kilometerstanden

woensdag 10 september 2014

Onlogica

Voor wie met een velomobiel rijdt - of met een "gewone" ligfiets of trike - zal wat volgt zeer herkenbaar zijn.

Overal waar mensen zijn, wordt gewuifd, gewezen en geroepen als je met de velomobiel langsrijdt. Auto's vertragen, raampjes gaan open en mobieltjes en fototoestellen worden bovengehaald. Sommigen keren zelfs terug om toch maar dat rare bakje elektronisch te registreren. Hoeveel foto's van mijn Orca en van vele andere velomobielen zouden al circuleren op Facebook en aanverwanten?


Af en toe, indien de omstandigheden het toestaan, stop ik even indien mensen druk gesticulerend langs de kant staan. Dan komt steevast: "U moet daar een vlaggetje op zetten, want je ziet zoiets niet aankomen"...
"Huh, was u dan niet naar mij aan het wijzen?"
"Ja, maar dat is wat anders."
"Hoezo? U zag me toch?"
"Toch vind ik dat gevaarlijk."
Zucht

Een hopeloze discussie, die zich telkens herhaalt. Dan begrijp ik de velonauten die om de lieve vrede toch maar een vlag op hun voertuig zetten. Wat je ook zegt, welk argument je ook aanhaalt, de tegenpartij heeft besloten dat het gevaarlijk is en daar blijven ze bij. Rationaliteit telt hierin niet, verwijzen naar statistische informatie ook niet.

(Wie was het ook weer die ook met vlag erop gewezen werd dat er een vlag op zou moeten staan? "Sorry, niet gezien.")

Bijna onzichtbaar volgens sommigen

De extremisten houden het korter: "Zo'n dingen zouden ze moeten verbieden. Veel te gevaarlijk."
Tegenargument: "Auto's zouden ze moeten verbieden. Hoeveel doden zijn al veroorzaakt door aanrijdingen met fietsers? En hoeveel door auto's?" Maar dat kan dan blijkbaar weer niet. Waarom niet? Zij zijn niet diegenen die met "zo'n dingen" rijden. Zij rijden met de auto. Liever een ander zijn transportmiddel afkeuren dan de eigen keuze in vraag stellen, da's veel makkelijker.

Dat automobilisten elkaar doden en voetgangers en fietsers pletten als waren het insecten, dat is normaal. Auto's zijn blijkbaar gemaakt om af en toe iemand naar de andere wereld te helpen. Het verkeer als videogame, zover zijn we. "Het is nu eenmaal niet anders".
Dat is "sociaal aanvaard". Fietsen zijn veel onschadelijker, alleen al omdat de kinetische energie van een heel andere orde is, maar toch worden ze door velen als gevaarlijke tuigen beschouwd en dan vooral door wie er niet mee rijdt. Logisch ook: als je zoiets als levensbedreigend ziet, dan rij je er niet mee. Daar helpt geen lievemoederen aan. "Dat is gevaarlijk"

Sommige fietsers doen hard hun best om dat imago te bestendigen: imposante valhelm op (liefst zo'n Nutcase met één of andere slogan erop of een echte racehelm), fluohesje, knipperende lichten rondom en binnenkort wellicht ook elleboog-, pols- en kniestukken. Ik zie stilaan een beeld ontstaan als van een geharnaste figuur op de fiets. "Moeder, ik ga even om brood". Dat je dan een "dat is gevaarlijk" als opmerking krijgt, is evident.

Dan stap ik liever in loopshort en t-shirt in de Orca en liefst rij ik dan langs routes die vrij zijn van die beste stuurlui aan wal.

13 opmerkingen:

  1. Ik denk altijd maar zo, mensen die een opmerking kunnen maken dat ik onzichtbaar ben hebben me toch echt wel gezien.
    Mensen voor wie ik echt onzichtbaar ben geven toch geen opmerking, ben tenslotte onzichtbaar, en wat ze niet zien kunnen ze ook niet afkeuren.

    Moet zeggen dat ik deze opmerking onderweg niet veel hoor. Wel dat ik te snel ben en daardoor te gevaarlijk. Maar vooral gillende meiden als je ze passeert ( ook als ze zelf aan de andere kant van de weg rijden ), en jongens die of
    A je uitlachen, beetje jaloers? of
    B eerlijk zeggen dat ze het een gaaf ding vinden.

    RJ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, "te snel" hoorde ik ook al. Erg subjectief, want de boze meneer maakte die opmerking toen ik op een vrijliggend fietspad, langs een tweevaksweg, 25 km/u reed...
      Gillende meiden, "coole fiets" en "mama, wat is dat?" zijn ook veelgehoorde zaken ;-)

      Zoals een andere ligfietser onlangs zei tegen geïnteresseerde omstaanders: als je niet wil opvallen, moet je zeker niet met een velomobiel rijden.

      Verwijderen
  2. Ik vraag me wel eens af of er ooit studie is gedaan waarom vrouwen gillen als ze iets onverwachts zien ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een gesprek voor het zomer verlof aan een kruispunt toen een andere fietser naast mij kwam wachten voor rood.

    Hij: Dat is levensgevaarlijk hoor. Je ziet je niet eens aankomen.
    Ik: Jij hebt me toch gezien.
    Hij: Jamaar, een maat van mij is eergisteren aangereden door een vrachtwagen (was ook in het nieuws geweest).
    Ik: Reed hij ook met een ligfiets?
    Hij: Nee met een gewone fiets.
    ik: Wat heeft mijn ligfiets daar nu mee te maken?
    Hij: Jamaar, toch is het gevaarlijk.

    Toen was ik op bestemming, wou er ook niet verder op in gaan, want het was gewoon hopeloos.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ontken nooit dat een ligfiets gevaarlijk is, ik bevestig het juist en ik geef dan aan dat ik dat nou één van de leuke aspecten van zo'n ding vind. Het feit dat het een gevaarlijk ding is, wordt daardoor dus een pluspunt. Net zoals een snelle sportwagen, zeg maar. Gevaarlijk, maar voor veel mensen een droom.

    Vaak zeggen ze dan inderdaad iets over de slechte zichtbaarheid en ook dat bevestig ik. Als ze dan suggereren dat er een vlag op moet, dan geef ik aan dat ik dat niet wil, omdat mensen mij dan beter zouden zien en daar heb ik geen zin in. Als meer mensen mij zien, dan moet ik ook meer mensen te woord staan over dat gevaarlijk en onzichtbare ding.

    Zelfs de grootste idioot heeft na verloop van tijd wel in de gaten dat ik ze in de maling neem :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk Wim!
      Ik houd daar ook wel van: gevaarlijk? Jazeker, je loopt een groot gevaar om extra fit te worden omdat het zo leuk is om de hele tijd rond te fietsen.

      Je wordt niet gezien is ook heel fijn als je ongemerkt vervelende lieden wilt passeren.
      En met een beetje fantasie is er altijd wel een positieve draai aan te geven. Vooral met veel enthousiasme instemmen en omdraaien. Werkt bijna altijd.

      En Jan: als mensen ergens iets van vinden, is dat hun probleem. Iedereen mag van mij vinden dat er een vlaggetje op "moet". Maar daar hoef ik me niets van aan te trekken zolang het geen wet wordt (en de kans daarop is te verwaarlozen).

      Verwijderen
    2. Inderdaad, Kees. Indien ze blijven zeuren en aandringen, is het slot: "maar jij rijdt er toch niet mee?" Echt argumenten is dikwijls boter aan de galg. Zelfs statistieken krijgen als reactie "dat geloof ik niet", terwijl cijfermateriaal en geloof met elkaar geen verband houden ;-)

      Verwijderen
  5. Ik denk dat veel mensen velomobielen gevaarlijk vinden omdat ze er van schrikken. Je kunt niet schrikken van iets wat je niet ziet dus van een zichtbaarheidsprobleem is geen sprake, noch van dat een vlaggetje daarvan de oplossing zou zijn.

    Ongeacht mijn snelheid - die in de stad meestal niet zo hoog is - trekt 4 op de 10 fietsers die ik tegenkom in een bocht ( dus mij niet zien aankomen tot redelijk dichtbij ) een gezicht alsof er een goot roofdier op ze af komt gerend. Die mensen zullen zeker boos vinden dat een velomobiel levensgevaarlijk is, en eigenlijk alleen maar omdat ze er van schrikken.

    De andere mensen schrikken niet en zijn soms zelfs ongeinteresseerd, zijn enthousiast of glimlachen zelfs. Dat schrikken ligt dus aan de toestand van bepaalde personen. Waarschijnlijk staan die al opgefokt danwel opgelaten in het leven of zijn zowiezo schrikachtig.

    Hoe dan ook vind ik het alleen maar vermakelijk als mensen schrikken van alleen "rare" vorm van een velomobiel De dagen dat ik met 10.000 toeren in de 2e versnelling langs langzaam rijdende snelweg linksrijders krijste zijn voorbij, velomobiel rijden is wat dat betreft onbedoeld wel een goed alternatief :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is één mogelijke verklaring: "aanval is de beste verdediging". Maar dat zegt niets over mensen die gewoon langs de weg staan niets te doen, of toeristen in de stad, die je zien stoppen en uitstappen en die op je afkomen om te verkondigen hoe gevaarlijk dat wel is. Die horen, wat mij betreft, in dezelfde categorie als de jachteigenaar die vond dat alle fietsers een helm moeten dragen. Toen ik antwoordde dat er meer kans is op hoofdletsels bij voetgangers en automobilisten en dat die dan zeker ook een valhelm moeten dragen, keek hij alsof ik volslagen gek ben. Neen, het enige wat die mensen willen, is dat je ze gelijk geeft, zoals Wim doet ;-)

      Verwijderen
  6. Hallo Jan,

    Quezzzt heeft gelijk aangaande het schrikken van mensen. Ze zien iets onbekends en kunnen dat niet plaatsen. Het gaat zelf nog verder, want mijn eigen echtgenote is een tijd geleden van me geschrokken! Ze kwam terug van een afspraak in Odda, en wist dat ze mij onderweg zou ontmoeten terwijl ik naar de middagdienst fietste. De ontmoeting was net na een onoverzichtelijke bocht op een stuk waar ik circa 45 km/u rijd. Ondanks dat ze het wist schrok ze toch! Laag, snel en niet gelijk te plaatsen in het "normale" verkeersbeeld was haar commentaar, dus dat zegt genoeg aangaande de mensen die de velomobiel niet kennen denk ik.
    Uiteraard word ik ook wel eens moe van de opmerking "Gevaarlijk!" en de daaropvolgende verdediging.
    Waarschijnlijk is Wim's methode inderdaad de beste, gewoon in alles gelijk geven, dan komen ze uiteindelijk tot de conclusie dat je ze een spiegel voorhoud en zien ze misschien het belachelijke van hun eigen opmerkingen in.......
    Uiteindelijk heb ik ook een vlag geplaatst om van het gezeur af te zijn, ik rijd ook met een helm op en ik heb knipperende lichtjes boven op de vlaggemast staan, dus voldoe ik volledig aan jouw definitie om het gevaarlijke imago te bevestigen...........Mea culpa............

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja ik wordt er ook niet goed van van het gelul over gevaarlijk... vooral bij mijn brandweerkorps zijn er een paar met een uitgesproken mening wat soms aardig irritant is.
    Wellicht dat Wim zijn manier werkt...
    verder ben ik inderdaad ook van mening dat een velomobiel een stuk minder slachtoffers kost ter vergelijking met een auto.
    gevaarlijk...tja...moet ik me als veiligheidskundige nog verdedigen voor mijn eigen vervoer....pffftt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Op de opmerking of dat niet gevaarlijk is zo'n ligfiets zeg ik altijd: "ja, je moet defensief rijden, net als op een motor." Meestal is het onderwerp dan direct afgehandeld. Gelijk gekregen (ja), handelingsperspectief gekregen (defensief rijden is de oplossing) en herkenning probleem (oja, motoren zijn óók gevaarlijk).

    BeantwoordenVerwijderen