kilometerstanden

vrijdag 16 oktober 2015

Episch

We hebben er weer een velonaut bij: Helen rijdt vanaf nu met WAW 201. Eigenlijk wilde ze een E-Orca, maar ze wilde hem nu en dat gaat niet. Reken maar op minstens een maand of 8 voor de Orca en dat is niet 'nu'.
Helen ging dus op zoek naar een degelijke tweedehandse velomobiel en kwam zo bij een jonge tweedehandse WAW uit, bij Fietser.be. Na een eerste testrit - 'ligt dat me wel' - en een iets uitgebreidere bij de aankoop, om alles af te stellen, sprong ze meteen in het diepe. Helen reed de WAW vanuit Gent naar de omgeving van Leuven. Dat is 100 km! Niet mis voor een maidentrip en de eerste echte velomobielervaring voor iemand die nog nooit met een ligfiets reed.

Omdat het niet kan dat iemand zo'n eerste rit helemaal eenzaam en alleen moet afleggen, besloten twee koene Gentse Liggers als begeleiders dienst te doen. Niet het hele eind, maar wel tot in Mariekerke, bijna halfweg.

Omdat dwars door een stadscentrum op zaterdagmiddag rijden ook niet ideaal is voor een onervaren velonaut, dropte Brecht de WAW bij mij thuis. Dan kon Helen meteen aan de 'goede' kant van Gent vertrekken: van hieruit kun je bijna meteen de Scheldedijk op en zo goed als de hele rit tot thuis langs het water rijden. Geen auto's, geen kruispunten, amper andere fietsers. Zo kon ze in alle rust ontdekken welke spieren je precies nodig hebt in een velomobiel.


De trotse eigenares van WAW 201
Ze kreeg heel wat te verwerken. 100 km als Eerste Echte Velomobielervaring, dat kan tellen. Het tempo werd zorgvuldig gedoseerd, zodat de energie niet halfweg op zou raken.


Aan Schellebelle kregen we een verrassing voor de wielen. Het werd meteen de eerste off road ervaring met een velomobiel voor de kersverse velonaut. Spannend: naast een afsluiting rijden, met een 'ravijn' aan de linkerkant.
Ravijn: een talud van zowat een meter hoog, maar als je de breedte van je voertuig nog niet helemaal kent, knijp je toch de billen samen.
Dan volgde een nauwe doorgang, door aarde en zand.



Soms maakt de Schelde heel ruime bochten. Die snij je af, maar daarvoor moet je over gewone wegen, met korte bochten, kruispunten, landbouwwegen met kluiten aarde en met grint over de weg verspreid. Kortom: alle mogelijke hindernissen kregen we te verwerken.

De noordoostenwind kwam onder een hoek van zowat 45° van schuin voor, maar waaide heel matig. De zon liet zich ook niet zien; gelukkig was van regen geen sprake en was de temperatuur prima om te fietsen.


Aan een gezapig tempo dienden we enkel de gps-track te volgen tot aan het veer van Mariekerke.


Een keer we aan de overkant kwamen, was het tijd voor het afscheid. Dat vierden we met een biertje (Helen een koffie) onder de kerktoren.


Op de terugweg ging het tempo omhoog van pakweg 25 km/u naar +30. 
Eerst wilden we wachten op de overzet in Sint-Amands.


Maar in de loop van dit jaar is de hele regeling gewijzigd (besparingen, nietwaar). Na een kwartier was er nog geen beweging te bespeuren. Het zou minstens nog eens zo lang duren, dus doorrijden tot in Dendermonde en daar via de brug de Schelde oversteken zou toch flink wat tijd besparen. De Orca's werden gekeerd, we verlieten het ponton en zochten onze weg terug.

Ik denk graag van mezelf dat ik me al tot de ervaren velonauten mag rekenen, maar toch maak ik af en toe nog foute inschattingen. Zo dacht ik dat het ruim voldoende was als de accu aangaf dat nog drie van de vijf ledjes oplichtten. Niet dus: toen het echt donker werd, zowat halfweg de terugrit, viel de hele verlichting uit. Stom. Waarom had ik 's morgens de moeite niet genomen om dat ding helemaal op te laden? De 'vin' verbruikt ook continu 6W, dus daar had ik rekening mee moeten houden. Gelukkig was Ronny ook mee. Ik zette zijn helm op, met een wit en rood lichtje erop, en zo kon ik in zijn kielzog verder. Geloof me: zonder verlichting over een jaagpad rijden, dat valt echt niet mee.


Volg de lichtjes
Ook Helen viel zonder licht, net toen ze alleen verder ging. Bij haar WAW werden twee accu's voor de boordstroom geleverd, waarvan één met een beperkte capaciteit. Jammer genoeg zat net die in de fiets. De andere was met de auto van manlief mee.
Met een spoedtransport regelde ze met een duiklamp en ducttape een noodverlichting. De reserve-accu was handiger geweest. Achteraf is het altijd eenvoudig, natuurlijk.

's Avonds kreeg ik nog een seintje dat ze goed aangekomen was. Op de teller was er net geen 100 km bij gekomen. Voor Helen was het net wat meer. 

Zelf ben ik er nog niet toe gekomen, maar WAW 201 heeft ondertussen wel een toepasselijke naam gekregen: hij gaat nu door het leven als Sqwaw. Nice!

5 opmerkingen:

  1. mooi verslag jan, het is een ferme eerste tocht geweest voor haar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig verhaal. Misschien wat minder tijdens het avontuur, maar ik kon mij er helemaal in meeleven.
    Goede kant van Gent kan ik me nu na ons België avontuur deze zomer wat bij voorstellen. Het verder superdeluxe Scheldepad heb ik warme, koude en natte herinneringen aan. Obstakels? Tuurlijk! Onvermijdelijk.
    Accu perikelen. Ach, heb je toch wat te vertellen bij een knappend haardvuur na een heerlijke douche thuis. "Weet je nog toen die barre tocht? Zat ik me daar toch zonder licht"
    Een tocht zonder hobbels is een niet gerede tocht immers :-)

    Maidentrips in Nederland zijn ook niet zonder risico, hooguit windbergen op een hoge dijk in de polder. Ik stel me nu zo voor als je dit in België zonder brokken kunt volbrengen ben je gelijk volleerd velonaut.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, zo'n hoofdlampje kan wonderen doen! Ik heb er net een besteld met powerled die je kan activeren door je hand ervoor te zwaaien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is niet altijd zo evident. Als het dakje op de Orca zit, doet zo'n hoofdlamp niks. Even problematisch is dat je nergens een extra lamp op kunt vastzetten.
      Ik heb meestal wel oplaadbare fietslampjes bij, die je met een rubberband kunt vastmaken. Alleen: waaraan?

      Verwijderen
    2. Bij mij doet zich hetzelfde probleem voor als ik met de regenkap rijd. Zit te denken daar de Heider zaklantaarn vast op te monteren maar die kan ik dan niet meer verdraaien...Ook een probleem met opbergen waarschijnlijk als 'ie niet afneembaar is.
      Maar in alle andere gevallen zou ik een sterke bundel (met verstelbare lens) kunnen gebruiken als tweede lamp voor waar het echt donker is is de gedachte. De bewegingsschakelaar zal dan heel makkelijk zijn vermoed ik om niemand te verblinden en stroom te sparen.

      Verwijderen