kilometerstanden

vrijdag 21 november 2014

stapje terug

Onlangs vertelde ik over de verbeterde zichtbaarheid van de Orca, door het toevoegen van een aluminium mast achter de kap met daarop een wit en een rood knipperend licht.

Nadien werden de lampen verticaal geplaatst, voornamelijk om esthetische redenen

Daarop kreeg ik veel positieve opmerkingen van andere weggebruikers (collega's op het werk, op de sportclub, ...). Of het objectief gezien iets doet, is een andere zaak. Het feit dat dit geapprecieerd wordt als een inspanning voor de veiligheid, is echter minstens even belangrijk.

Hier zie je de onderdelen waarmee de mast samengesteld werd.

  • een eind (27 cm) aluminiumbuis
  • twee uiteinden (standaardmateriaal van Fietser.be voor de WAW spiegelsteunen)
  • een eind M6 draadstang
  • twee moeren, waarvan één met borgring
Maar er blijkt een conceptfout in te zitten: de combinatie van ultrastijf aluminium, de lengte van de mast en de bevestiging op de eerder flexibele glasvezel/epoxy-huid van de Orca zorgt voor moeilijkheden.

Het begon een week geleden, toen ik merkte dat de lampen niet meer recht naar voor en achter stonden, maar wat verdraaid waren. De mast zat niet meer zo vast als het hoorde.
De eerste keer kon ik hem nog wel vastzetten, maar algauw bleek dat de blindklinkmoer niet meer vastgeklemd bleef.
Een poging om die weer vast te zetten (een bout met ring erin en aandraaien) liep falikant af: er sprongen stukken gelcoat af, maar de moer bleef even los zitten.


De mast werd dus verwijderd om verdere schade te voorkomen.

Naast de combinatie van stijf aluminium en flexibeler glasvezel, zijn er wellicht nog enkele oorzaken te bedenken.
  • de lengte van de mast, gecombineerd met de massa van de lampjes (niet zo groot, maar toch voldoende) zorgt voor een flinke belasting van het hechtpunt.
  • door de bolle vorm van het contactvlak wordt dat eigenlijk gereduceerd tot twee kleine contactpunten, die zwaar belast worden.
Nu moet ik even bekijken hoe ik het systeem kan verbeteren. Het principe van knipperlichten bovenop de velomobiel blijkt waardevol, dus dat moet behouden blijven. De technische uitwerking moet wel verbeterd worden.
Dat kan door het contactoppervlak te vergroten (hoe?), waardoor de belasting vermindert of ook door de beweging van de mast op te vangen door ten flexibeler verbinding.

Wordt vervolgd.

9 opmerkingen:

  1. Hallo Jan,

    Inderdaad een probleem! Zou je iets kunnen met een (hard) rubberen schijf die enigzinds in de vereiste gewelfde vorm geslepen kan worden? Zoiets lijkt me wel te doen, ook zou ik de plaats van de mast aan de binnenzijde van de fiets versterken met een paar in te lamineren carbonlapjes, wat extra stevigheid lijkt me niet verkeerd op deze plaats.
    Misschien zijn er wel betere oplossingen? Wacht de reacties maar even af.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een idee was om een metalen (inox) plaatje aan de binnenkant te zetten. Het probleem daarbij is dat de "muts" dubbelwandig is. De blindklinkmoer zit natuurlijk enkel in de buitenhuid vast. Als ik door beide kan gaan, is de belasting ook al een stuk lager.

      Verwijderen
    2. De enige manier om de belasting te verlagen is het vergroten van het dragende oppervlak, maar dat weet je zelf ook wel.......Elke plaat zou daarbij kunnen werken, en wel het best als de kromming in de muts gevolgd kan worden. Door in te lamineren hout of metaal blokje in de muts zou je ook een veel groter en steviger draagvlak hebben, of eventueel toch maar weer eens kijken naar een veel lichtere en flexibelere glasfibermast?
      Er zijn natuurlijk meerdere oplossingen.....

      Verwijderen
  2. Aan mijn Quest heb ik een trekhaakbevestiging zitten en die zit gewoon in de zijkant van de Quest in de buurt van de staart. Zo'n trekhaakbevestiging kun je natuurlijk niet zomaar in een flexibele dunne wand maken.....dus hebben ze daar in de omgeving gewoon de wand versterkt door hem dikker te maken.

    Die terkhaakbevestiging zit met 3 boutjes vast en is een metalen plaatje van ~5x3 cm.

    Als ik 2 kinderkarren ( met kinderen ) kan trekken aan zo'n metalen plaatje en een ingelamineerde verdikking van de huid in de ruime omgeving van dat plaatje zonder schade dan in dat een goed voorbeeld van wat jij waarschijnlijk moet doen : op die plek en daaromheen de huid dikker en steviger maken zodat het de druk en trekkrachten goed kan verwerken, en een metalen plaatje als basis voor de mast om de krachten op die huid nog weer beter te verdelen. En wellicht zijn 3-4 goed verdeelde boutjes ook beter in staat de krachten op te vangen dan 1 groot gat in ern te dunne huid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt helemaal Quezzzt, ik heb ook zo'n trekhaakbevestiging, en daarop zit mijn vlaggemaststandaardje! Bij de Mango word dat tegenwoordig nog mooier, en bijna onzichtbaar bevestigd, ook door inlamineren van extra lagen weefsel over een alu-plaat waar de trekhaak in geschroefd word. Zoiets zou Jan ook kunnen doen.

      Verwijderen
  3. Toch vind ik het een dappere poging Jan, respect!
    Het probleem van de zichtbaarheid en van het uitzicht dat je (zelf) hebt door de lage positie zijn vaak het probleem bij het passeren van hekjes, bossages en geparkeerde voertuigen.
    Het probleem zit 'm dan vooral van voren. En een mast moet m.i. dan ook zo veel mogelijk voorop zitten, zoals ik op de FAW gemonteerd had.
    Ik zou eens proberen een koolstof- of glasfiber (vlaggen)mast vast te maken rond dezelfde uitsparing van je koplamp.
    Ook niet makkelijk, dat besef ik, maar zo zou je eerder zichtbaar zijn, je hoeft geen nieuwe uitsparing te maken en zoals je zelf al schrijft wordt veel torsie geïncasseerd door de veerkracht van de (licht)mast.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zonde Jan, dat uitgelubberde gat bovenin je Orca. Misschien kun je de bevestiging oplossen zoals ik dat ooit voor het vlaggetje op mijn Quest heb gedaan: http://willemveloz.blogspot.nl/2013/07/als-een-vlag-op.html
    Je steekt de stok verder naar binnen in je fiets en bevestigd het uiteinde ergens aan een stevig punt. De stok gaat gewoon zonder klemmen door het het gat in de smurfenmuts dat alleen de horizontale reacties opneemt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo. Nu heb ik al wat mogelijkheden om tussen te kiezen. Woensdag afspraak met Ben bij Fietser.be om dit eens (hopelijk) voor goed op te lossen.
      Die extra verlichting maakt dat ik me in druk verkeer toch wel wat veiliger voelde.

      Verwijderen