kilometerstanden

vrijdag 20 november 2015

Fietskamperen met de velomobiel - materiaal (4): tent

Kamperen betekent dat je er met de tent op uit trekt. Als je dat met de fiets (of te voet) doet, moet de tent per definitie behoorlijk compact en licht zijn. Als je met de velomobiel op reis gaat, moet de pakmaat liefst zo zijn dat de tent in de velomobiel past.
Dat is het verband bij deze post. Voor de rest gaat het over de tentkeuze en de ervaringen met wat het uiteindelijk werd. 

Vroegere tent-ervaringen

Om het even te plaatsen: kamperen doe ik al zo lang als ik zelfstandig reis. Vroeger, met het ouderlijke gezin, werd er niet gekampeerd. Vader had dat waarschijnlijk fantastisch gevonden, maar moeder zag het absoluut niet zitten. Met de jeugdbeweging (scouts) was het een evidentie en die lijn werd nadien doorgetrokken.

Tenten van goede kwaliteit gaan écht lang mee. Zo is de allereerste eigen tent nog steeds bruikbaar: een zogeheten Canadese tent (twee palen en een noklat); een Alpino Kolibri. Degelijk gemaakt, licht, compact, maar door de vorm erg smal bovenin. Door de ouderdom (pakweg 40 jaar) is het materiaal eerder broos geworden. Puur nostalgie.

Dan is er nog een tent die je eerder een paleis kunt noemen: een Maréchal tunneltent. 6m lang en 3m breed. Een fantastische tent om ergens op een camping neer te strijken en enkele weken te verblijven. Ruimte zat, lekker waterdicht, ingang naar keuze vooraan of aan de zijkant ... Maar onmogelijk mee te nemen op fietsvakantie.


Je ziet wel een fiets staan, maar ik was wel met de auto tot daar gereden
Zo zijn er nog wel enkele tenten in de collectie, groter en kleiner.

De keuze

Een vijftal jaren geleden wilde ik een andere tent. Wat ik had, voldeed niet voor de fietsvakanties: te oud (en onbetrouwbaar geworden), te zwaar, te groot ...

Na wat inlezen en rondkijken, kwam ik bij Vaude uit. Het merk heeft op het vlak van ecologisch werken een goede naam. Dat is, wat mij betreft, ook belangrijk. Als je kampeert, zit je in de natuur (behalve op massacampings, uiteraard). Dan moet je ook bij je materiaalkeuze die natuur respecteren.

De vereisten die ik op een lijstje had:
  • ruim
  • relatief licht
  • snel op te zetten en op te breken
  • compact op te bergen
  • ook bij regen makkelijk op te zetten
De Vaude Mark L 2P voldeed aan de vereisten. 


Eigenschappen

De basisvereisten zijn samen te vatten als 3-3-3:
  • 3 kg
  • 3 personen
  • op 3 minuten op te zetten
Die 3 kg is eigenlijk 2,8 kg. Dat is veel voor wie het absolute minimum zoekt, maar weinig voor een (3-seizoens) 2/3-persoons-tent. Het buitenzeil is gemaakt van gesiliconiseerd polyamide, waterdicht tot 3000 mm. De bodem is gelamineerd en waterdicht tot 10000 mm.

Waarom 3 personen? Voor 'echte trekkers' is dat een paleis. Ik hou van extra ruimte, vooral indien er enkele dagen op dezelfde plaats verbleven wordt. Dat zorgt ervoor dat je bij minder weer ook nog wat kunt doen. Uiteraard: indien een tent als 3 personen omschreven wordt, betekent dat in de praktijk eerder '2 + bagage', maar voor wie alleen reist, maakt het niets uit. Nu is het wel zo dat die '3' afhankelijk is van de bron. De Mark 2 wordt blijkbaar meer en meer als 2-persoonstent omschreven en dat is wel correcter. Met een binnenbreedte van 1,30 m wordt het anders wel erg krap.

