Rond 8 u ben ik klaar. Dit wordt de langste rit van de trip: er staat ruim 190 km op het programma!
Algauw kom ik aan de Maasvlakte - het industrie- en overslagterrein aan Rotterdam - en via prima fietspaden beland ik aan een met de fiets niet te nemen hindernis: water. Geen nood: er is een Fast Ferry die me naar Hoek van Holland kan brengen.
Wachten op de overzet |
Vanaf de overkant slingert de LF1b verder noordwaarts. De rit gaat langs een aantal plaatsnamen die ik al kende, maar waar ik me geen beeld bij kon vormen: Kijkduin, Scheveningen, Wassenaar,..
De route blijft even afwisselend: open vlakten, bossen, hoogten en laagten. Het is geen route waarbij je in slaap zal sukkelen.
Ook in Nederland vind je snelheidsremmers op de fietspaden. Er zijn erbij waar duidelijk niet gedacht is aan het bestaan van velomobielen. Ik vraag me af of je hier met een Quest, WAW of Milan over raakt: zelfs met de Orca moet ik in de remmen gaan.
Aan Katwijk aan Zee verlaat ik de Noordzeeroute en dan gaat het richting Amsterdam en Almere. De bedoeling is om in Almere aan te pikken op de Flevoroute. De verbinding loopt grotendeels langs riviertjes en kanalen. Afwisselend rij ik links of rechts van het water, telkens over prima fietspaden: vlak, met weinig rolweerstand, breed en vrijwel verlaten. Ik rij langs pittoreske haventjes, langs stille dorpen - waar de bestrating meestal uit klinkers bestaat -, langs uitgestrekte akkers en dat alles onder een licht bewolkte hemel en bij een aangename fietstemperatuur. Er is bijna geen moment dat er niet minstens één windmolen in zicht is en langs het water liggen overal boten en bootjes aangemeerd. Dit zijn constanten voor de hele trip: windmolens, water, schepen en fietsers.
Tussen Katwijk en Amsterdam |
Dit is Nederland (Holland) zoals ik het me voorstelde: met kanalen die hoger liggen dan de akkers en weiden ernaast, met huisjes tegen de dijken aangebouwd.
In de omgeving van Roelofarendsveen (Nieuwe Wetering) stop ik aan een brasserie langs het water. In de verte zie ik geregeld vliegtuigen die van Schiphol vertrekken. Heerlijk rustig is het hier. Af en toe tuft een bootje langs of passeert een fietser langs de dijk, maar voor de rest is hier niets dan rust.
Dan gaat het weer verder oostwaarts. Langs de Westeinderplassen rij ik richting Amsterdam. De stad zelf laat ik links liggen, maar via de Amsterdamse Bossen (mooi recreatiegebied), Amstelveen en de Bijlmer rij ik verder naar Almere.
Op weg naar Almere |
Almere zelf lijkt me uitermate saai, toch minstens wat de architectuur betreft (op enkele uitzonderingen na). Enfin, het is moeilijk een oordeel te vormen op basis van even een poosje (maar het lijkt eindeloos) langs de stadsrand fietsen.
Daarna volgt de Flevoroute. Dit is duidelijk een ander, ouder soort fietsroute. Een betonpad, amper breder dan de Orca, slingert zich een weg door de bossen en langs rietvelden. Nu eens rij ik langs het water (Oostvaardersplassen) en dan weer een eind er vandaan. Er zijn amper zijwegen, dus de gps hoef ik niet echt in het oog te houden. Fout rijden is uitgesloten.
Het laatste eind is dan weer typisch voor de Flevopolder: eindeloos en kaarsrecht. Onderweg kruis ik Johan Vrielink, die met een Greenmachine op weg is naar huis.
Rond 17u30 kom ik aan bij Flevobike. Er is vandaag 193 km afgelegd.
De velomobiel deed het prima: over het comfort kan ik absoluut niet klagen. De spanzitting is zalig op zo'n momenten. Ook de stuurgreep, met twee stuurknuppels, is lekker ontspannen.
Het schuimdekje is mee, voor het geval dat, maar ligt tot vandaag de hele tijd onder het zitje. Ook de nieuwe bidonhouder, voor het zitje, valt goed mee. Helemaal binnen bereik en absoluut niet storend.
De Orca wordt leeggemaakt, zodat hij klaar is voor het onderhoud morgen. Ik fris me even op en ga het stadje in om een hapje te eten. Dan volgt een gezellige babbel met André en Arjan Vrielink, waarna ik het bedrijfsgebouw voor mij alleen heb.
Dag 2 zit er ook weer op.
