Die heb ik aangekocht op 14 juli 2012 voor €100. De Kobra stond in een kelder, vol roest en uiteraard met lege banden.
De Kobra zoals hij uit de kelder kwam |
Liggende vork: een gerecycleerde voorvork |
Monovork vooraan, met ketting vlak langs het wiel |
Fase 1
Juli 2012
In eerste instantie wordt de fiets weer rijdbaar gemaakt voor een test: de ketting wordt met fijne olie gesmeerd en het oppervlakkige roest komt er meteen af (diezelfde ketting ligt er nog steeds op) en de banden worden op druk gezet. De voorband, een oude IRC, is op: er zitten scheuren in de wangen. De testrit brengt enkele zaken aan het licht:
- de fiets is duidelijk te groot voor mij
- het enige kettingwiel in de hele kettinglijn maakt lawaai als een oude naaimachine
- de ketting loopt er voortdurend af
- de banden moeten dringend vervangen worden
Nog altijd juli 2012: de fiets is te groot voor mijn 1m70, dus moet ik zoeken naar middelen om er iets bruikbaars van te maken.
- Omdat het zitje niet verstelbaar is, knutsel ik iets met een aluminium balkje en steunen achteraan, zodat ik dichter bij de trappers zit.
- Tegelijk vervang ik de originele cranks door 160 mm Miche Young exemplaren met een dubbel blad.
- Het kettinggeleidewiel is versleten, net als de lager erin. Beide worden vervangen.
Het zitje hoger plaatsen |
Ook de achterkant moet vooruit bewegen |
Fase 3
September 2012
Het lijkt erop dat ermee gereden zal worden, dus worden een aantal elementen die aan vernieuwing toe zijn vervangen:
- Nieuwe achterderailleur (Shimano Sora)
- Een nieuwe voorband (Schwalbe Durano 28-451)
- Een nieuwe achterband (Continental Grand Prix 28-622)
Fase 4: grote werken
In de winter van 2012-2013 wordt de Kobra gedemonteerd. Ik heb besloten dat er grotere ingrepen nodig zijn om de fiets echt praktisch inzetbaar te maken.
- het frame wordt net achter de bracketbuis doorgeslepen om de afstand tot de pedalen regelbaar te maken
- het frame wordt geschuurd, met roestwerende grondverf behandeld en dan herspoten
- het zitje wordt weer op de oorspronkelijke manier bevestigd
- de achterrem, die niet goed afgesteld kon worden, wordt vervangen door remmen met langere armen (Tektro)
Frame op de werkbank: verstelbare trapboom maken |
Alle lak verwijderd |
Grondlaag in roestwerende verf |
Het resultaat na assemblage |
Nieuwe achterrem (Tektro) |
Zicht op de voorvork |
Nieuwe achterderailleur: Shimano Sora |
Bij de herassemblage wordt de ketting precies uitgelijnd. Dat was nodig, omdat ze om de haverklap afliep. Om dit verder te voorkomen, komt over de trekkende en weerkerende ketting een eindje kettingbuis, dat vastgelegd wordt aan het kettinggeleidewiel.
Daarmee hoort de aflopende ketting tot het verleden, of toch zo goed als.
Kobra in toeruitvoering |
Verder verloop
De originele pedalen hebben duidelijk geleden onder de opslag in een vochtige kelder: het spd-mechanisme is volledig verroest en reageert niet zoals het hoort. De merkloze pedalen worden eraf gehaald en vervangen door een setje Shimano PD-M 505.
Nieuwe pedalen |
Om de Kobra ook bij duisternis te kunnen gebruiken, bestel ik een Chinese sterke koplamp - een "Small Sun T013" van 1200 (Chinese) lumen - met extern accupack. Om die op de Kobra kwijt te raken, gebruik ik een gerecupereerde Minoura SpaceGrip.
Maart 2014: tijdens een ontspannen ritje geeft de freehub (vrijloopsysteem) er de brui aan. Dat gebeurt natuurlijk op het verste punt van de rit. Jan mag te voet naar huis, want er is geen verbinding meer tussen de cassette en het achterwiel.
Gesneuvelde Sachs freehub: moment om de hele as te reviseren |
De Kobra mag dan oud zijn - 20 jaar is niet min voor een racefiets -, hij rijdt wel prima. Beenhard, want ongeveerd, niet geschikt voor onverhard omwille van de dunne bandjes, maar gebruik hem op een asfaltweg buiten de stad en dan merk je waartoe zo'n ligger in staat is.
Kobra in woon-werk outfit |
BBQ-tocht 2013: 170 km met de Kobra |
De fiets is zo eenvoudig van opbouw dat er weinig aan stuk kan. Met de betrouwbaarheid zit het dus wel goed.
Nadelen zijn er ook: het spartaanse karakter maakt dat het geen ideale toerfiets is. De dunne bandjes beperken het inzetgebied verder en omdat de ketting naast het voorwiel loopt, moet er geregeld afgestapt worden bij korte bochten.
Inherent aan een racefiets: geen spatborden, dus in de praktijk is dit een mooi-weer-fiets. Het is, door de opbouw, niet mogelijk om er spatborden op te monteren. Achteraan vangen de toptas en het zitje dit grotendeels op, maar vooraan is er niet veel aan te verhelpen, behalve een "moddervanger" op de onderbuis misschien. Om esthetische redenen laat ik het liever zo.
Dunne bandjes, geen vering en een klein voorwiel maken dat je elke oneffenheid voelt. Soms geeft dat stevige klappen, maar gelukkig bleef dat tot nu zonder gevolgen (op één stootlek na).
Band vervangen na een stootlek |
Hoi Jan, ziet er geweldig uit. Ben onder de indruk. Leuk dat je de fiets weer helemaal hebt kunnen opkalefateren! Veel plezier er mee. Groeten, Wilco
BeantwoordenVerwijderenIk vind het altijd het meest interresant als een oud ontwerp helemaal niet blijkt onder te doen voor ontwerpen naar huidige maatstaven, danwel misschien iets minder efficient is maar de functie nog steeds naar behoren kan uitvoeren en heel soms nog superieur is ook aan nieuwe ontwerpen, al dan niet opgebouwd met modernere componenten.
BeantwoordenVerwijderenDaarom vind ik het ook wel een beetje jammer dat de Alleweder is ingruild voor een nieuwe Orca :-)))
Maar goed, dit is een van de weinige blogs die goed duidelijk maken dat er andere keuzes zijn dan enkel het allersnelste en allerlichtste model velomobiel, deze welbewust e-assistentie kan hebben en dat je daarvan dus ook voldoening en rijplezier van kunt bekomen.
En ligfiets/plooifiets uiteraard...je mist alleen nog een bakfiets :-))
VerwijderenDaarvoor gebruik ik fietskarren ;-) Er staat een Croozer Cargo in huis (plooi-fietskar) en een Radical Cyclone. Handiger dan een bakfiets, want de bak hang je aan je fiets als je hem nodig hebt.
Verwijderen