Op 3 minuten opzetten is echt meer dan een verkoopslogan. Dat lukt makkelijk. Je legt het zeil open - de binnentent hangt al vast in de buitentent - monteert het 'exoskelet' en haakt het zeil eraan. Zo simpel en snel gaat het. Dan duw je wat haringen in de grond en je tent staat vast.

De praktijk

Het nadeel is dat er heel weinig extra ruimte is. Bij sommige tunneltenten heb je een ruime voortent, om bagage in op te slaan, om in te koken ...

Hilleberg Nallo 2 GT
Dat is er niet in de Mark 2P. Er zijn wel extra ruimtes tussen buiten- en binnentent, maar die zijn niet geschikt om te koken. Het zijn wel geschikte plekken voor bijvoorbeeld de fietsschoenen, de acculader ...

Het exoskelet, de buizen, zit helemaal met elastieken aan elkaar. Geen gepuzzel om de juiste stukken bij elkaar te zoeken en vaak klikken de buizen al vanzelf ineen als je de boel open legt. Daarenboven zijn ze gemaakt uit aluminium, wat een stuk degelijker is - en lichter - dan de meeste glasvezelsystemen.

Zo'n koepeltent staat ook op zich. Als je alles opgebouwd hebt en je vindt dat de tent niet optimaal gepositioneerd is, neem je hem simpelweg op en je verzet hem. Er zijn geen scheerlijnen nodig om de tent te doen staan.



Wat ik er nog bij wil, is een 'footprint': een zeil om onder de tent te leggen. Dat beschermt de bodem tegen takjes, doorns, scherpe stenen en dergelijke. Liever een snee in zo'n onderzeil dan in de tentbodem. Ik ben er enkel nog niet uit of het de originele van Vaude wordt of een op maat gesneden stuk Tyvek-doek.
Nu leg ik er vaak een dekzeil onder. Dat zie je trouwens op de foto hierboven. Kost amper wat, is makkelijk te vinden en beschermt ook. De voornaamste nadelen zijn dat het niet waterdicht is, dat het aardig wat weegt en niet compact op te vouwen is. 

's Morgens heb je vaak wel een probleem dat geldt voor alle tenten: de boel kan vochtig zijn. Het eerste wat ik eraan doe, als het kan, is een strategische plek kiezen. Daarmee bedoel ik een plek waar al vroeg de zon op zit. Zo droogt je tent snel (als het niet regent, tenminste).
Lukt dat niet, dan heb je de keuze tussen langer wachten of het zaakje nat opbergen. Dat hoort gewoon bij kamperen en heb je met elke tent.

Dat een ruimere tent meer weegt, dat spreekt voor zich. Dat die opgevouwen wat meer plaats inneemt ook. Dat is een afweging die je voor jezelf moet maken: gewicht en pakvolume versus de ruimte van de opgezette tent.
Als je voor een Orca kiest, zal het ook niet op een kilo komen voor de tent. Op regendagen vind ik het nog zo fijn dat er lekker veel plaats is binnenin.
En met een pakmaat van 50 x 20 cm valt het ook erg mee.

Ervaring

De tent heeft ondertussen alle ettelijke weken gebruik achter de rug. Het is bij deze zoals met elke tent: het is en blijft een compromis. Een compromis tussen volume (opgezet en ingepakt) en gewicht, tussen gewicht en levensduur, tussen nuttige ruimte en concept (koepel versus tunnel). Met andere woorden: de perfecte tent bestaat niet.

De Vaude Mark L 2P biedt - wat mij betreft - veel ruimte voor een relatief laag gewicht. Het opstellen gaat heel erg snel. Dat is vooral praktisch als het regent. Omdat de binnentent al vast zit, wordt die ook niet nat bij het opzetten. De constructie is goed doordacht en eenvoudig. Je hoeft niet te puzzelen en ook met weinig licht is het goed te doen.

En ja: het kan compacter of lichter of goedkoper. Lichter betekent vaak meteen minder degelijk, zoals in 'mindere levensduur' of 'kwetsbaarder'. Elk bepaalt voor zich wat het optimum is.