Zoals altijd een positief en inhoudelijk verslag. Leuk dat Nederland je bevalt. Af en toe hebben wij Hollanders die reminder van een 'buitenlander' nodig. We klagen echt te veel. De LF1 is erg leuk om te fietsen, mits het niet te druk is. Het kan daar op sommige dagen vergeven zijn van de recreanten. Niet normaal. Die drempels zijn nog steeds niet weg???? Met een Quest (incl. Radicalcar) en Mango zijn ze onmogelijk te nemen. Uitstappen en er overheen slepen.....evenals die haakse bochten is dat het resultaat als auto-minded ontwerpers fietspaden gaan ontwerpen met 'veiligheden'.
BeantwoordenVerwijderenAls je dit een leuke rit vond kan ik je beslist eens rondje Nederland aanbevelen. Ca. 1500 km bepijlde fietsroute langs de grenzen van Nederland via LF wegen en knooppunten. Voor ons was dat een eyeopener om wat meer in Nederland te blijven fietsen. Er is nog zoveel moois te zien en te ontdekken.
Wij wonen vrij centraal in Nederland (Putten/Koudhoorn) in een straal van 100 km ligt er een bijzonder gevarieerde fiets wereld op dagafstand binnen ons bereik. Dat beschouw ik als een grote zege.
Overigens ben je altijd welkom als je bij ons wilt overnachten op de Veluwe (ca 50 km van Dronten). Wij hebben altijd een (kostenloos) bed met maaltijd klaar staan voor ligfietsers uit alle landen.
BrandweerQuest Q66
Zoals elk land heeft Nederland zijn voor- en nadelen. De vele en prima fietspaden horen zeker bij de plussen. De (te) vele regeltjes en het rigoureus naleven ervan zijn dan weer wat moeilijker voor een Belg ;-)
VerwijderenIn elk geval: het smaakt naar meer. De noord- en oostkant moet ik zeker ook nog eens doorfietsen. Voorlopig is de planning echter dat de volgende - echt lange - rit naar de zuiderburen leidt.
En die drempels: je bevestigt mijn vermoeden. Het is enkel dankzij de oplopende voor- en achterkant van de Orca dat dit vlot lukt.
He die gaat ik ook even onthouden brandweerquest..
VerwijderenAltijd leuk als bestemming of doorreis.
Brandweer en fietsen genoeg om over te praten.. (idem hier)
"193 km op een dag"
BeantwoordenVerwijderenWat een afstand! Met wat voor gemiddelde heb je dat gereden? Ik ben na 80km op de bukfiets meestal redelijk gaar.
Weer een mooi verslag met goede foto's! Complimenten
Met de bukker zou ik er zelfs niet aan denken! In de Orca zit je in een fauteuil, de hele rug ondersteund en die leuning is dan nog geventileerd ook. De kruissnelheid bedroeg een goede 30 km/u. Na 2 dagen was het bewogen gemiddelde op de Oregon 26,9 km/u. Aan dat tempo is het prima vol te houden.
VerwijderenMet ons ligfietsclubje LOL uit de omgeving van Zutphen doen we elk jaar een (of meer) tochtjes van rond de 300 km op een dag. Volgende week weer. Het is vrij gemakkelijk om de hele dag een kruissnelheid van ongeveer 32 aan te houden.
VerwijderenBeste Jan, dank voor je verslag, weer met veel plezier gelezen. Weer mooie foto's.
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Wilco - 'De Bak' - Pompert
Mooie route geweest Jan.
BeantwoordenVerwijderenEn een flink stukje fietsen.. Zover ben ik nog niet geweest.
Hallo Jan,
BeantwoordenVerwijderenOok ik heb weer genoten van je verslag en de foto's! Bedankt!
Groeten, Adri.
Bij je volgende onderhoud rij ik misschien mee, dan kan mijn orca zijn eerste krijgen ;)
BeantwoordenVerwijderenDan zal je nog even geduld moeten oefenen: als alles loopt zoals verwacht, is dat bij pakweg 50.000 km ;-)
VerwijderenEn nog dit: vanaf nu ongeveer is Fietser.be ook verdeler voor de Orca. Dat betekent dat je ook daar terecht moet kunnen voor het onderhoud. Iets dichterbij en minder mooie fietsroutes om er te raken.
Ik heb je niet langs zien komen, en ik woon nog wel in het saaie Almere Muziekwijk :-)
BeantwoordenVerwijderenDie bochten in het Spoorbaanpad 'het pad der 1000 bochten' staan mij ook tegen. Het belooft wel beter te worden, als Almere-Poort helemaal gereed is. Maar zo'n mooi recht velomobielpad als het eens was wordt het nooit meer...