kilometerstanden

donderdag 30 juni 2016

Plof

of ook: exit Shredda's?

Het is nooit het geschikte moment, maar een lekke band op weg naar het werk is echt slecht getimed.

Ik moest op tijd zijn, want de werkdag zou starten met een kort overleg: er diende een planning opgemaakt te worden voor de komende maanden. Uitgerekend op dat moment, op een vijftal kilometer van het doel, hoorde ik links 'plof' en meteen volgde het gekende gevoel van een luchtloze band.

Veel keuze heb je dan niet. Stoppen, uitstappen, de fiets op zijn kant en bandje wisselen.

Gestrande Orca
In de binnenband zat overduidelijk een gat. Niet zomaar van iets dat door de buitenband geprikt had, neen: het was een explosiegat, met rafels en alles wat erbij hoort. Deze keer geen scheur over de halve omtrek, zoals toen de banden van de velg liepen, maar toch een gat van pakweg een halve centimeter.
Ik doe het zoals elke ervaren velonaut: buiten- en binnenband eraf en meteen beiden vervangen. Voor dat doel sleep ik een gebruikte Tryker vouwband mee.

Na 5000 km is dit op relatief korte tijd het tweede lek met een Shredda, nadat ze het 4500 km zonder problemen deden. Thuis keek ik na of er een oorzaak te vinden is. Jawel hoor en dit is geen goed nieuws.


Voor de duidelijkheid met een stuk plastic erachter
Een scheur naast de hieldraad. Je zou kunnen zeggen: plak er een stuk binnenband tegen, maar rondom is die erg dun geworden. Dit is echt veel te vroeg, vooral omdat de Orca een woon-werk fiets is; een werkpaard. Daarbij verwacht je dat alles lang meegaat.
 
Nu rij ik weer met gebruikte Trykers. Ik merk geen verschil, behalve dat die toch nog langer meegaan. Geen merkbaar snelheidsverschil, geen verschil in comfort of demping, dezelfde bochtstabiliteit.

Jammer dat de Conti TourRide niet smaller dan 47 mm bestaat, want die blijkt toch wel betrouwbaar en comfortabeler (stiller) dan een Marathon.

14 opmerkingen:

  1. Reed je met de draadversie of de vouwversie? Ik heb ook eens een dergelijke ploffer gehad, maar dat was met de supergoedkope Michelin Diabolo, voor circa € 10,-- moet je niet te veel verwachten.....
    Een paar 50mm vouwversies van de Shredda heb ik nog liggen, die komen erop als de F-Lite's versleten zijn.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adri, de Conti achterband kostte ook maar 10 euro en die doet het prima. De Shredda vouwbanden, die minstens het drievoud kosten, veroorzaakten al allebei een lek. Nu weet ik niet wat zo'n Conti als voorband zou geven, want ze zijn te breed voor vooraan op de Orca.

      Verwijderen
  2. Een vervelende maar logische plof en ach, een automobilist staat ook wel eens in de file.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, ware het niet dat de andere Shredda er ook al een tijdje af is, wegens ook een lek. Kan toeval zijn, maar 't is toch wat veel.

      Verwijderen
  3. Een automobilist heeft ook weleens een platte band, en zoals ik merkte vaker als je regelmatig bij een bouwmarkt moet zijn. Die parkeerplaatsen zijn kennelijk "vervuild" met klein bouwmateriaal dat door autobanden heen kan steken.

    Opmerkelijk is dat autobanden niet eens zo veel duurder hoeven zijn dan banden zoals die vouw Shredda's of F-lites. Zelfs niet die 245-70 16 inch joekels van banden op een SUV. Met andere woorden, die vouw fietsbanden zijn belachelijk duur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik zo even rondkijk bij familie en vrienden tel ik al snel een miljoen auto kilometers zonder een enkele platte band. Ofwel; gemiddeld minder dan 1 lekke band per auto (over gehele levensduur). Er zijn wel wat gevalletjes geweest van banden die wat sneller druk verloren dan de rest, maar nog nooit platte banden.

      Overigens heb ik met mijn Marathon (Plus) banden ook heel weinig lekken. Nu houd ik niet al m'n kilometers bij, maar ik schat zo één lek in de 8000 km

      Verwijderen
    2. @CV: Dat kan kloppen, maar na onze verhuizing naar Noorwegen denk ik daar toch anders over. Nooit hadden we een lekke band met de auto in Nederland, in Noorwegen al 2x meegemaakt nu op de slechts 8 jaar die we hier wonen......

      Verwijderen
  4. Dat de schade optreedt in de wangen van je banden verbaast me niet.
    De McPherson vering varieert namelijk steeds de spoorbreedte. Omdat je bijzonder stijve wielen hebt wordt dus alle kracht daarvan doorgegeven aan de banden.
    Waar meestal spaken van breken en spaakgaten uitslijten wordt bij composietwielen de band opgeofferd...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, Mick, in tegenstelling tot wat je denkt, zijn die wielen echt niet zo stijf, hoor. In de bochten vervormen ze. Dat is, dacht ik, de reden waarom Leo Visser een variant met tien spaken ontwikkelt. Anderzijds kan ik me wel voorstellen dat de banden zwaar belast worden, maar het is wel de allereerste keer dat ik zo'n slijtage meemaak. Waarschijnlijk zijn de wangen van die Shredda's nog dunner dan die van de andere banden die ik al had.

      Verwijderen
    2. Spoorbreedte verandering bij het inveren hangt (op een enkele uitzondering na) niet af van het soort veersysteem, wel van het ontwerp ervan. Het Mc. Pherson systeem van de Orca is zo ontworpen dat er weinig spoorbreedte verandering is bij het veren.

      Verwijderen
  5. Ik heb bij zowel de FAW als de Limit veel spaakbreuk en versleten spaakgaten, uitgescheurde nippels e.d. gehad. Daarom heb ik de vering nu helemaal geblokkeerd (en rij met oordopjes in).
    Ik wil een lineair inveringssysteem gaan maken en testen op mijn Jan Eggens trike. Ik heb daar een aardig idee voor maar weet niet zeker of het sterk genoeg is en kan de C-alleweder niet missen voor proefritten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met de FAW maakte ik dat ook mee. Mijn veronderstelling is dat het aan de kwaliteit van de wielen ligt en aan de ouderdom ervan. Aluminium velgen die, net als de rest van die FAW, last krijgen van metaalmoeheid en scheuren rond de nippels; spaken die breken net voorbij de kop, omdat de bocht niet tegen de flens aan ligt ... Het is natuurlijk zo dat de wielen van een meersporig voertuig helemaal anders belast worden dan op een fiets en dat zal er ook wel mee te maken hebben.

      Verwijderen
    2. Ik zou er werkelijk van staan te kijken als je minder spaakbreuk hebt door de vering te blokkeren. Zowel bij de Flevobike Alleweder als bij de limit (voorheen c-Alleweder) klopt de Constructie van de Mc. Pherson ophanging best aardig.

      Verwijderen
    3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen