Saint-Quentin, 's morgens rond 6u. "Un, deux, ..., deux, ..., deux". De gendarmes in opleiding verlaten, alweer in drie peletons de camping. Deze keer zijn ze in camouflage-uitrusting. De wekker is niet nodig.
Ik draai me nog even om, lekker knus in de donsslaapzak, maar eigenlijk is het genoeg geweest.
Voor vandaag is het vooropgestelde doel Tournai (Doornik). Da's een rit van ongeveer 110 km, dus er is ruim tijd om rustig koffie te zetten en lekker in het ochtendzonnetje te ontbijten.
Rond 8u30 neem ik afscheid van mijn buren: een koppel dat met een oudere tandem een uitgebreide fietsvakantie maakte, die hier eindigt voor hen.
Voor deze voormiddag staan enkele tussenstops op het programma. Enkele kilometers buiten Saint-Quentin bevindt zich de bron van de Schelde. Aangezien die rivier op 100m van mijn deur passeert en die bron al in de lagere school aan bod kwam, wil ik dat wel even zien. Daarnaast zijn er de onvermijdelijke historische monumenten en in dit stuk rij ik langs talloze kanaaltjes uit het Napoleontische tijdperk, waarbij een aantal kilometers lang ondergronds gaan. Bij sommige kanaaltjes moeten de boten ettelijke sluizen passeren, waarbij dikwijls geen kilometer tussen de opeenvolgende sluizen ligt. In dit eerste deel ligt namelijk de waterscheiding tussen de bekkens van de Somme (kant Saint-Quentin) en de Schelde (iets noordelijker).
Canal de St-Quentin |
Dat is makkelijk: ik hoef de pijlen maar te volgen. De bron ligt, volgens de kaart, op een paar honderden meters van mijn route. Op dit uur zijn de wegen, op wat landbouwvoertuigen na, helemaal leeg. Die bronnen zijn niets spectaculairs, maar nu ik er zo goed als langs rij, kan ik maar meteen een blik werpen.
Erg natuurlijk ziet het er niet uit |
Het bewijs: ik was er wel degelijk |
Doorrijden maar.
Laatste restant van een kilometerslange verdedigingswal |
Met 100 km op de (dag-)teller, overschrijd ik rond 14u de grens met België.
Typisch: in het eerste dorp waar ik doorkom, volgt de route een kasseiweg...
Tegen 16u kom ik, onder een dreigende lucht, aan in Tournai/Doornik. De accu is quasi leeg en eigenlijk is het nog te vroeg om al een camping te zoeken. Dat laatste doe ik toch, om te vragen of ik van hun infrastructuur gebruik mag maken om de accu te laden. Dat kan, mits het betalen van een standplaats voor de nacht... Neen, dank u.
100 m verder, om de hoek, is er een recreatiedomein. Ik vraag bij het cafetaria of ik daar kan bijladen: "natuurlijk, daar is een stopcontact. Doe maar alsof je thuis bent". Wat een verschil! Het besluit is snel genomen: er is slechts één camping in Doornik en daar zien ze me niet meer, dus rij ik door tot thuis, na een pauze van twee uren.
Vanaf hier betekent dit de Schelde volgen tot in Gent. Veel kan niet fout lopen. Het beeld oogt erg vertrouwd.
Bijna ongemerkt gaat het over de taalgrens (tussen Wallonië en Vlaanderen, tussen Frans en Nederlands).
Rond 21u30 ben ik weer aan mijn vertrouwde stek.
Vandaag werden de meeste kilometers gereden van de hele trip: maar liefst 195. Het totaal voor de terugrit bedraagt hiermee 1117 km.
Wat cijfertjes tot slot:
- heenrit: 908 km
- ter plaatse: 136 km
- terugrit: 1117 km
- totaal afgelegd: 2161 km
En zo komen we aan het einde van een mooi reisverhaal. Bedankt!
BeantwoordenVerwijderenMmmm weer thuis, ik moest weer erg wennen, maar heb, vanwege mijn vakantie nog niet al je verhalen gelezen en kan dus nog even nagenieten.
BeantwoordenVerwijderenDank je wel voor de verslagen. Je hebt van mij ook nog wat te goed.
Groeten, Wilco
Wilco,
Verwijderenomdat ik dat voor mezelf ook verwachtte, had ik mezelf nog een week vakantie gegeven - thuis - om te acclimatiseren ;-) Hoe dan ook: een leuke vakantie is altijd veel te kort!
Oost, west, thuis 't best?
BeantwoordenVerwijderenDie kanaaltjes gaan ondergronds? Of het rijden? :+
Bedankt Jan! Genoten van je verslagen en foto's!
BeantwoordenVerwijderenJep einde leeswerk over de trip.
BeantwoordenVerwijderenHet was leuk te lezen met mooie plaatjes.
Ga zo door.