kilometerstanden

zondag 14 juni 2015

Bagage op de Seiran 24

Probleemstelling

Wat nog moet opgelost worden, is de kwestie hoe ik banaantassen of grote fietstassen aan de Seiran kan bevestigen zonder dat ze de ketting raken. De combinatie van het compactere rekje met de Agu Yamaska Rack Pack is pico bello, maar gewone fietstassen of banaantassen blijken er niet op te passen.

Het standaardrekje is al een evolutie van het eerste dat Challenge maakte (het komt wat lager), maar het blijft problematisch met fietstassen. Je ziet op de foto dat de zijtassen van het Agu Yamaska Rack Pack net gelijk komen met de onderkant van het rek.


Thuis ligt een set Ortlieb Sport Packer Plus fronttassen, waarvan de onderste bevestiging veel lager komt dan het rek. Ik heb ook nog een setje Vaude Aqua Front, maar daarmee heb ik hetzelfde probleem. Beide tassen klapperen dus voortdurend tijdens het rijden. Om gek van te worden. Je kunt er natuurlijk een elastiek omheen doen, maar dat is toch maar een nepoplossing.
Daarbij blijft het volume van dergelijke fronttassen redelijk beperkt: 30l voor een paar tegenover 55l voor de Radical M tassen, da's goed de helft! 30l is voldoende voor gewone trips, maar te weinig als er meer mee moet. Een oplossing is dus nodig, indien ik de Seiran ook als echte toerfiets wil inzetten.

Dat beperkt dan weer de inzetbaarheid van de fiets. Er is dus één of andere vorm van "tasafhouder" nodig.
Een andere reden hiervoor: het standaard bagagerekje kan slechts 12 kg dragen. Voor een normale bagagedrager is de maximale belasting meestal 25 kg...

Oplossing van Challenge

Challenge heeft daarvoor het "Voyager Rack" ontworpen, waarnaar ik informeerde bij Elan.
Foto: Laidbackbikes
Hun antwoord - "kost € 170" - maakte duidelijk dat er een pittig prijskaartje aan hangt. Daar moet ik toch even over nadenken. De kans is klein, maar misschien is dit tweedehands te vinden?

Alternatief

Verschillende ligfietsers knutselden zelf afstandshouders in elkaar om banaantassen te kunnen gebruiken op hun fiets, maar dat lijkt me toch een probleem te worden met de Seiran. De ketting loopt namelijk overal onder de horizontale buis door, dus is er geen onderste punt om een buis op vast te zetten dat laag genoeg komt. Omdat de achterbrug, zoals bij veel liggers, geveerd is, kun je die ook niet als bevestiging gebruiken.

Het kan dus enkel erboven en dan heb je een stevige constructie nodig.

Kort:
  • optie 1 is € 170 spenderen aan een voor de fiets ontwikkelde drager voor vier tassen of een set banaantassen
  • optie 2 is een veel goedkopere, maar minder esthetische afstandshouder knutselen
Zoals ik merkte met de Kobra: die laatste optie kan even goed werken en het uitzicht is geen bezwaar, zo lang de tassen eraan hangen. Een keer ze zichtbaar zijn, is het een andere zaak. Ofwel moet je het quasi professioneel aanpakken, maar daarvoor ontbreekt de kennis en ervaring.

Bedenking

Hierboven vermeld ik de beperkte maximum belastbaarheid van het normale rekje - 12 kg - tegenover wat normaal is - 25 kg. Het is wel zo dat dit voor banaantassen niet van belang is, want die dragen voor het grootste deel op het zitje en dat kan natuurlijk wel wat meer aan.

5 opmerkingen:

  1. 2 beugels bijlassen op de huidige bagagedrager lijkt me meer dan voldoende. mooie zwart schilderen en je bent er vanaf

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad een optie. Ik vermoed dat de drager in alu gemaakt is, dus even op zoek naar iemand die dat kan lassen en dan het geschikte materiaal vinden.

      Verwijderen
  2. Een bagagedrager met een draaipunt achterin en dan ook afsteunen op de achteras? Lijkt me veel stabieler?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heeft de Ligfietsshop geen tasafhouders voor een Seiran?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie dat ze op CV zullen staan. Da's het moment om ze hierover aan te spreken. Bedankt voor de tip!

      Verwijderen