kilometerstanden

dinsdag 8 november 2016

Lichtvin: stand van zaken

Al ruim een maand is het nog donker als ik thuis vertrek, zo rond 7u. Sinds het vorige weekend schakelden we om naar het winteruur, waardoor het ook 's avonds donker is als ik weer thuis kom.

Zodra ik merk dat het duister wordt onderweg, gaat de lichtvin weer op de Orca. Die verbetert de zichtbaarheid sterk.



Zichtbaarheid betekent wel: zelf zichtbaar zijn voor het andere verkeer. De vin heeft geen functie als licht om zelf meer te zien.

Vorig jaar kwam er voor de witte ledstrip een stukje elektronica waarmee het mogelijk werd om diverse knipperritmes en -frequenties in te stellen.



Dat had ook weer twee doelen:
  • de vin nog opvallender maken
  • het energieverbruik verminderen en dus de accu langer doen meegaan
Ik mag zeggen dat beide doelen gehaald zijn. Het knipperen valt op (de Cyo's in de neus zorgen voor de verlichting van de weg) en ik kan weer ruim twee weken rijden eer de boordaccu geladen moet worden. Voor de prijs moet je het niet laden: dit kost welgeteld 2 euro.

Het volgende plan: de bedrading grondig bekijken en indien mogelijk ook de achterste ledstrip op die schakelaar zetten. Zo komt er achteraan een constant achterlicht (het originele) en een knipperend (in de vin). Ook van de zijkant zijn beiden zichtbaar, dus veel beter zal het niet meer kunnen.

De laatste versie van de lichtvin blijkt ook voldoende stevig uitgevoerd te zijn, met versterkingsribben aan binnen- en buitenkant bij de montagepunten. Hij beweegt niet en breekt ook niet meer op die plekken. Dit accessoire lijkt me nu toch productierijp.

Bij dat laatste hoort wel een randbemerking: "productierijp" betreft de Orca. Je moet weten dat in de Orca net achter de 'rolbeugel' een multistekker zit. De lichtvin wordt daartussen geplugd.


Alles is dus voorzien, zodat de witte en rode strips continu branden en dat de knipperlichten het ook doen.

De lichtvin aanpassen, universeler maken, betekent wellicht dat de oranje strips weg moeten vallen en dat de vin op één of andere manier van stroom voorzien moet worden. Hoe dat kan, zal wellicht verschillen naargelang het type velomobiel. Er is vraag naar, dat is zeker, maar zoiets uitzoeken, vraagt ook tijd en die lijkt er bij Flevobike niet te zijn. Die tijd, indien die er al is, kost werkuren. Dat kan dus slechts indien de markt, de vraag, voldoende is voor een bedrijf om er energie in te steken. De enige die hier een antwoord op kan geven, is Flevobike zelf. In principe is het niet moeilijk: een witte en een rode strip, die beiden 12V nodig hebben en die aangesloten worden op de stroomvoorziening voor het achterlicht. 

1 opmerking:

  1. mooi idee die ledcontroller.
    zal zoiets ook keer proberen want het verbruik van mijn ledstrip vind ik ook beetje aan de hoge kant.

    BeantwoordenVerwijderen