Een ruimere voortent was wenselijk geweest. Om te koken bijvoorbeeld. Dat heb ik opgevangen door er een tarp voor te bevestigen als het nodig is.



Zo'n tarp is handig een keer hij er staat, maar het blijkt meer werk te zijn om op te zetten dan de tent zelf. Meer lijnen, meer bevestigingspunten, de spanrichting bepaalt hoe strak het zeil komt ... Anderzijds is het een erg compact en licht pakje, dat opgerold amper plaats inneemt.

Die tarp gebruik ik ook enkel indien ik langer op dezelfde plaats blijf staan. In andere gevallen volstaat de tent ruimschoots.
Bij echt slecht weer doet de tarp dienst als afdak voor de velomobiel.

Een tent met een pakmaat van 50x20 cm stop je gewoon achter je zitje in de velomobiel. Handig, compact en snel gedaan. Maar dat geldt natuurlijk voor elke compacte tent.
Het grootste voordeel van deze is de snelheid om hem op te zetten. Op regendagen - en die heb je ook wel eens op reis - is dat een groot pluspunt. Na amper drie minuten kun je in je huisje. Dat lukt ook wel met pop-up tenten, maar de pakmaat daarvan is wel even anders. 

9 opmerkingen:

  1. Het is bij ons met tenten net als met fietsen n+1
    - Een reusachtige (4P) Carl Denig Wechsel Kalahari tunneltent voor autokamperen. 35 kg?
    - Een bijzonder comfortabele en zeer ruime 3,3 kg (2,5P) Hilleberg Kaitum3GT die, met aanhanger achter de fiets, prima te transporteren is. Meer voor meerdere dagen op een plek kamperen. Al hebben we er ook wel mee rond getrokken met de ronde van Nederland.
    - Voor het rondtrekken hebben we nu de compacte maar nog steeds comfortabele 2,2 kg (1,9P) Hilleberg Nallo2. Daarmee hebben in NL en BE veel mee rondgetrokken. Soms met tarp, soms zonder voor meer leefruimte. Niet altijd tegen slecht weer, ook bescherming tegen felle zon. (Maasmechelen)
    - Als we onze eigen weg gaan dan heeft Marloes haar 1,6 kg (1P) Hilleberg Acto. Ik heb tot nu toe daarvoor mijn 1,8 kg (1P) Hellsport Ringstind2. Soms zonder binnentent maar met Tyvek grondzeil. Dan weegt hij bij elkaar nog 950 gr.
    - Ik ga voor lange afstandwandelen nog een stapje verder (voor sommige net te extreem...) met mijn enkeldaks Tarptent Protrail van 750gr. Feitelijk een tarp met afsluitbare voor en achterkant. Ook heeft hij een badkuipvormige vloer. Geheel gemaakt van Ultra lichtgewicht Sil-nylon. Slim zijn de rest van de gaten gesloten met anti-muggengaas. Pakmaat van 30x10cm en minimaal gewicht is natuurlijk perfect voor in mijn DF. :-)
    Geloof me, het kan nog lichter, maar nauwelijks compacter meer. De Terra Nova Laser Ultra 1 is recordhouder met slechts 550 gram voor een dubbelwandige boogtent. Het buitendoek bestaat uit Carbon fiber. Met Dynamadraad versterkt gelamineerd polypropileenfolie. Toekomst is being made now! :-D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merk op: dat bij 'lichte' 1P tenten het gewicht per persoon hoger licht dan bij 2+ tenten persoon.
      Zeker gezien de geboden ruimte. Die is bij 1P tenten minimaal. Daarom is mijn switch naar UL 1P dus verklaart. 700 gr voor een tent lijkt extreem maar geeft wel de ruimte/gewicht in evenwicht voor slechts 1 persoon tov meerpersoons tenten.

