kilometerstanden

woensdag 30 april 2014

WAW Mk IV

Her en der was al te lezen dat er een update komt van de WAW.

Foto: Ronny Van Huffel
Deze keer lijkt het echt meer te zijn, zoals te lezen valt op het Franse forum vélorizontal.

Een korte opsomming van de voornaamste wijzigingen zoals die te zien zijn op het prototype (foto's op vélorizontal):
  • ketting loopt grotendeels door een afgesloten tunnel
  • gelcoat in plaats van laklaag
  • glasvezel in plaats van aramide
  • ketting vooraan volledig afgeschermd
  • het cabriodak is nu scharnierend bevestigd, waarbij de spiegelbevestiging tegelijk het draaipunt van de scharnieren vormt
  • betere integratie van de kap in de romp
  • waterdichtheid bij de aansluiting van de kap op de neus is geoptimaliseerd
  • algemene stijfheid is verbeterd
  • leds voor voorste knipperlichten geïntegreerd in de spiegelkappen
  • algemene afwerking staat op een veel hoger niveau (hoewel dit de voorbije jaren gaandeweg en zichtbaar verbeterde)
Eigenlijk lijkt dit eerder een nieuwe velomobiel te zijn, met wel dezelfde vorm als de WAW III.

22 opmerkingen:

  1. Ik vind dat er steeds minder uiterlijk verschil is tussen velomobielen als de WAW, Evo-K en DF.

    Al was de WAW duidelijk wel de eerste die met dit uiterlijk ontworpen is.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij Fietser zien ze de Evo-K dan ook als een "kopie" van hun product... En het zou wel eens kunnen dat voor de verbeteringen in de Mk IV ook even bij de buren gekeken is (gelcoat, carbon onderdelen, spiegelkapjes, ...).

      Verwijderen
    2. Een zekere gelijkenis is zeker niet te ontkennen, maar toch vind ik de WAW een ander ontwerp. Zo op de foto gezien vind ik de MK IV optisch een enorme verbetering. Het polyestherwerk ziet er een pak strakker uit, en de wielkasten zijn nu mooi rond.
      Destijds viel de WAW voor mij vanwege de afwerking voor mij af, maar dit zou nu geen argument meer zijn. Blijft de prijs nog over. (600 euro duurder bij 25kg versie)

      Verwijderen
  2. Ik moest even wachten met een reactie, de foto's op het franse forum kon ik niet bekijken op het werk.
    Na thuiskomst gelijk even gekeken, en dit model is echt WAW!
    De ontwikkelingen hebben zeker niet stilgestaan bij fietser.be, dat is zeker. Het lijkt erop dat ze goed naar klanten en potentiële klanten luisteren, als ik deze afwerking zie.
    Deze fiets is zeer zeker een proefrit waard!
    Quezzzt heeft gelijk, de fietsen gaan steeds meer op elkaar lijken, maar dat wil zeggen dat de ideale vorm vrij ver gevonden is voor dit soort driewielers waarschijnlijk. Ook bij Sinner kun je een Mango al bestellen met een dergelijke neus, de zogenaamde Aerotop. Toch mooier dan een stormstrip naar mijn mening..........
    Ik vond het altijd al een mooi produkt, enkel de afwerking indertijd weerhield me van een proefrit, bij de andere aanbieders kreeg je voor minder geld een completer afgewerkt produkt, weliswaar zwaarder, en van ander materiaal, maar zoveel scheelde dat nu ook weer niet.
    En de fransen besluiten hun verhaal met de opmerking dat de fiets ook nog verkrijgbaar word in volcarbon, dus die optie is er ook nog. Nu nog de gewichten en prijzen openbaar maken en dan is er weer een keuzemogelijkheid voor een complete en snelle forensvelomobiel.
    Ik ben benieuwd!
    Nou de eerste ritten van de Velotilt nog even afwachten..........☺

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adri, op p2 van het Franse forum staat wat je zoekt:
      - WAW - 28,5 kg - € 6450
      - eWAW - 35 kg - € 7780
      - RAW (lichte uitvoering, vnl carbon) - 25,90 kg - € 8400
      Zelfs voor alle opties staan de gewichten vermeld!

      Verwijderen
  3. WAW.... doet z'n naam weer eer aan! En het blijft mooi licht. Leuk.
    Maar of de ideale vorm dicht benaderd is Adri? Ik snap er eerlijk gezegd steeds minder van. Waarom twee wielen voor en één achter??? Jan merkt het effect op stabiliteit als je wat dichter bij dat eene achterwiel gaat zitten. Als je de 'elanden' in het verkeer moet ontwijken kan het behoorlijk verkeerd gaan. Een lage VM als de WAW heeft daar nog weinig last van, maar niet iedereen voelt zich prettig zo laag op de weg. Eén wiel vóór en twee achter zou al een heel stuk stabieler zijn. Bovendien krijg je dan een mooie korte aandrijflijn direct op dat voorwiel. Stroomlijn lijkt ook al geen argument voor twee wielen vóór, anders zou je verwachten dat de Velox3 aan de voorkant wat breder zou zijn dan achter. Waarom toch al die velomobielen met twee voor en één achter???
    Groeten, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het wordt wellicht wachten op een knappe, betaalbare en praktische vierwiel-velomobiel? Het experiment van Alligt met de dubbele achterbrug onder een Sunrider en de Quattro van Miles Kingsbury tonen al aan dat die vier wielen zo gek nog niet zijn, maar daar komt wel wat bij kijken. De aandrijving is vooral minder evident. Fietser.be heeft ook met de gedachte gespeeld, maar de oplossingen maakten het concept erg duur, heb ik begrepen.
      De VeloTilt gaat wel die weg op: één aangedreven voorwiel en twee achterwielen. Ook daar is het nog afwachten wat het wordt, maar er is al heel wat (denk)werk in gekropen.

      Verwijderen
    2. Het is geen sinecure voor een VM bouwer om een bestaand ontwerp helemaal om te gooien. Veel tijd / investering voor een klein bedrijf dat de handen al vol heeft aan productie. Maar er moet toch een rede zijn waarom in de VM beginjaren gekozen is voor 2 vóór / 1 achter. Als je van 'scratch' zou beginnen dan is een 1 voor / 2 achter configuratie niet moeilijker of duurder zijn dan de nu gebruikelijke 2 voor / 1 achter lijkt me. Maar ook bij de open trikes wordt vaak voor 2 voor / 1 achter gekozen. Waarom? Zier er beter uit? En de Velotilt dan? Ik blijf dat toch wel vreemd vinden.

      Verwijderen
    3. Een Delta-trike (2 wielen achter, 1 voor) is veel minder stabiel dan een Tadpole (2 wielen voor, 1 achter). Ga er maar eens op fietsen, dan merk je het vanzelf :)

      Ik heb trouwens ergens gelezen dat vm.nl ook met een vierwieler aan de slag zou willen gaan.

      Het wordt nog leuk op de vm-markt.

      Verwijderen
    4. Hmm... Wim je zal hier meer ervaring hebben dan ik, maar kan nog niet zeggen dat ik het begrijp. Heb al eens op m'n blog wat schetsjes gezet, zie
      http://kees-rookus.blogspot.nl/2014/02/on-wheels-4w-vm-en-df.html
      Het zwaartepunt zit bij een 'tadpole' veel dichter bij de kantel as dan bij een 'delta'...

