kilometerstanden

vrijdag 5 augustus 2016

Defect aan de toerfiets

De fiets-voor-alle-dagen kun je hem ook noemen: mijn Trek 7320 'bukker' met wat modificaties door de jaren heen.
Dat is mijn boodschappenfiets, omdat er nog altijd veel meer op mee kan dan in de velomobiel. Reken maar:
  • twee fietstassen achter
  • twee fietstassen voor
  • een vouwkrat op de bagagedrager
  • en als het nodig is een fietskar er achteraan
Alles erop en eraan (in het containerpark)
Vorig jaar - of is het al twee jaar geleden -, kocht ik een set boodschappen-fietstassen ervoor. Je kent dat wel: twee tassen in canvas met een coating, die onderling verbonden zijn met banden. Stevig en relatief goedkoop. Je ziet op de foto hierboven.

Maar na een poos bleken ze toch een ernstig gebrek te vertonen: ze zijn namelijk niet stijf genoeg. Daardoor hebben ze de neiging om achteraan naar het wiel toe te bewegen. Daardoor gebeurt het dat een tas een spaak raakt en een eind meedraait.

Niet goed.

Vorige week bleef een tas goed vast zitten aan de spaken, draaide een eind mee en het eindresultaat was dat het achterspatbord finaal in twee brak.


Stuk...
De dringendste herstelling voerde ik de dag zelf nog uit: een nieuw spatbord. Dat betekent toch wat werk: wiel eruit, gaten boren op de juiste plaats, resten van het oude spatbord verwijderen en alles monteren.
Vooraan en bovenaan zit een gat om het spatbord met een bout vast te maken. Om die op de juiste plaats te krijgen, gebruikte ik het oude exemplaar als mal. Dat ging vlot.
De beugels om het achteraan vast te zetten, zitten met schroeven door het plastic spatbord vast. Ook hier boorde ik gaatjes, deze keer van 3mm.

Kosten: 14 euro voor het spatbord.

Wat daarna moest gebeuren, was iets bedenken om te vermijden dat dit nog voorvalt.

Een evidente oplossing is die goedkope tassen dumpen en een set degelijke Vaude of Ortlieb tassen in de plaats kopen. De Vaude Aqua tassen beschikken zelfs over een stijve plaat aan de buitenkant, tegen het wiel aan.


Vaude Aqua Front tassen
Maar: die oude zijn nog helemaal niet versleten, wel waterdicht en ruim. Er moest dus een beugel komen om te vermijden dat ze nog in het wiel kunnen raken. Sommige merken leveren dat gewoon mee met de tassen, maar New Looks heeft daar dus op bespaard.

Die beugel wil ik op de bagagedrager, niet op de tassen zelf.

Als donor gebruikte ik een oude, gerecycleerde bagagedrager.


Een stang daarvan had precies de nodige breedte voor de taak.
Die is met vier tie-raps vastgemaakt op de bagagedrager en het lijkt erop dat die zijn werk prima zal uitvoeren.

De nieuwe afstandhouder (en het nieuwe spatbord)
Zo ziet het eruit met fietstassen erop
Kosten: 0 euro. Hooguit een half uurtje werk.
Voordeel: het genoegen dat ik het zelf gedaan heb en - dat was tenslotte waar het om ging - het probleem is opgelost. 

3 opmerkingen:

  1. Een paar jaar geleden haalde ik wel eens een zakje aardappelen van 5 kg met de roeifiets. Vervoer in een Ortlieb tas op de achterdrager. Toen ik met flinke snelheid over een forse drempel reed sloeg de tas in de de spaken met als gevolg een slinger in het achterwiel en kromme spaken. Daarna heb ik Vaude tassen gekocht met harde achterkant. Tegenwoordig gebruik ik de Quest voor deze boodschappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Creatief zoals altijd opgelost, en nog goedkoop en prima werkend ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kritische kanttekening toch. Goed dat je zelf dingen oplost chapeau. Zelf zou ik waarschijnlijk nog geprobeerd hebben het spatbord te repareren met popnagels ook.
    Maar ik zou ook nog iets met het oog van de afhoudbeugel doen. Zoals het zit kan alles of één kant naar voren schuiven en kan dan je nieuwe spatbord beschadigen.
    De lichtste constructie is er een tie-wrap doorheenhalen en met de kruisende stang verbinden. De u- komt dan een fractie naar achteren maar dat is toch geen bezwaar?
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen