag spenderen om aan voedsel te komen....en daar komt het wel op neer als je elke dag 15-20 km (x2) zou moeten fietsen om eten te halen.

    Gezien de wereld in een sneltreintempo aan het verstedelijken is, en 50 % van de aardbewoners nu al in een stad leeft is fietsen of lopen enkel voor sport of korte afstands vervoer van jezelf. En blijft dat ook....

    Het enige waar die auteur gelijk in heeft is dat het nodig is motoren op fossiele brandstoffen te gebruiken. We hebben motoren op andere brandstoffen of energiedragrs nodig. Maar ZONDER motoren ? Dat kan nooit meer, tenzij we worden teruggeworpen in technische evolutie....na wereld omvattende rampen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De cynische tekst van Jan: het is spijtig maar er steekt teveel waarheid in.

      En toch gaan we onze mobiliteit moeten terugschroeven.
      Hoe je het draait of keert, we zitten nu eigenlijk al op een keerpunt.
      Ook al is het voor de massa nog niet zichtbaar.

      En dan heb ik het niet eens over de milieuproblematiek
      of het onleefbaar worden van de steden door de autodrukte.

      Verwijderen
    2. Dit sluit wat aan op een andere recente post: niemand zegt dat we ZONDER motoren verder moeten. Het gaat erom dat we fossiele brandstof op een onverantwoorde manier verkwisten, door ze als brandstof te gebruiken, en ook (maar niet direct in deze post) dat we wat mobiliteit betreft veel te ver gegaan zijn. Individueel autogebruik moet ingeperkt worden, want we rijden onszelf vast. Ik sta alvast achter het STOP-principe (stappen, trappen, openbaar vervoer, privevervoer, in die volgorde). Zoals "liggende fietser" ook stelt: we willen het (meestal) nog niet zien, maar het besef groeit wel. In stedelijke omgevingen vind je al behoorlijk wat mensen die bijvoorbeeld geen eigen auto meer bezitten. Maar ook hergebruik, repareerbars, alternatieve energie, ... zitten in de lift. Gelukkig maar!

      Verwijderen
  2. Het massaal verbranden van fossiele grondstoffen is eigenlijk een schande. De gevolgen zijn rampzalig voor die landen in de wereld die domweg de middelen en mogelijkheden niet hebben om zich tegen de almaar stijgende zeespiegel te beschermen. In de westerse wereld zijn we in staat om de dijken te versterken. Wij veroorzaken ellende voor mensen die zich niet kunnen beschermen.
    Daarom is het goed dat elektrisch - ondersteund - vervoer flink toeneemt. Liefst per fiets, maar als het moet ook met de elektrische auto of elektrisch openbaar vervoer. Hiervoor moet de elektriciteit uiteraard wel via wind- zonne- of waterkracht worden opgewekt.
    Ik vind het jammer dat Nederland inmiddels ernstig achterloopt waar het hernieuwbare energie betreft. Iedereen dacht dat Duitsland met zijn groene revolutie tegen onbetaalbare stroomprijzen zou oplopen.
    En zie wat er gebeurt, Duitse bedrijven kopen de stroom veel voordeliger in dan Nederlandse bedrijven.
    Een bedrijf als Aldel gaat mede daardoor failliet.
    Jammer ook dat Nederland heel krampachtig is met stimulering van wind- en zonne-energie. Zo krijgen coöperaties alleen maar in het eigen postcodegebied 7,5 cent korting op de energiebelasting. Als Nederland daar ruimhartiger mee omgaat en energie laat salderen buiten het eigen dak, dan komen er miljarden beschikbaar voor investeringen in groene energie. De extra banen en te incasseren BTW en vennootschapsbelasting zullen de derving van energiebelasting moeiteloos compenseren.
    Nederland heeft dan heel snel de achterstand op bijv. Duitsland ingehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk zelf dat de lobby groepen van grote bedrijven te veel invloed hebben in de (Nederlandse) politiek. Die situatie in Belgie ken ik niet maar die kan goed eender zijn.

      Bedrijven als Shell hebben helemaal niets op met groene electriciteit, niet alleen neemt een verschuiving naar groene technologie hen omzet af maar er is voor hen ook niet genoeg aan te verdienen ( om olie en gasproductie te vervangen ) Zo is het typisch Shell om een waterstofmotor te ontwikkelen waarmee benzine door processen wordt omgezet in voor de waterstofmotor bruikbaar gas. Terwijl men in Duitsland experimenteerd door windmolens s'nachts opgewekte maar ongebruikte energie waterstofgas te laten produceren uit water door electrolyse.

