Dag 2: Grote Plassentocht
Op de grote dag - donderdag 21 juli - waren twee trefpunten afgesproken:- om 10u aan café Bostella in Essen
- om 11u aan de Oesterdam (Kreekraksluizen), zo ergens tussen Antwerpen en Bergen-op-Zoom
Wij zouden het internationaal houden: vertrek en aankomst in België, maar het overgrote deel van de rit maakten we in het buitenland. Zeeland heet het daar en da's naar het schijnt een stuk van Nederland.
Het gezelschap vertrok mooi op tijd. Tenslotte werden we amper een uurtje later zowat 25 km verder verwacht.
Maak haast, maak haast, maak haast... (Huijbergen) |
Op weg naar de Oesterdam, alreeds in Nederland |
De bende is compleet |
Het eerste deel ging pal noordwaarts, naar het Grevelingenmeer. Daar lag het eerste doel: restaurant Grevelingen, waar we een hap zouden eten. Dat betekent een heel eind, echt kilometers lang, langs de Oesterdam. Met een strakke zijwind ging het flink vooruit.
Dieter op de gemodificeerde Challenge Chamsin |
Stef met zijn Baron Xlow was al lang weg, maar hier volgt het peloton |
Lucien een eind voor de hoofdgroep |
Gert-Jan, Ronny, Anita, Joop en Hans |
Gelukkig bleef het bij een intiem moment tussen een carbon Quest en een E-Orca, zonder schade. Daarna ging het verder door het vlakke land, richting Grevelingenmeer.
Op weg naar de brug over de Krammersluizen |
Krammersluizen: veel, heel veel water |
Afdaling van dezelfde brug: Anita en Hans |
Onderweg had ik gemerkt dat de rechterband iets of wat versleten was: het canvas kwam erdoor op het loopvlak. Na het eten (in Grevelingen) heb ik die maar preventief vervangen door een nieuwe Tryker.
Licht versleten Tryker |
Preventieve bandenwissel (foto: Lucien Poppe) |
Orca wil naar zee |
De traditionele groepsfoto |
Ergens onderweg: vlak en prima asfalt |
Typisch zicht gedurende de hele tocht |
Stef op de Baron Xlow voor en Anita met de Strada achter me |
Op weg naar Zierikzee |
In de verte de 'pièce de résistance': de Zeelandbrug |
Meteen daarna volgde een pauze, met de voertuigen netjes op een rij, in het zicht.
Alle velomobielen op een rijtje |
Energietoevoer |
Dan boog de rit meer zuidwaarts, om over de Zeelandbrug (5 km) in Noord-Beveland aan te komen.
Daarna ging het nog verder zuidelijk, naar Zuid-Beveland. Jawel: dat ligt zuidelijk van Noord-Beveland. Dat had je niet gedacht!
Daar ergens namen we afscheid van Anita en Joop, want die gingen verder zuidwestwaarts, terug naar huis.
De rest wendde de neus naar het oosten voor een stop in Yerseke. Vanaf hier hadden we de wind in de rug.
Goese Sas: geen sinecure |
Omgeving Kattendijke |
Een lekker biertje klinkt erg verleidelijk op zo'n warme dag, maar met die alcohol komt het niet goed als je nog moet rijden. Het bleef dus bij niet-alcoholisch. Dat was voor na de rit.
Vanaf Yerseke startten we aan de laatste etappe van het rondje: bijna in rechte lijn ging het terug naar de Kreekraksluizen.
Daar werd van track gewisseld. Het rondje Grote Plas was voorbij en nu trok het gezelschap terug naar Essen. Het laatste stuk bewees het nog eens: na goed 100 km is het beste ervan af. Het leek alsof iedereen niet snel genoeg terug kon zijn. De rugwind hielp ook mee: het gemiddelde ging altijd maar omhoog. Alleen een langzaam lek stopte ons nog even.
Luciens Quest zorgde voor een kort oponthoud |
Debriefen deden we bij Lucien thuis. Een zalige dag werd afgerond op het terras. Op het menu: Chinees, Cynar, Argentijnse malbec en limoncello. Dat zoiets zwaar kan vallen, leerde Ronny de dag erop...