Nu heb je bij ligfietsen voornamelijk twee stuurtypes: boven- of onderstuur. Een bovenstuur kun je vergelijken met een helmstok op een boot: door het ding naar links of rechts te bewegen, stuur je. Hoe langer de helmstok, hoe groter de hefboom. Je kunt dus meer kracht zetten, maar de prijs die je daarvoor betaalt, is dat je een grotere beweging moet maken. Eigenlijk is dat helemaal niet nodig.
De oplossing
Dat was dus het probleem: de afstand tussen de stuurhendels en het balhoofd was te groot naar mijn zin. De helling van de stuurstang werd verminderd, waardoor de afstand al verkleinde, en de lengte ervan bracht ik tot het minimum terug.Stuurstang bijna op de kortste stand |
Hellingshoek aangepast |
Het resultaat: een rechtere en kortere stuurstang |
Voordelen
Dat is al gezegd: stabiliteit. Ik hoef minder te corrigeren of de correcties vragen een kleinere stuuruitslag. Goed voor de rust. Op langere afstanden maakt dat rijden ook aangenamer.Nadelen
Tja, die zijn er ook.Omdat het stuur rechter staat, zitten de kabels meer in het zicht. Ik zou dit kunnen oplossen door het zitje rechter te zetten, maar dan neemt de luchtweerstand algauw toe. Daarenboven voel ik me comfortabeler als ik wat platter lig. Alles is relatief, natuurlijk: op een Seiran Tour lig je nooit echt plat.
Mijn knieƫn en bovenbenen passeren dichter langs de stuurstang, waardoor ik algauw de kabels raak. Misschien kan ik de bevestigingen wat aanpassen om dit probleem op te lossen. De tijd moet uitwijzen of ik dit echt nodig acht.
Mooie en op het oog sterke verstelpunten.
BeantwoordenVerwijderenToch zou ik het anders willen formuleren. Niet zozeer de lengte bepaalt de snelheid van de stuuruitslag (vermits het stuur sterk genoeg is natuurlijk) maar de afstand dat hij uitsteekt buiten het (naar boven) verlengde gebied van het balhoofd.
Dat gaat werken als een soort hefboom (meer kracht maar minder snelheid).
Dat klopt,Mick. Ik vond het enkel te ingewikkeld en overbodig om in detail uit te leggen.
BeantwoordenVerwijderen