      Vanuit zulke grote en machtige bedrijven komt veel invloed op regeringsbeslissingen die vrijwel nooit openlijk plaats vind. Ook mijn werkgever heeft achter de schermen enorm veel invloed wat tot voor het oog onlogische beslissingen leidt van de verantwoordelijk minister. Dan krijg je dat goede, vooruitstrevende plannen gewoon terzijde worden geschoven zonder gedegen uitleg waarom. De reden is dan altijd dat die plannen de belangen van een machtig groot bedrijf schaden. Grote bedrijven hebben heel wat meer te vertellen dan de burger/kiezer. Zo betaald Shell geen belasting in Nederland. En meerdere grote bedrijven niet. Eigenlijk is dat gewoon schadelijk voor het land. En eigenlijk leven we niet in een democratisch land, maar wordt de schijn gewekt van democratie of is er in ieder geval sprake van beperkte democratie. Iets waar je pas goed achter komt als je bepaalde machten tegen de haren in strijkt.

      Daarom weet ik ook zeker dat electrische autos in toenemende mate ontmoedigd zullen worden, en ze alleen echt door zullen breken als de rest van de wereld ons eerst voorgaat en je je er gewoon niet aan kunt ontrekken. Zelfde zo met fietsen, vind de overheid prima.......tot teveel mensen gaan fietsen. Al gemerkt dat er vanuit de overheid een groeiende aandacht is voor hernieuwde regulering van (snor)scooters ? Dat is echt niet enkel uit oogpunt van verkeersveiligheid of millieu....die dingen zijn gewoon te zuinig en betalen niet genoeg belastingen. En het aantal is explosief toegenomen en dat voelt men ( o.a. Shell ) wel.

      Het is ook geen gebrek aan intellect dat onze regering Noorse groene energiercertificaten koopt. Het is gewoon handel in gebakken lucht ( de Noren gebruiken zelf die stroom en verdienen er nog een keer aan omdat ze het feit dat ze dat schoon hebben gedaan kunnen verkopen ) en kunnen zelf dus gewoon kolen en gascentrales stoken waarvan de stroom ineens "groen" is. Want ze doen dat bewust. Meer verbaast mij de oppositie tegen windmolens van notabene milieu groepen. Die slaan vogels uit de lucht en vervuilen de omgeving met geluid en aanzicht wat kennelijk natuurlijk gedrag van dieren verstoort. Dan krijg je dat men wel roept dat het anders moet, maar geen realistische antwoorden heeft op hoe dan.

      Dat is mijn probleem met de pro-fiets milieu mensen.....kom met realistische alternatieven die echt uitvoerbaar zijn en niet met een droomwereld.

      Verwijderen
  3. Zondermeer met Wim eens dat er meer groene energie opgewekt moet worden. Daarom ben ik naar de ASN-bank overgestapt. Je spaargeld wordt daar in duurzame energie geïnvesteerd ipv vervuilende. En niet in bedrijven die verdienen aan kinderarbeid en wapenindustrie.
    Ik overweeg ook om aandelen in windergie op zee te nemen. Behalve een goede zaak steunen nog een hoger rentetarief op het spaargeld ook!
    https://meewind.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook een goeie : in mijn eigen stad maakt men het stadscentrum FIETSVRIJ !

    Ja dat lees je goed en het is geen grap, je mag er dan niet meer fietsen. (nu nog wel) Fietsen moet je aan de randen van het centrum achterlaten "op plaatsen waar de gemeente dat graag ziet"

    Dat zou betekenen dat je met een fiets geen enkel voordeel geniet tov aan auto wat betreft loopafstand naar winkels in het stadscentrum, de parkeergarages zijn zelfs nog dichterbij de winkels met toevoerwegen naar de parkeergarages waar je ook niet mag fietsen.

    Waarschijnlijk wordt het verbod op termijn massal aan de laars gelapt, maar vreemd blijft het wel. De reden is dat afvoer van wildgeparkeerde fietsen de gemeente jaarlijks honderduidenden euros kost en veel overlast geven aan winkelend publiek.

    Jammer....ik genoot extra van de e-bakfiets omdat ik meestal bijna tot de winkel zelf in het centrum van de stad kon komen.

    BeantwoordenVerwijderen