      Verwijderen
    5. Hoi Kees,

      Dat geeft aan dat mijn commentaar niet volledig genoeg was, met dit soort 3 wielers bedoelde ik dus de Tadpole trike. Jouw schetsjes geven aan dat het verleggen van het zwaartepunt ook de kantelas vergroot, dus dat een Delta trike stabieler zou zijn. Wim heeft dat duidelijk anders ervaren, ik zou het niet weten. De fietsen kunnen redelijk veel aan, en inderdaad hoe lager hoe stabieler. Daar zijn uiteraard ook weer nadelen aan verbonden, o.a. de mindere zichtbaarheid, hoewel die in veel gevallen discutabel is, er zijn ook zeer lage auto's op de markt. De korte aandrijflijn van b.v. de Velotilt zie ik ook als een groot voordeel!

      Jan, bedankt voor je aanvulling, ik had niet meer verder gekeken dan de foto's op pagina 1.
      Groot prijsverschil voor die paar kilo's, dat vond ik ook al bij de Strada en de carbonversie daarvan. Ok, er zit ook een andere groep op, maar toch.......
      Leuk word het inderdaad, ik blijf voorlopig vol interesse mee volgen.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Kees, het breedste deel van een velomobiel achteraan met een abrupt afbuigende korte staart is niet het meest aerodynamische optimale ontwerp. De langsstromende lucht kan dan niet achter de velomobiel mooi samenvloeien en gaat wervelen wat aan je velomobiel trekt dus die tegenwerkt.

    De velotilt heeft dan ook de wielen buiten de romp om de romp niet aan het einde heel te breed te maken, en de stroomlijnkappen op de individuele wielen buiten de romp zorgen waarschijnlijk voor niet meer weerstand dan een de bredere romp van velomobielen die de wielen in de romp hebben.

    De velotilt heeft wel een korte staart.....maar komt daar waarschijnlijk mee weg omdat de romp erg smal kan zijn. Met berekeningen van de TU zal het vast een optimale mix van compromissen zijn.

    Dat smaller maken van de romp zie je ook bij supervelomobielen, maar dat gaat natuurlijk wel ten koste van wieluitslag en bandenkeus en dus comfort. Erg lekker rijden doen 35 mm 8-10 bar bandjes heus niet op alles wat geen supervlak asfalt is. En dat krijg je als automobilist al niet eens.

    Dat is waarschijnlijk waarom iets minder "super" velomobielen waar goede vering en brede ballonbanden onder kunnen nog steeds het best verkocht worden : daar heb je wat meer aan op fietspaden waarvan het oppervlak alles kan zijn van klinkers, betontegels, boomwortelbeschadigingen en opstaande randjes van wegdekovergangen of kruisingen.

    Daar kun je toch bijna niet rijden zonder nierband als als je (bijna) geen vering hebt, denk maar niet dat een lichaam continue getril en harde klappen goed kan verdragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ok, dat kan ik volgen. Maar ik zat niet aan achterwielen 'binnenboord' te denken, dat maakt een 'delta' er ook niet mooier op denk ik. Wielen buitenboord zijn wellicht wel weer duurder te construeren, zijn kwetsbaarder en geven meer luchtweerstand. Hoewel, met goed gesneden wielkappen... Comfort lijkt me ook bij een 'delta' goed realiseerbaar.

    Het was, is en wordt inderdaad leuk op de VM markt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het werd ook hóóg tijd dat de WAW er gelikter uit ging zien, kwa afwerking hinkte die toch écht wel achter vergeleken met andere modellen. En dan heb ik het niet alleen over de buitenkant, maar ook de binnenkant (nu eindelijk dan toch een afgeschermde ketting !).
    Als ik deze fotoos zie, heb ik ook iets van WA(U)W ! Alleen dat ongeveerd achterwiel, daar heb ik het niet zo op ... Maar ik wil hem zéker 'n keer in het echt zien, dit nieuwe model !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben ook al geruime tijd op zoek naar een velomobiel en ik moet zeggen dat de keuze niet eenvoudig is.
    Wat er zoal te koop is beantwoordt ten dele aan het gestelde doel. De velomobiel moet naar mijn idee een auto nagenoeg overbodig maken en als je daar naar kijkt zijn we daar nog net te ver van verwijderd.
    Wat er nog het meest dicht in de buurt komt is de Orca. Maar ik zie liever ook 4 wielen voor de broodnodige stabiliteit en dan ook meer ruimte om bagage mee te kunnen nemen.
    E-assist is daarbij een must. Wil het grote publiek de V.M. omarmen dan zullen er nog wel wat stappen gezet moeten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, zoals je al gelezen hebt, voldoet voor mij de Orca ook aan de meeste verwachtingen. Ja: een vierwieler is allicht stabieler en heeft maar twee sporen, dus minder kans om in putten terecht te komen met de wielen, maar dat is nog niet verkrijgbaar. Eer die voldoende ontwikkeld zullen zijn, zal het wellicht nog een aantal jaren duren. Ik wilde kiezen uit wat nu verkrijgbaar is. Het is wel leuk dat er op dit moment blijkbaar een versnelling in de ontwikkeling gestart is. Dat houdt de fabrikanten scherp.

