kilometerstanden

dinsdag 15 september 2015

Eindelijk!

16u45: de werkdag is afgelopen. Ik schakel de schermen uit, ruim mijn bureau op, pak de spullen samen en dan ben ik klaar voor.
Zoals gewoonlijk ga ik me omkleden: met fietskleding (eigenlijk loopkleding) rijdt het toch makkelijker.

Het weer vandaag was wisselvallig. 's Morgens vertrok ik bij schemerduister, maar droog en met een aarzelend zonnetje. Er was regen aangekondigd vanaf de middag en die viel, met tussenpozen, met bakken uit de lucht.

Maar nu, net voor 17u, is het weer droog. Even toch. Gedurende zowat twee kilometer. Dan begint het te druppelen en de hemelkranen gaan stilaan verder open. Het minivizier gaat eraf en het schuimdeksel komt in de plaats. Als het harder regent, is dat veel efficiënter om de spatten buiten te houden.

Eindelijk: 'het regent bijna nooit' en de keren dat ik door een plensbui fietsforens zijn uiterst zeldzaam. Maar deze keer heb ik prijs. Het regent pijpenstelen; het regent blaasjes. Fietsers schuilen onder de bomen langs het jaagpad, doorweekt en verkleumd.



Ik zit knus in de Orca. Een verdwaalde druppel, opgezweept door de rijwind, waait binnen. De banden ruisen over het natte wegdek en de regen klettert op het velomobieldakje. Binnenin is het droog. En warm. Stilaan zelfs te warm. Dat is een probleem, want in de stromende regen even stoppen, uitstappen en de lichte trui uitdoen is geen optie.


De combinatie van de hoge vochtigheid en de warmte doet me zweten. Een beetje langzamer rijden is hier de oplossing voor. 'Langzaam' is relatief: met rugwind betekent dat zowat 35 km/u.

Als kind vond ik het al leuk om door de regen te lopen en te fietsen - tenminste indien ik er de juiste kleren voor aan had -, maar met de velomobiel is het helemaal een pretje.

8 opmerkingen:

  1. Knus. Dat is precies zoals ik mij ook voel onder mijn Sinner-kap.

    Ik heb trouwens nog steeds een korte broek aan en een shirt met korte mouwen. Warm genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. herkennend inderdaad
    ik vertrek altijd met een fietst truitje met lange mouwen omgekeerd aan, de rits open op mijn rug.
    die kan ik onderweg afdoen eens opgewarmd zonder stoppen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kijk da's het verschil in beleving. Ik werk het grootste deel van de dag buiten, dus ik vang niet alleen regen uren als ik fiets. Daarom vind ik "het regent bijna nooit" vooral fietspropaganda.

    Als het hard regent pak ik de auto. Waarom ? Omdat ik te weinig kan zien door dat verdomde plastic ruitje. Ik heb al forse schade aan de velomobiel gereden toen ik een keer met een wiel van het fietspad af raakte en de romp fors beschadigde ( flinke scheur en vooral gelcoat schade ) Daarom moet je dat ruitje open doen en krijg je natuurlijk weer regen en (ijs)koude wind in je gezicht.

    Dat is niet voldoende. Ik begrijp daarom ook niet helemaal waarom op een paar rijders met zelfbouw projecten na de ontwikkeling van betere weersbescherming van velomobielen stil staat. Het enige wat men interresant lijkt te vinden is een paar km/u meer snelheid.

    Hoe moeilijk kan het zijn ( voor velomobiel-onderdelen-producenten) een kap met een ruitenwisser te ontwikkelen, en dan ik het belang van velen liefst zo dat het in serie te produceren valt of makkelijk na/zelf te bouwen is met goed verkrijgbare onderdelen. Ook aan luchtstroom aan de binnenkant van de ruit ( om die condensvrij te houden ) vallen mouwen te passen zonder (ijs)koude rijwind direct in je gezicht.

    Het kan beter.....ik vind dat velomobielrijders te snel tevreden zijn met gedeeltelijke regenbescherming. Waarom niet helemaal zodat een auto nog minder aantrekkelijk is. De fietspurist zal het allemaal belachelijk vinden.....maar bedenk dat we minder autos op de weg willen en dat daar weinig fietspuristen bij zijn.

    Ook bij hitte is bij sommige velomobielen niet goed nagedacht. Dan heb je luchtstroom door je velomobiel nodig. ( voor erin, achter eruit ) En natuurlijk regelbaar voor in de koude maanden.

    Veel te doen...velomobielen zijn nog lang niet "af"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'Het regent bijna nooit' slaat op het feit dat het gemiddeld 6 à 8% van de tijd regent in onze contreien. Of je nu fietst, op het land werkt of wat dan ook, dat percentage verandert niet. Niks geen fietspropaganda. Wel vervelend natuurlijk, indien je op een regendag de hele dag buiten moet werken. Dat snap ik wel.
      De rest van je betoog gaat over de kap die op veel velomobielen gebruikt wordt. Als je wat verder kijkt, zijn er wel degelijk oplossingen. Hoe goed ze werken, zou je aan de eigenaars van de voertuigen moeten vragen. Aandampen? In de WAW werd een klein viziertje achter de ruit geplaatst om de luchtstroom omhoog te leiden. Schijnt te werken, maar ik heb er geen ervaring mee. Bij de Orca heb je het velomobieldakje, waarbij je onder het ruitje kijkt en niet erdoor. Met het schuimdeksel erbij heb je de keuze: over het ingewerkte vizier en onder het ruitje kijken of iets lager zakken en door het ruitje kijken. Omdat dit een flink eind achteruit staat tegenover het ruitje, komt er bijzonder weinig water op en zo blijft het zicht goed.
      Maar: je hebt ook gelijk. De huidige velonauten vinden dit allemaal al prima (sommigen rijden zelfs het hele jaar door zonder dak). Indien we meer mensen uit de auto willen krijgen, moet het wel anders. Het voornaamste probleem daarbij lijkt me: tijd. Tijd om dit te ontwikkelen en de daarbij horende kost aan arbeidsuren. Een velomobiel is nu al duur...

      Verwijderen
    2. @quezzzt: iets zegt me dat je niet met een WAW of Orca rijdt, twee velomobielen die vanaf de tekentafel praktisch inzetbaar zijn over vier seizoenen èn in alle verkeer en landschap.
      Dit is als iemand die een koersfiets koopt om naar zijn werk te rijden omdat dat is wat ie kent van de TV, en dan klagen dat het fiets-industrieel complex (10 man wereldwijd trouwens, mbt. Velomobielen) onwillig is of te dom om spatborden te leveren. ;-)

      Verwijderen
  4. Ik heb met waw134 jaren gereden/het regenen wind kapje hield me droog. condens vrij rijden lukte ook. Condens vrij stilstaan niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Jan,

    Ik herken toch ook wel wat in het verhaal van Quezzzt. Echt droog blijven onder een Sinnerkap doe ik niet. Het vizier moet vaak toch open tegen damp aan de binnenkant en druppels op de buitenkant. Druppels die van alle kanten naar binnen waaien, of van bovenaf naar beneden lopen. Met zijwind druppelt er ook van alles naar binnen.

    Het zicht is dan zeer matig en heeft fikse invloed op de snelheid.

    Groeten, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen