Daarna kijk je vooruit: 'Wat wil ik het volgende jaar realiseren?'
Vandaag deel 1: de blik achterom. De hoogtepunten.
2015 was een relatief 'grijs' jaar. Geen spectaculaire gebeurtenissen op fietsvlak. Meer een jaar waarin de fietsen perfect geïntegreerd werden in het dagelijkse leven. Maar dat betekent niet dat er geen zaken gebeurden die boven het alledaagse uitstaken.
Fietsritten en -tochten
April: ligfietstreffen (Moortsele, bij Aalst)Ergens onderweg: de obligate groepsfoto |
De Kemmelberg omhoog |
Langs de IJzer |
Op weg naar CV |
'Tijdig reserveren: het aantal plaatsen is beperkt' |
Verzamelen voor de start |
Wachten op de veerboot |
Voie Verte op de heenrit |
Hoogteverloop op de terugweg |
Voie Verte op de terugweg (ja, toch: de meesten zijn mooi geasfalteerd) |
Een laatste halte in Temse |
Philippine, bij Joop |
In het hart van West-Vlaanderen |
Voor herhaling vatbaar |
Langs één van de vele kanalen |
Groepsfoto |
Ronny in het Lierse begijnhof |
Kronkelende Nete: altijd goed voor mooie beelden |
Veel meer volk dan verwacht voor de maidentrip |
Daarnaast waren er de dagelijkse woon-werk ritten, de maidentrip met Ronny 'liggend fietsen' bij de levering van zijn E-Orca, de maidentrip van Helen in haar SqWAW (tot aan Mariekerke, langs de Schelde) en nog wat langere en kortere ritten in de vrije tijd.
De fietsenstal
In april kwam de Seiran 24 in huis. Die werd in de maanden daarna gepersonaliseerd (lees: naafdynamo en verlichting installeren).Net in huis: Challenge Seiran 24 |
Een nieuw voorwiel maken |
Luxos U koplamp |
De E-Orca onderging ook wat transformaties. Het waren eerder kleine ingrepen, maar ze maakten een wezenlijk verschil. Fijntuning heet dat.
Het minivizier |
De lichtvin in werking |
Lichtvin in detail |
Het vizier was er vooral voor het eigen comfort en dat blijkt een aanrader voor elke Orca. Licht, compact en met een prima resultaat. De lichtvin heeft niets met fysiek comfort te maken, maar sinds die erop zit, krijg ik niet meer te horen dat de Orca quasi onzichtbaar is. Zeker in de winter en op duistere dagen is het een fenomenale verbetering. Ook weer een aanrader, een keer Flevobike dit effectief zal aanbieden.
Overzicht van de fietsen
Kilometers afgelegd in 2015 (afgerond)
E-Orca: 11000
Kobra: 200
Seiran 24: 1500
Birdy: 350
Trek 7320: 1300
De E-Orca legt al voor het tweede jaar op rij meer kilometers af dan ik ingeschat had. Mijn idee was om er op 10 jaar tijd ongeveer 100.000 km mee te rijden. In de praktijk heeft de E-Orca op twee jaar tijd 25.000 km gebold. Ik ben benieuwd hoeveel hij er aan zal kunnen eer de slijtage te groot wordt.
De Seiran 24 heeft sinds mei (aankoop) 1500 km afgelegd. Dat is relatief weinig (tegenover de Orca), maar wellicht doen veel mensen minder fietskilometers op een heel jaar.
De Trek 7320 hybride werd dit jaar minder gebruikt. Die reed ook zowat 1300 km, maar dan wel sinds januari.
Met de Birdy Speed werden maar enkele honderden kilometers verreden. Dat is logisch: dit is vooral een fiets die gebruikt wordt als aanvulling bij treinverplaatsingen. Hij is comfortabel, door de vering voor en achter, maar onderhoudsgevoelig, vooral omdat de ketting zo laag komt.
Een financiële conclusie: ondanks de veel hogere aanschafprijs, is de prijs per kilometer voor de Orca erg laag. De voornaamste redenen zijn dat hij erg veel kilometers aflegt en zeer weinig (amper) onderhoud vergt. Het enige wat echt geld kost, zijn de banden. Daar valt niet veel aan te doen. Je kunt opteren voor banden die heel lang meegaan, zoals Schwalbe Marathon Plus, maar het is telkens een afweging tussen comfort, lekvrijheid en slijtageweerstand. Daarnaast is dit de forensfiets (soms vervult de Seiran die rol) en daarvoor ontvang ik 0,20 cent/km of ongeveer 9 euro per werkdag.
De Birdy is wat kostprijs betreft het andere uiterste.
De minst voorspelbare factor is de levensduur. Met een fiets die slechts een paar honderd kilometers per jaar aflegt, kun je verwachten dat die zowat het eeuwige leven heeft.
Er ligt wel al een nieuwe ketting op die Birdy en één band is al vervangen. Zowel de band - een Schwalbe Marathon Racer - als de ketting hielden het geen 3000 km vol.
De Trek 7320 is ondertussen ongeveer 12 jaar oud en daaraan was dit jaar geen werk, behalve op tijd en stond de ketting smeren.
Voor de Seiran is het afwachten. Ik haalde hem tenslotte pas dit jaar in huis. Mijn gevoel is dat hij minder degelijk is dan de Orca en de Trek. Kwetsbaarder. Maar dat is een gevoel. Na 1500 km kun je daar nog niet veel over zeggen.
Zoals gezegd, vraagt de E-Orca zeer weinig onderhoud - dat was ook essentieel bij de keuze ervoor - en gaat dus veel tijd naar het fietsen en minder naar klussen.
Al bij al was het een jaar waarin ik kon genieten van het fietsen.
In de volgende post: de grote plannen voor 2016
Mooi overzicht.
BeantwoordenVerwijderenDe Kobra gaat dinsdag naar Duitsland. Ik paste er toch niet echt lekker op.
Ik volg je echter op de voet, want de opvolger van de Kobra is ook in mijn geval een Seiran. Wel een 26".
Ik zag dat je de Kobra te koop aanbood. Fijn dat hij zo snel een nieuwe eigenaar vond!
VerwijderenDe Seiran 26 was me te hoog. Veel plezier ermee. De jouwe ziet er meer een sportmodel uit, met een mooie achterdemper.
Mooi overzicht Jan. Wens je veel veilige kilometres in 2016.
BeantwoordenVerwijderenOok jou wens ik veel veilige en aangename kilometers toe. We ontmoeten elkaar ergens in de komende maanden wel.
Verwijderen