kilometerstanden

maandag 30 maart 2015

Takkentocht

Zondag 29 maart was eerder een herfst- dan een lentedag: stormachtig met windstoten tot 80 à 90 km/u en veel, heel veel regen.

Geen dag om te fietsen.
Maar maandag begint de werkweek opnieuw en dan is er geen keuze. Aan de stadsrand valt het allemaal nog mee. De omschakeling naar het zomeruur maakt dat we nog maar eens een uur meer voor zitten op de zon (2u met het zomeruur), dus het wordt nog maar net klaar rond 7u. Anderzijds regent het niet meer. De wind is wat afgezwakt, maar het waait nog stevig. Tussen de huizen en in dichtbebouwde straten betekent zoiets dat je moet opletten aan kruisingen en open plekken, waar de wind onverhoeds hevig kan zijn.

Als ik dan weer aan het vertrouwde jaagpad kom, is het snel duidelijk dat het tempo deze keer wat lager zal moeten: het pad is bezaaid met afgewaaide takken. Veel kleintjes, die geen hinder geven, maar af en toe liggen er flinke tussen, zowat het formaat van een kleine boom.

Halfweg is het obstakel van een andere grootteorde: hier is geen doorkomen aan. Er ligt namelijk een omgewaaide boom dwars over het jaagpad.


Een fiets kun je oppakken en erover tillen, maar met een velomobiel is dat niet zo evident.
Gelukkig staat net voor mij een andere fietser, die er zijn lichte racefiets over tilt. Meteen vraagt hij of hij me kan helpen. Gelukkig, want het alternatief is rechtsomkeer maken en kilometers omrijden.

Zodra ik op het werk aangekomen was, vertrok een bericht naar de verantwoordelijke dienst om dit te melden.

Vanavond, op de weg terug, was er van de boom geen spoor meer. Een pluim voor de dienst die dit in het oog houdt, want er is dus snel gewerkt.

8 opmerkingen:

  1. Betekend dit, dat je geen cirkelzaag op de neus kunt zetten en aan de e-motor kan koppelen ?

    Dat is dan toch een verbeterpuntje als men een "alltags" velomobiel wil verkopen :-))))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, hoor, en daarna zeuren dat zo'n velomobiel veel lichter moet ;-) Trouwens, dan heb je nog een heel ruime bagageruimte nodig om het brandhout mee te nemen. Misschien een ideetje voor Allerts Quattro?

      Verwijderen
  2. Hallo Jan,

    Als ik zoiets zou hebben zou ik terug naar huis kunnen gaan en m'n kettingzaag halen.......;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn kettingzaag is elektrisch. Op het jaagpad is het ver zoeken naar een stopcontact :-)

      Verwijderen
    2. Dat geld in het bos ook, dat van die stopcontacten, daarom loopt de mijne op 2-takt benzine............

      Verwijderen
  3. Hoi Jan,
    Zoals ik schreef ben ik door de wind zondag een wieldoekje kwijtgeraakt. Zodoende kwam ik er gisteren achter dat de CAW zo veel zijwind-gevoeliger is geworden!
    Je zou dus voor dit weer beter terug in de FAW-configuratie gaan rijden (eerste foto, links boven).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mick, ik had er eigenlijk amper last mee. Beetje tegensturen en alert zijn voor windstoten en dat is het zowat.

      Verwijderen
  4. Boom aan de kant duwen makkelijker?

    BeantwoordenVerwijderen