Veertien dagen geleden, op weg naar Lier op 11 november, spatte de rechter binnenband met een luide knal uiteen. Die was enkel nog goed voor het afval.
Archiefbeeld (2014) |
Donderdag, toen ik op het werk wilde vertrekken, was de rechter band alweer lek! Ik merkte nog maar eens een grote snee in het loopvlak. Twee keer lek op evenveel weken, dat is niet leuk!
Nu is het ondertussen bijna winter. De wegen liggen er nat bij, bemodderd. Banden met een glad loopvlak (slicks), zoals de Tryker of Kojak, houden daar niet van. Iedereen die met zo'n banden rijdt heeft al ervaren dat bij nat weer allerlei scherpe zaken aan de band blijven hangen. Ze vreten zich dan een weg door het loopvlak.
De voorbanden worden dus tot na de winter verwisseld. De vraag is: wat komt erop?
In de garage hangt nog een paar Hutchinson Greenville 40-406.
Foto: site Hutchinson |
De Marathon Plus geldt nog altijd als de ultieme lekvrije winterband, maar hij is niet echt comfortabel (lawaai en trillingen) en tegelijk zwaar.
Voorlopig gingen de Hutchinsons er weer onder, want die zijn meteen beschikbaar.
Er is één grote 'maar' bij: volgens de fabrikant gaan ze 4000 km mee en dat is echt niet veel. Ze zijn bedoeld voor vouwfietsen en daar wordt door de band (sic) niet zoveel mee gereden. Op de velomobiel is het een andere zaak. Dit zijn dus echt reservebanden.
Dan kon ik nog even broeden over wat ook kan. In snelheid maakt het allemaal niet zoveel uit.
De Energizer Plus 47-406 die ik achteraan gebruikte, gaat ook opzij tot na de winter.
Dit is wat ik zal uitproberen gedurende de komende maanden:
- vooraan een set Schwalbe Shredda 40-406 vouwbanden
- achteraan een Conti Tour Ride 47-406
Daarmee zou ik de winter door moeten raken. Om de zekerheid op lekvrij rijden nog te vergroten, zal ik de binnenbanden vervangen door wat ik al eens testte: binnenbanden met antilekvloeistof. Bij Decathlon zijn die helemaal niet duur: 6,99 euro per binnenband.
Ze wegen wat meer en wellicht zal dat de prestaties negatief beïnvloeden, maar in de winter, in sneeuw of regen, een band moeten wisselen op een donker jaagpad is geen pretje. Dat heb ik al ondervonden.
Dit wordt ongetwijfeld vervolgd, zodra er wat meer ervaringen zijn met die banden.
Is dit weer niet een gevalletje: buitenband loopt van de velg, binnenband ontploft? In de volgende Ligfiets& komt een interessant artikel over velomobielontwikkelingen, onder andere over dit soort velgen zonder rand.
BeantwoordenVerwijderenIk denk het niet. De velg die de problemen veroorzaakte (links) is in mei vervangen: die was net wat kleiner dan normaal. Sindsdien is dat probleem van de baan. De omstandigheden waarbij dat kon gebeuren, heb ik ook leren inschatten. Dat was hier ook niet het geval. Ik hou het op het stukje glas als oorzaak.
Verwijderenik heb vorige winter ook met de schredda's gereden en geen enkele keer lek zo lopen goed en hebben een goede grip
BeantwoordenVerwijderennu liggen ze er terug op en ik rij er liever mee dan met de durano's
ik vind ze persoonlijk erg goed
Gewoon de Greenville's gebruiken en je niets van de fabrikant aantrekken.
BeantwoordenVerwijderenOnder mijn Quest liggen ze 7.000 km zonder problemen en noemenswaardige slijtage. (wel op 5 bar houden) 1x lek. Voor mij een absolute top-band!
Ben blij nog een setje bemachtigd te hebben. (ergens bij een franse web-shop)
De Shredda's zijn echt geweldige banden en gaan ook nog eens lang mee. Lekbestendigheid hoor je verschillende berichten over. Ik had pas na 8000 km mijn eerste lek, daarna 2x lek in 2300 km, telkens de linker voorband en een klein stukje glas. De Shredda's laten zich makkelijk om de velg leggen en hebben geen last van hobbels e.d.
BeantwoordenVerwijderenOverigens: de Shredda is wel een "slappe" band die makkelijk van de velg van de Orca zou kunnen schieten, door het ontbreken van een velgrand en doordat de velg een beetje wijd uitloopt naar buiten.
BeantwoordenVerwijderenIk heb nog steeds de 47 mm Marathon Greenguards als "winter" band....net iets minder "traag" dan de Marathon Plus en nog niet lek geweest. Als ze geen Greengaurds meer voeren ga ik over op Plus.
BeantwoordenVerwijderenIk vind het eigenlijk wel meevallen met dat oncomfortabel en ik hou ze wel op 6-7 bar ( 20 inch ) omdat ik niet nog meer rolweerstand wil, maar misschien valt het relatef mee omdat het de 47 mm versie is wat niet heel veel minder is dan de 50 mm vouwbandjes.
Je moet toch een beetje een compromis zoeken die bij je gebruik past. Met een e-motor zou ik niet lekrijden belangrijker gaan vinden dan iets meer rolweerstand. En als ik grotere afstanden zou rijden of er sprake is van dagelijks gebruik in alle weersomstandigheden zou minder kans op lekrijden nog belangrijker worden.
Shredda's en F-lites zijn lekkere snelle zomerbandjes maar de kans op lekrijden is relatief hoog. Er is wat voor te zeggen dat de vouwversies van en op de velg floepen zonder gereedschap dus met weinig oponthoud maar ik stop liever helemaal niet bezweet in de kou om banden te wisselen dus dan wordt zo'n Marathon al snel de enige keus.
Ik heb geen enkel vertrouwen in lekstop "melk" in bandjes die makkelijk worden doorboort. Een flinterdunne pantsergordel van Kevlar doet ook (te) weinig naar mijn ervaring.
Maar die extreem taaie elastische dikke laag die scherpe delen domweg weer naar buiten duwt in de Marathons lijkt wel naar behoren te werken.
Elke band is een compromis. Ik vond de Marathon GG al niet zo comfortabel (lawaaierig en meer trilingen). Met de M+ kan dat enkel erger worden. De Trykers doen het op dat vlak erg goed, maar dan is de lekbestendigheid maar matig en de levensduur eerder beperkt (8000 km). Voor de zomer is zo'n Tryker prima, maar in de winter is lekbestendigheid inderdaad belangrijker. Die lekstop vloeistof werkt wel degelijk, maar het blijft 'genezen' en 'voorkomen' is ook wel van belang. De ideale balans heb ik nog niet gevonden.
VerwijderenAls ik jou was zou ik toch de shredda's draadband nemen iets moeilijker op te leggen maar veel goedkoper dan de vouw versie.
BeantwoordenVerwijderenDe vorige set shredda's hebben bij mij ongelegen tot het profiel volledig op was zonder daarbij 1 lek te hebben en het comfort is wel zeer goed. en ook de rij eigenschappen zijn zeer goed in de winter geen enkele keer het gevoel gehad dat ze begonnen te schuiven
Het lijkt er sterk op dat de draad- en vouwversies compleet verschillende banden zijn. Enkel de naam en het profiel zijn gelijk, maar de rij-eigenschappen zijn helemaal anders. Schwalbe doet dat wel met meer banden: andere lekbescherming, andere wangdikte, andere rubbersamenstelling; vermoedelijk vooral om het prijsverschil groter te kunnen maken. De draadband is dan de 'spaarversie', maar helaas op meer vlakken dan enkel draad versus vouw. Ik bestelde de mijne trouwens bij Bike24.de. Veel goedkoper dan hier! Mijn vaste fietshandel heeft me al meer keren laten weten dat hun aankoopprijs ligt dan de verkoopprijs in Duitse webshops. Voor één bandje is het niet de moeite (transportkosten), maar als je wat opspaart, maakt het wel een heel verschil!
VerwijderenBanden, je kunt er boeken over vol schrijven....
BeantwoordenVerwijderenDe Shredda vind ik persoonlijk de fijnste band die er is tot nu toe. Alleen gaan ze bij mij niet erg lang mee, <3500km. Daarom ben ik momenteel wat anders aan het proberen. Zelf wil ik nog erg graag deze band proberen: http://www.bmx-shoponline.be/product_detail.php?prodID=1813
Deze is te krijgen in diverse maten. Alleen jammer dat ik ze nog niet heb kunnen vinden in Nederland. 15 euro verzendkosten die ze op deze site rekenen is me net wat teveel.
Geen 3500 km... Dat is echt niet veel! Ik hoop er toch heel wat meer uit te halen. De 8000 km van de Trykers vond ik al op het randje.
VerwijderenWe zijn met z'n allen op zoek naar de heilige graal der banden, lijkt het.