Inleiding
De zomer is voorbij. Buiten wordt het nat, koud en guur. Dat is een prima periode om plannen te maken voor de volgende zomer, voor de volgende reizen.Als haardlectuur schrijf ik een reeks over mijn (beperkte) ervaringen met kamperen met de velomobiel. Hopelijk heeft iemand hier wat aan.
Na een aantal jaren meerdaagse tochten gemaakt te hebben met verschillende fietsen, wil ik even stilstaan bij het materiaal dat ik hiervoor gebruikte. Meestal betekent meerdaags bij mij dat er gekampeerd wordt. De focus ligt dus op kampeerspullen. Vergelijken doe ik niet, wel ervaringen meegeven met wat ik en gebruik en waarom die keuze gemaakt werd.
Vergelijken is onbegonnen werk, zeker indien je er een 'de beste' wil uithalen. Dat is ten eerste een subjectief gegeven, ten tweede hangt het af van de verwachtingen en het gebruik en ten derde zou het betekenen dat je alle vergelijkbare materialen ook getest hebt. Onmogelijk dus.
In dit eerste deel krijg je een overzicht van het gebruikte materiaal. In de volgende delen worden de belangrijkste elementen nader belicht.
De aanloop
Laat me beginnen met hoe ik tot dat velomobielreizen kwam.Een aantal jaren geleden ging de auto de deur uit. Voordien werd zonder nadenken voor die auto gekozen voor de reizen. Dat is makkelijk: beperkingen qua volume en gewicht zijn bijna onbestaand. Wel gingen bijna altijd de fietsen mee. Nog vroeger reisde ik te voet (Schotland), met de fiets (o.a. Wales) en met de motor (kriskras door Frankrijk).
Zo trok ik met zoonlief naar de Pyreneeën. Dat gebeurde met de auto (Renault Mégane break met Alpen Kreuzer vouwtent), waarbij de Gforce trike en twee andere fietsen mee gingen. Ondertussen was dat de laatste echte road-trip, maar dat wist ik toen nog niet.
Renault Megane met het katoenen paleis erachter |
Die eerste test viel positief uit.
Zo ontstond het plan om de volgende keer de reis helemaal autonoom te maken. Tegen dan was de E-Orca in huis. Die is veel betrouwbaarder en onderhoudsarmer dan de Alleweder zaliger, dus was de keuze snel gemaakt. De Kidcar fietskar is prima, maar wel zwaar en de koppeling met de Orca is ver van evident. Zo kwam een tweedehandse Radical Cyclone in huis. De Orca is er letterlijk op voorbereid: kwestie van een plastic dop verwijderen en de trekhaak met een bout vast te zetten. De schroefdraad is al voorzien.
Rit naar huis met de pas aangeschafte Cyclone |
De rest van de kampeerspullen vormde niet onmiddellijk een probleem: ten huize Goddemaer wordt al jaren gekampeerd. Alle materiaal was dus voorhanden.
De uitdaging bij het fietskamperen is dat de ruimte beperkt is en dat je het gewicht graag ook laag houdt. Vertrekkend vanuit het beschikbare materiaal moesten dus keuzes gemaakt worden en soms was nieuw materiaal toch interessanter. Daarover gaat het in de volgende delen.
Ik ga op fietsreis en neem mee
- Flevobike E-Orca (uiteraard)
- Radical Cyclone (fietskar)
- Vaude Mark 2P light (tent)
- Bo Camp Wing (tarp)
- Vaude Norrsken (slaapmat)
- Lafuma Warm 'n Light (slaapzak)
- Garmin Oregon 450 (gps)
- Keen Arroyo pedal (fietssandalen)
- (allerlei kleine spullen)
Voor elk van die zaken wil ik het in de volgende delen hebben over hoe ik de keuze maakte en of die in de praktijk al of niet meevalt.
Voor de Orca laat ik die selectie achterwege, want die is al in het lang en het breed beschreven. Wel krijg je nog even de ervaringen over de E-Orca als reisvelomobiel te lezen.
Wie zich de reisverhalen van de zomer 2014 herinnert (die beginnen hier), weet wel dat reizen met de Orca enorm meeviel. Zo goed dat ik al voorzichtig denk aan een volgende grote reis in 2016.
Tot zover de aanloop. Hierna wordt ingezoomd op enkele noodzakelijke onderdelen voor die fietsreizen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten