Toplicht Mk I
Vroeger dit jaar zocht ik een oplossing om de opmerkingen - terecht of niet - over de beperkte zichtbaarheid van een velomobiel te counteren. Na wat pogingen kwam de oplossing er in de vorm van een 'lichtmast'.Functioneel doet die wat ik ervan verwachtte. Er komen geen opmerkingen meer over het stealthkarakter van de Orca. Dat zou evengoed kunnen zijn omdat mensen die opmerking niet meer durven maken... Maar goed.
Esthetisch liet de 'mast' wel te wensen over. Een eind aluminium bovenop een strakgelijnde velomobiel, dat is niet echt het fraaiste zicht.
Dat moest dus even herdacht worden.
Toplicht Mk II
Flevobike zelf liet zich inspireren door de 'lichtmast' (vermoed ik) en bedacht een elegantere oplossing: ze maakten een 'vin' met een 3D-printer.Foto: Flevobike/André Vrielink |
Een hele tijd bleef het stil: de 'vin' was geproduceerd in welgeteld één exemplaar, maar zo lang daar geen verlichting in zit, blijft het niets meer dan een stuk plastic om de Orca te ornamenteren. De reden: tijdsgebrek. Ik vond het idee ook leuk als associatie: een vin hoort gewoon bij een 'killerwhale'.
De voorbije week vroeg ik André Vrielink of daar nog iets mee gedaan werd en kijk wat ze me bezorgden!
Een pre-productie afgewerkte vin |
- geen starre verbinding. Bij het eventueel omgaan komt de vin gewoon los.
- de verlichting wordt gevoed door de 12 V / 6,75 Ah boordaccu. Geen losse batterijen meer om te laden
- onverlaten konden de Comet lampjes makkelijk verwijderen. Hier is dat minder evident.
- Het geheel is beter geïntegreerd in de lijn van de Orca.
Rood achter, wit voor en knipperlichten die naar achter gericht zijn |
De 'vin' bij daglicht op mijn E-Orca |
Vooraanzicht met wat minder licht |
De achterkant met wat minder licht |
Zeg nu niet dat dit niet goed zichtbaar is |
Het effect van leds binnenin de kunststof vin is duidelijk |
Het geheel is een accessoire dat niet op vijf minuten geproduceerd wordt. Er moet een kunststof vorm geprint worden; de ledstrips moeten aan de binnenkant een plekje krijgen en de bedrading moet verbonden worden. Omdat het over een echt kleine productie gaat, zal de prijs ook navenant zijn. Rekening houdend met de pluspunten (veiligheid, esthetiek en afwerkingsniveau), vind ik het wel verantwoord.
Nu rest me nog een vervelend klusje: het gat dat gemaakt werd om de lichtmast te bevestigen, moet weggewerkt worden. Gelcoatherstellingen, liefst onzichtbaar, zijn niet zo evident.
Mooi idee, maar ik ben niet enthousiast. Ik vin (haha) dat dit ook tekort doet aan de mooie lijn van de Orca. Gelukkig is het gemakkelijk te plaatsen en te verwijderen.
BeantwoordenVerwijderenWoW, dat verbetert de zichtbaarheid wel behoorlijk. Ik vind wel dat het rode wat feller had gemogen.
BeantwoordenVerwijderenOp de quest zou ik dit ook wel willen
Verlichting op foto vastleggen is niet eenvoudig. Het rode valt echt wel op: veel feller dan het standaard-achterlicht. Ik zal nog eens wat proberen, met statief en verschillende sluitertijden. Dan zal ik dat beeld ook op de blog zetten. Het hoeft ook zo fel niet te zijn. Belangrijk is dat er een groot verlicht oppervlak is.
VerwijderenBeste jan, waar kan ik hem bestellen.
BeantwoordenVerwijderenLijkt me nuttige aanpassing op mijn nieuwe c-alleweder die momenteel "herbouwd" wodt.
De 'vin' is een ontwerp van Flevobike. Het lijkt me dat dit voor gelijk welke velomobiel de zichtbaarheid enorm zal verbeteren. Indien de heren Vrielink de tijd vinden om wat varianten te maken, kan dit voor meer modellen geschikt worden. Wel is het zo dat je per model zal moeten uitzoeken hoe je het geheel van stroom zal voorzien: wit vooraan en rood achteraan, dat valt nog mee. Maar er zitten ook knipperlichten in. Ook die moeten in de kabelboom aangesloten raken. Dat lijkt me niet altijd even evident.
VerwijderenDank voor je antwoord jan, de heren van sinner zijn bezig met mijn fiets en moeten oa een nieuwe kabelboom aanleggen voor de verlichting en richtingaanwijzers. Zal de heren maandag bellen.
BeantwoordenVerwijderenHet gat van de mast kan je wel dichtmaken maar eventueel ook gebruiken als kabeldoorvoer. Als je er makkelijk bij kunt tenminste. En je zult een dopje nodig hebben om het af te sluiten zoals je al schreef.
BeantwoordenVerwijderenSander
DIt zal de zichtbaarheid zeker verbeteren, leuk idee. Ben wel benieuwd naar de invloed op de snelheid en zijwindgevoeligheid
BeantwoordenVerwijderenIk vind het een mooie ontwikkeling die ik wellicht voor eigen velomobiel nog het overwegen waard vind.
BeantwoordenVerwijderenEen gestroomlijnde vin hoort bij een stroomlijn lichaam, vissen hebben dat immers ook.
Complimtenten ( aan Flevobike ) voor dat idee :-)))
Mooi initiatief, overigens al eerder toegepast in de Strada van Tüfti: http://tinyurl.com/o54axjb
BeantwoordenVerwijderenDit is een mooi alternatief voor je oude mast... Hopelijk blijft het geheel goed vastzitten als het wat steviger gaat waaien...
BeantwoordenVerwijderenDat is één van de zaken die horen bij de prototypetest. De zuignappen werken in elk geval prima met zowel de schuimkap als het minivizier. Flevobike zelf test de 'vin' ook al zowat een half jaar en tot nu toe zonder problemen.
VerwijderenDit is een mooi alternatief voor je oude mast... Hopelijk blijft het geheel goed vastzitten als het wat steviger gaat waaien...
BeantwoordenVerwijderenwaar kun ik zo een krijg
BeantwoordenVerwijderen