Een ander dak is op een Orca geen optie, tenzij je het helemaal zelf zou maken. Er is echter wel een oplossing, bedacht door Johan Vrielink. Die is eenvoudig en efficiënt, maar qua afwerking laat ze te wensen over.
E-Orca van Johan Vrielink |
De mal hiervoor heb ik liggen (de vorm is door Arjan Vrielink op een stuk karton overgezet) en ook het acrylaat ligt klaar. Wat nog ontbreekt, is een oplossing voor de bevestiging van de raampjes op het dakje. Dat moet degelijk - zoals de oplossing van Johan -, maar ook esthetisch en kwalitatief passend bij de Orca. De vereisten zijn dat de raampjes stevig vastzitten, maar toch kunnen scharnieren. Velcro is dus geen oplossing, want dan lukt het scharnieren niet. Drukknopen geven hetzelfde probleem. Misschien kan iets met lussen en haken wel. De methode op de foto, met tiewraps, heeft als voordeel dat die rond de stangen in het dakje zitten. Dat is de dragende structuur en dus stevig. Niet echt mooi, maar tot op heden lijkt het echt de degelijkste oplossing.
Het mooie aan deze raampjes is het volgende:
- de ventilatie blijft prima, dus het dampt niet aan
- het raampje aan de loefzijde (waar de wind vandaan komt) wordt tegen de kap gedrukt en aan de lijzijde (weg van de wind) waait het wat open, zodat er een prima luchtstroom ontstaat
- door de scharnierende bevestiging kun je ze naar binnen klappen, zodat de zijkant weer open gaat
- ze beperken het zicht op de spiegels niet
- het zicht naar de zijkant blijft onveranderd
- ook het lifteffect (onderdruk onder het dakje bij strakke zijwind) zou weg moeten zijn. De raampjes verhinderen dat die zijwind binnenkomt, waardoor er geen onderdruk meer ontstaat.
Ziet er goed uit Jan met die tiewraps, wat moet je anders als scharnier gebruiken? Je zou het kopje aan de binnenkant kunnen doen, zie je alleen een wrapje en geen tie.
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Wilco
Dat is inderdaad het probleem: functioneel is dit een prima oplossing. Esthetisch wat minder, maar eigenlijk valt het nog mee.
VerwijderenIk vind de goede ventilatie één van de sterkere punten van de Orca (en de minder goede ventilatie een van de beperkingen van de WAW) . Het moet al flink stormen eer ik een reden zie om mijn hoofd weer helemaal binnen de velomobiel te willen. De voorbije "winter" had ik ruim voldoende aan een muts en fietsbril om het minder goede weer te trotseren.
BeantwoordenVerwijderenZo deed ik het ook, maar ik denk dat het beter kan. Een aantal keren zorgde de strakke zijwind er ook voor dat de kap omhoog kwam. Ook dat zou moeten verdwijnen met de raampjes, vermoed ik. Het lijkt me het proberen waard.
Verwijderen