kilometerstanden

donderdag 27 augustus 2015

Oekommet?

Ga naar een fietsenhandel en koop een fiets. Een stads-, toer- of trekkingfiets. Vanaf dat je daar pakweg € 250 aan besteedt (ik weet het, dat is erg weinig), zit er een slot op. Meestal zal dat een ringslot zijn; vaak een Axa Defender of een Abus-product.

Toerfiets met Axa ringslot
Waarom? Fietsen worden makkelijk gestolen, daarom moet je ze op slot kunnen zetten. Liefst op een eenvoudige en snelle manier; met een ringslot dus. Uiteraard wordt aanbevolen het niet daarbij te laten: een extra beugel-, kabel- of kettingslot is beter. Twee verschillende soorten sloten maakt diefstal ook veel moeilijker.

Stadsfiets met ... Axa ringslot
Noem me één ligfiets waar standaard een slot bijgeleverd wordt. Neen? Ik weet er ook geen. Meer nog: op de meesten zal het bijna onmogelijk zijn om een ringslot te plaatsen. Wil je een slot op je ligger, dan moet je zelf een oplossing zoeken. Creatief zijn met kettingen, kabels en beugelsloten en bovenal: uitzoeken hoe je dat slot kunt meenemen onderweg.

Worden ligfietsen niet gestolen misschien? Of zijn het allemaal racers of terreinfietsen? Want op racefietsen zit ook geen slot - dat weegt teveel - en terreinfietsen, daar rij je mee waar anders geen kat komt, dus die worden ook niet gestolen.

Misschien is het te lastig voor de ontwerpers om hier iets mee te doen?

Ik vermoed eigenlijk dat ligfietsers er ook niet wakker van liggen, anders zou er wel een slot meegeleverd zijn. Dat is een kwestie van vraag en aanbod.

Het bizarre is dat ligfietsen verhoudingsgewijs peperduur zijn. Een nieuwe voor minder dan € 1000 is bijna onmogelijk te vinden en dan is die nog uitgerust met middenklasse onderdelen. Maar nooit met een slot! Het kan dus niet weggelaten zijn om de prijs aanvaardbaar te houden.

Onlangs had ik het erover met andere ligfietsers. Hun redenering was dat de meeste mensen er niet mee kunnen rijden, dus kunnen ze er niet mee weg. Ik ben het er niet mee eens: stop met een bestelwagen, laad de ligfiets erin en weg is hij. Misschien kan de dief er niet mee rijden, maar jij bent je fiets toch mooi kwijt. Liever een slot dus.

Op een velomobiel voor dagelijks gebruik zou het eigenlijk ook wel mogen. Stel je voor: je opent een luikje en rolt er een kabel of ketting uit. Het ene eind zit vast in je velomobiel, onbereikbaar zonder die voor de helft te slopen, en aan het andere eind zit een lus, waarmee je je bolide ergens aan vast kunt leggen. Geen meerprijs, gewoon meegeleverd.

Bij een ligfiets zit het anders. Als er standaard een bagagedrager op zit, wordt het een toermodel. Neem dezelfde zonder en je hebt een racer. Goed, voor een ultralight uitvoering worden wat onderdelen vervangen door carbon of titanium en blijft de vering achterwege (gewicht en rendement).
Maar een slot om je dure fiets te beveiligen? Dat lukt blijkbaar niet. Bij geen enkele.

14 opmerkingen:

  1. Hoi Jan,

    Dat van dat luikje lijkt me wel wat.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Jan,

    Die kabel in de velomobiel is een goed idee, maar wat mag dat gaan wegen? Op zich is het een zeer afdoende manier om je dure fiets weg te zetten, vast aan "de wereld".
    Dan voorkom je diefstal, maar geen ongeoorloofde nieuwsgierige vingers aan de buitenkant van de fiets of erger als ze de afdekking verwijderen en even binnen "kijken".
    Blijft een lastig item dit............

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet helemaal hetzelfde, maar dat komt ongeveer overeen met het vastzetten van een gewone fiets. Wie wil, kan er nog zomaar je fietstas af halen (of erin snuffelen). Bij een velomobiel zou je eigenlijk je dakje ook met een slotje moeten kunnen vergrendelen.

      Verwijderen
  3. Hmm zo lastig vind ik het niet.
    Mijn zoon gaat komend schooljaar naar het voortgezet onderwijs met zijn M5 en een gewoon slot was best gemakkelijk geweest.

    Zelf mis ik het niet daar de fiets op mijn werk achter slot en grendel staat. De enkele keer dat ik ermee naar de stad gaat geloof ik dan wel weer.

    Sylvia zou wel graag een normaal slot hebben voor het gebruiksgemak

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn Sinner Record had een ringslot. Voor Jan even een foto op mijn facebook gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ligfietsers zijn eigenwijs. En dus wil iedereen het op slot zetten op zijn eigen manier doen. Standaard sloten die meegeleverd worden voldoen daar niet zomaar aan.
    Vergelijk het met (duurdere) racefietsen, die worden standaard zonder pedalen geleverd, want iedereen wil zijn eigen keuze kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar zit wel wat in. Als je niet eigenwijs bent, rij je ook niet met een ligfiets (hoewel dat ook gewoon wijs is).

      Verwijderen
  6. Ja, ik vind het ook maar een vreemde zaak. Hopelijk komt hier verandering in.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als eigenwijze ligfietser zet ik mijn velomobielen ook nooit op slot. Wel doe ik zo veel mogelijk het schuimdekje zorgvuldig helemaal dicht. De laatste tijd neem ik een eenvoudig klein zeiltje (z.g. footprint of verknipt oud tentje) mee. Zeer klein op te vouwen en dient meerdere taken. Als zitzeiltje bij pauze. Tafelkleedje. Schouderjasje bij regen. En dus als afdekzeiltje met dunne elastiekn over de fiets gespannen. Helpt tegen inkijk. Met of zonder schuimkap. Vervormt het beeld van de fiets zodat hij minder opvald. En de inhoud blijft droog bij regen.
    Het zorgvuldig kiezen van parkeerplek is eigenlijk het meest belangrijke als ik alleen de fiets achterlaat. Met z'n 2en blijft altijd 1 achter bij de fietsen.
    Verder vind ik een slot dus niet zo zinvol. Meer een last voor mijzelf.
    Overigens kan bij een Quest(achtige) eenvoudig een klein steekslot over de remhandels heen. Jan hij in elk geval op de rem niet makkelijk verder rijden.
    Een electronisch alarm is zinvoller. En dan een die je op afstand kunt bedienen. Op een terasje zittend op het knopje drukken als kindertjes of nieuwsgieren wat al te vrij worden...succes gegarandeerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vergeet de belangrijjkste tip. Als je fiets geregeld op dezelfde plek geparkeerd staat (thuis/werk) en je wilt hem perse daar goed beveiligd kun je overwegen een of meerdere goede (dus zware) sloten daar terplekke definitef te plaatsen.
    Er bestaat voor motoren een stoeptegel van 30x30 cm met daarin een stevige pijp en daarin een dikke ketting. Je hoeft dan aleen een schijfrem en diskslot mee te nemen in he fiets.
    De stoeptegel met pijp en ketting moet dus vast in de grond tussen de bestrating worden verankerd. Je ziet alleen een klein klepje waar de pijp met ketting onder zit.
    Als dat te veel werk is of niet mag (van de terreineigenaar/ werkgever) dan mogelijk een goede ketting met slot vast aan een hekwerk achterlaten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een variant daarop wordt op het werk door sommige fietsende collegae toegepast: hun ketting- of kabelslot blijft aan het fietsrek hangen in plaats van aan de fiets.

      Verwijderen
  9. Volgens mij moeten we duidelijk een onderscheid maken tussen open ligfietsen (twee of drie wielen) en velomobielen. Het toevoegen van een ringslot aan de toermodellen kan toch zo moeilijk niet zijn? Wil je meer veiligheid, dan schaf je je een extra slot aan. Dat ringslot is erg handig om je fiets voor korte tijd vast te zetten op een vlotte manier. Je hoeft niets uit te halen, ergens tussen te schuiven, ... hendeltje naar beneden duwen, sleutel eruit en de fiets staat vast.
    Een velomobiel is wat anders: daar bestaat geen zo'n eenvoudige oplossing. Toch zou het ook daar niet slecht zijn indien voor de meer utilitaire modellen (Mango, Strada, Orca, ...) een standaardslot meegeleverd kan worden. Vind je het niet voldoende, dan staat het je vrij om extra sloten, kabels en kettingen toe te voegen, net als een elektronisch alarm (goede suggestie van Corn Dolly trouwens).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. de meeste diefstallen zijn of uit luiheid dus fiets staat los en dan moeten we niet te voet voor wie een ligfiets niet zo ideaal is om even mee naar huis te fietsen . of georganisseerde criminaliteit uit meestal oostblok , welke zelfs veelal op bestelling werken . door de zeer beperkte afzet markt is hier het risico ook veel lager dan bij een high end koers of toerfiets . dus die steken daar geen tijd en risico in . tegen deze is ook zelfs een deftig slot maar beperkt bestand .

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Flevobike heeft een adaptor voor een ringslot op hun Greenmachine. Ze waarschuwen wel dat het slot meer lawaai maakt (het ligt meer, dan dan rammelt hij harder). Dus ja, het kan wel, maar heel gewoon is het niet. Andere hebben al gespeculeerd over het waarom.

    In mijn Quest steek ik een hangslotje door de remgreep. Dat voorkomt joyriding, je kan hem er alleen afhalen door de remkabels door te knippen. Is minimaal, maar wel effectief. Daarnaast heb ik op m'n werk ook een meer zichtbaar kettingslot door de tilbeugel. Beter zichtbaar, maar over de effectiviteit valt te twisten. Op m'n andere fietsen meestal een kettingsloat, want het meest flexibel (en daar kan de ketting makkelijker door het wiel).

    BeantwoordenVerwijderen