      Jouw Vaude II is dus dus niet eens zo'n gekke keus. Een 2 persoonstent zonder extra comfort en megaruimte zoals onze Hilleberg Kaitum GT. Dan bespaar je ook 'zinvol' gewicht. Dat brengt je op 1300 gr per persoon. Ga je hem solo gebruiken en ook nog een footprint eronder die wel licht maar niet niks weegt...tja.
      Oh ja! Een E-Orca :-)
      De tent is een onderdeel van de 'grote drie' waar je belangrijk veel gewicht (maar ook aanzienlijk veel ruimte) op kunt besparen.
      PS. Ik ben niet zo iemand die de steel van zijn tandenborstel afzaagt...ik neem er gewoon helemaal geen mee :-D

      Verwijderen
    2. Wat voor de één ook meer meespeelt dan voor de ander is het budget. Voor de prijs van die Kaitum koop je drie Vaude Mark tenten ;-) Maar goed: de Kaitum gebruik je voornamelijk als jullie samen op reis zijn. De Mark 2 is voor mij alleen. Als je met twee reist, heb je als basismateriaal eigenlijk zowat evenveel mee, maar het gewicht wordt (proportioneel) over twee fietsen verdeeld. Dat is nog een andere afweging.

      Verwijderen
    3. Tuurlijk snap ik je motivatie. Voor de hand liggend. Een keuzelijn die velen volgen. Daarom breed geaccepteerd als stekhoudende motivatie. Zeker als de wederhelft minder enthousiast kampeerder is. (Wat ligt daaraan dan ten grondslag zou ik dan wel eens willen weten? Slechte ervaringen?) Ook als de tent relatief weinig uit de bergruimte komt is een hoge aanschafprijs niet makkelijk te verantwoorden. Ook als de rest van het gezin niet kan meeprofiteren van die 'dure' aanschaf kan een remmende werking hebben bij het bepalen van het budget.
      Ik hik net zo goed tegen die prijs aan. Die is ook niet weinig. Dat zal ik niet ontkennen.
      Toch heb ik daar een duidelijk andere mening over. ;-)
      Mag ik even?

      Voor dat geld wat de Vaude kost krijg je allereerst ander materiaal. Geen (zwaar maar wel bomproef) polyester. Nylon en zeker lichtgewicht (ribstop)nylon is duurder. Om van ander hytech materiaal maar niet te spreken!
      Het merk Hilleberg maakt niks anders dan tenten. Daar leven ze van. Slechts weinig zaken zijn uitverkoren om hun product te verkopen. Vaude kent een brede range aan outdoorspullen/kleding. Verdeeld over een keten van winkels. Ook in niet specifiek outdoorzaken. Ook dat vind je in het prijsverschil terug. Kwantiteit over kwaliteit met kleine marge. Gewoon een andere manier van zaakvoeren. Hilleberg is gespecialiseerd in tenten en heeft daar verfijnde kennis daarin opgebouwd. Dat merk je in vele praktische details waar je verlieft op gaat worden als je er eenmaal kennis mee gemaakt heb. Vandaar de merkvastheid van vele Hillebergtent gebruikers en hun enthousiasme voor dit merk. Daarmee zeg ik niet dat andere merken slechter zijn. Zeker niet! Maar wel graag alles in het juiste perspectief!

      Dan nog een ander aspect. Over het algemeen heeft men er kennelijk weinig moeite mee >1000 Euro per persoon voor een weektrip uit te geven. Al dan niet gespaard. Buiten EU of intercontinentale reizen b.v. is de gewoonste zaak van de wereld geworden. Alsof je een bus naar de stad pakt. Een weekje wintersporten wat kost dat wel niet? Een stedentripje Rome met hotel in stijl a 350 euro per nacht knipperen we niet van met de ogen. Ik hoor daar nooit iemand over dat het belachelijk duur was.
      Aanschaffen van een tent van meer dan 500 euro die minstens 10 jaar telkens weer plezier geeft is plotseling buiten budget? Een doordacht aangeschafte kwaliteit kampeeruitrusting kan dan zeker 1000 euro kosten, maar wat zou dat? Slechts een weekje skiën overslaan! (1 persoon!)
      Ik ben er van overtuigd dat het de kampeerbeleving een stuk opkrikt met goed spul. Elk jaar weer. Jaar na jaar.
      Misschien wordt hierdoor kamperen wel zo leuk dat alle vakanties kampeervakanties worden.
      Het is in elk geval bij ons zo gegaan. Dan spaar je zelfs duizenden Euro's per jaar uit aan kostbare vliegvakanties! :-D (niet dat wij ooit gevlogen hebben, laat staan met vliegvakantie)
      Wij gaan keer op keer voor 600 euro.....voor 3 weken....met 2 personen..op kampeer/fietsvakantie. Dan kijken we echt niet op een cent! Dat is bijna goedkoper als dan thuisblijven!
      De winnaar is het milieu bovendien! \o/
      Maar goed. Ik kan niet in een ander zijn spaarpot kijken, laat staan er over beslissen.
      Toch wou ik dit even kwijt in het kader van dit artikel over tenten. :-)