      Verwijderen
  8. Ik heb even staan babbelen met de bedrijfsleider van Katanga, en die liet weten dat deze glasvezel uitvoering enkel voor proto doeleinden was, verder zullen er nog enkele kleine veranderingen worden aangebracht vooralleer deze in productie gaat...

    Ik blijf benieuwd naar rijderservaringen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. stabiliteit is bij de waw echt geen probleem . als je die op zijn kant legt op de openbare weg zal het echt wel eerder aan een kompleet onaangepaste snelheid liggen samen met een obstakel dat je wiel raaks oid .
    idd mooier afgewerkt ( was wel nodig gezien de concurentie ) , maar nog altijd geen actieve achtervering ( hoop dat de supermotor hier wel deftig inraakt ) .
    al moet ik zeggen dat ik de pinkers vooraan toch iets hoger had gezet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt helemaal, stabiliteit is geen probleem voor de WAW. Ik heb jaren geleden al in de WAW gereden (beter gezegd rondgescheurd...), stabile VM met erg hoge 'fun factor'...:-)
      Stabiel door het lage zwaartepunt. En dat was een punt voor mij om hem niet te kopen. Naar mijn smaak te laag. Dus het '2 voor/1 achter' probleem geldt met name voor de wat hogere VM (Orca, Sunrider,...) en veel minder voor de lage liggers (WAW, DF,...). Overigens valt in een Orca en Sunrider prima te rijden zoals Jan ervaart. Een beetje 'hangen in de bochten' (dus je zwaartepunt naar rechts verplaatsen als je naar rechts stuurt, weg van de kantelas) doet al wonderen. Maar constructief kan het handiger denk ik.

      Verwijderen
  10. Het grote voordeel in stabiliteit van twee voorwielen is dat de fiets bij remmen stabieler wordt. Met twee achterwielen is dat net andersom, deze slaat plots om als je gaat. remmen terwijl je aan de grens van de stabiliteit zit. Daar naast zijn er nog een aantal andere voordelen aan de opstelling met twee voorwielen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André, het vreemde (voor mij) is dat driewielers die voor hogere snelheid worden (werden) gebruikt vaak een delta configuratie hebben. Reliant, Twike, trike motoren. Motoren met zijspan hebben het zijspan wiel bij het achterwiel zitten. Succesvolle kikkervisjes (tadpoles) waren er ook zoals de BMW Isetta, Messerschmitt en natuurlijk de Morgans. De BMW kreeg al gauw 2 (dicht bij elkaar geplaatste) achterwielen, de Messrschmitt loste het op door het enkele achterwiel ver naar achteren te plaatsen en de Morgans... ach ja, de Morgans hadden en hebben een eigen realiteit...:-)

      Verwijderen
  11. Wauw...dat ziet er mooi uit.. Ik ben dan ook erg nieuwsgierig om deze en keer te bekijken.
    Sommige dingen waar ik me aan stoor zijn mooi verholpen.
    Zoals de losse kap..

    BeantwoordenVerwijderen