kilometerstanden

zondag 18 september 2016

Klussen aan de Orca

Deze zomer was het bij momenten warm, heel erg warm. De Orca had er last van, want op een bepaald moment merkte ik dat de veerpoot achteraan vast zat. 'Komt wel goed,' dacht ik.
Niet dus.

De veerpoot moest eruit, moest open en wellicht was het na 2,5 jaar tijd om er wat vet in te doen.
Na het openmaken bleek de binnenkant nog als nieuw te zijn. Nu is er enkel wat siliconenolie tegen de binnenwand gespoten. Omdat de temperatuur ondertussen zowat 10° gedaald is, wacht ik even af. Ondertussen lijkt het opgelost, maar dat kan puur aan de lagere temperatuur liggen.

Ook rammelde iets binnenin. Rammeltjes in de velomobiel, dat is om gek van te worden. Na even zoeken was ook daarvan de oorzaak gevonden: een losgeraakte schroef in het paneel met het contactslot (rechts). Helaas: de schroef was niet gewoon losgekomen, maar de schroefdraad is uitgesleten. Dat heb je wel eens met stalen schroeven in aluminium buis...


De oplossing: het paneel losschroeven. Aan de kant van de dolgedraaide schroef kwam een strook tapijtkleefband (dubbelzijdig klevend). 


Ik hoop dat dit drie dingen doet:
  • trilling dempen tussen buis en paneel
  • hechten
  • samen met de schroef in de stukgedraaide schroefdraad getrokken worden, zodat de schroef weer klemt
Tot nu lijkt het te werken.

Tenslotte is ook het jaarlijkse moment weer aangebroken dat het nog schemert als ik naar het werk vertrek. Tijd om de lichtvin weer te monteren.


Veel werk houdt het niet in: de vin wordt met drie zuignappen bovenop de romp vastgezet en de bedrading komt tussen een bestaand stekkerblok.
In het voorjaar voegde ik er een stukje elektronica tussen, waarmee ik de voorste ledstrip kan doen knipperen. De bedieningsschakelaar zit rechts achter het zitje, tegen het frame aan.


Het enige nadeel van die vin dat ik tot nu ondervond, is dat de verlichtingsaccu sneller herladen moet worden. Een kleine prijs voor de sterk verbeterde zichtbaarheid.
Nu nog even uitzoeken of het mogelijk is om ook de rode (achterste) strip over die regeling te laten lopen, zodat die mee ingesteld wordt met de voorste. Dit zou de zichtbaarheid nog verbeteren - een continu brandend achterlicht en een knipperende strook erboven - en het energieverbruik reduceren.

De E-Orca is klaar voor het najaar. 

1 opmerking:

  1. Mij deze week ook de bedenking gemaakt dat ik iets moet doen aan de zichtbaarheid. Ga eerst op zoek naar die reflecterende tape voor op de wielen en dan toch eens horen bij Flevobike voor die lichtvin...

    BeantwoordenVerwijderen