      Verwijderen
    4. Jouw argumenten zijn grotendeels dezelfde van de mijne, hoor. Als je de aanschafprijs van een tent tegenover de huurprijs van een vakantiewoning stelt, heb je die vaak binnen een week (maximum twee) terugverdiend. En daarna gaat die nog jaren mee.
      En je betaalt voor kwaliteit, voor de relatie pakvolume/opgesteld volume, voor de materiaalkeuze, enzoverder. Daarin bepaal je telkens zelf de grens.
      Elk heeft voor zich een optimum, elk bepaalt voor zich waar de budgettaire grens ligt. Jij tevreden van jouw Hilleberg en ik van mijn Vaude. Prima, niet?

      Verwijderen
  2. Overigens is dat Tyvekdoek als grondzeil of extra footprint prima spul. In de US wordt het de bouw gebruikt als ademende maar dampremmende laag. Het voordeel is dat het superlicht is en best wel sterk. Er zijn meerdere soorten Tyvek. Soepele, zachte papierachtige en stugge krakende. De soepele verdient natuurlijk de voorkeur. Verkrijgbaarheid is in EU matig maar steeds beter.
    Bouwzeilen zijn in mijn ogen absoluut zinloos voor fietskampeervakanties. Ondanks dat ze bijna niks kosten geef jezelf al aan dat ze zwaar en niet compact opvouwbaar zijn. Soms is dat extra stuk zeil al groter dan de tent die er op komt te staan. Dan hebben we het nog niet over het gekraak en idd de zeer matig waterdichtheid. Waterdichtheid van (tent)doek kun je alleen al een verhandeling over schrijven.
    Vanuit mijn UL oogpunt bezien is een footprint eigenlijk overbodig. Een beetje lichtgewicht tent heeft vele male sterkere bodem als een UL-tent. Toch wordt daarmee onder zeer zware omstandigheden gekampeerd. Het is meer een zaak van goed je plek checken op ongerechtigheden en voorzichtig bewegen in je tent. Maar dat is moeilijk voor sommige kampeerders.....zeker met dieren en kinderen erbij.

    Het Tyvekdoek wordt blijkbaar ook gebruikt als vliegerdoek. Ik heb goede ervaring bij www.vliegeruit.com
    Ondanks de .com een webshop in Maastricht. Zeer snelle levering (24 uur) kost 7,95 per meter (van 150 cm breed)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tyvekdoek als footprint staat nu op mijn 'aan te schaffen'-lijstje voor de volgende kampeertrip. Voornaamste doelen: voorkomen dat toch niet geziene scherpe voorwerpen het grondzeil beschadigen en de onderkant van de tent netjes houden. Dat pakt makkelijker.

      Verwijderen
  3. Zoals je weet heb ik ook zo'n Vaude Mark II tentje. Prima ding, gaat alweer jaren mee op alle verre fietsvakanties en in Nederland. Razendsnel op te zetten (een geoefend koppel kan dat in < 1 minuut ;-). Wat ik er ook fijn aan vind is dat er twee uit/ingangen zijn. Draait de wind bijv. dan is dat een uitkomst.
    Ook prima ventilatiemogelijkheden. Als ik ooit zou gaan velomobielkamperen dan zou ik deze tent ook kiezen.

    groet,
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen