kilometerstanden

zaterdag 11 november 2017

Geavanceerde vering, maar toch al vijftien jaar oud

Toen de Tangens bij Fietser stond voor de inbouw van de ondersteuning, kon Brecht het niet laten. Hij moest weten hoe de voorvering van de trike werkte. Er is maar één manier om dat te weten te komen: openmaken. Dat is dan ook wat hij deed.


Dit is het normale uitzicht van de voorophanging. Bemerk dat boven en onder het 'balhoofd' rubberbalgen zitten om alle vuil buiten te houden. Die balgen zijn na al die jaren nog in perfecte staat!


Hier is de 'kingpin' (draaipunt van het stuurmechanisme) uit het 'balhoofd' gehaald. Je ziet vier elastomeerblokken, die samen de vering vormen. Tussen elke twee blokken zit een metalen schijf. Alle onderdelen lijkt manueel vervaardigd voor elk van de ongeveer 50 geproduceerde Tangens trikes. De kingpin draait niet enkel om zijn as in het balhoofd, maar omwille van de geometrie en om een vaste spoorbreedte te behouden, zit in dat balhoofd nog een grote, holle kogelkop. Ook die is specifiek voor de Tangens gemaakt.


Dit is zo'n kogelkop. Hol, want de kingpin moet erdoor en alles moet kunnen bewegen met zo weinig mogelijk frictie.


Netjes in volgorde de meeste onderdelen van één veerbeen. Bijna alles is specifiek voor de Tangens gemaakt.

Brecht (fietser.be) beschouwt dit als veel geavanceerder dan in om het even welke velomobiel. De (voor-)veerpoten in de meeste velomobielen zijn namelijk amper gewijzigd sinds ze in de Alleweder geïntrocuceerd werden. Omdat hier geen hydraulische of pneumatische elementen gebruikt zijn, is alles na meer dan tien jaar nog in quasi onberispelijke staat. Ook dit is weer tekenend voor de gedrevenheid waarmee de Thorax trikes gebouwd werden. Geen wonder dat de prijs zo hoog was!

In de praktijk werkt de vering fantastisch: je zweeft zowat, ook over de slechtste wegen.

7 opmerkingen:

  1. Maar je kunt ook stellen dat als de nooit aanzienlijk gewijzigde velombielvoorpoten niet zouden voldoen ze allang gewijzigd waren of er alternatieven gekomen zouden zijn zoals bij de achtervering van veel velomobielen.

    Voor fietsen wil je bovendien niet meer gewicht, niet technisch complex ( storingsgevoelig ) en betrouwbaar. Als het dat al was is de neiging het te veranderen natuurlijk niet erg dringend.

    Maar die klassieke velomobiel vering kun je ook nog aanpassen aan de balasting dmv langere en kortere, stuggere en minder stugge schroefveertjes.....dat mist dat elastomeersysteem hoe mooi en doeltreffend het ook moge zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor. Je hebt elastomeren van verschillende inveerweerstand, uitgedrukt in shore. Hebben zelfs een verschillende kleur dus moeilijk over het hoofd te zien!

      Verwijderen
    2. Arjan, de veerpoten in deze trike zitten er zowat vijftien jaar in, zonder enig onderhoud. Hoeveel betrouwbaarder wil je het? Wat het gewicht betreft: zonder cijfers kun je daar niets over zeggen. En ik las al over proeven waarbij de veren in de klassieke veerpoten ook (gedeeltelijk) vervangen worden door elastomeren. Als je kritiek wenst te geven, dan moet je weten waarover je het hebt ;-)

      Verwijderen
    3. Ik bedoelde dat de betrouwbaarheid van die andere poten ook goed is, dus het logisch is dat er niet echt is gezocht naar alternatieven zoals de vering van de trike.

      Inderdaad is het logisch dat er ook elastomeer bestaat met meer of minder weerstand tegen inveren, dan is er geen nadeel tov schroefveren.

      Maar hoe dempt dat elastomer de uitgaande slag ? Ook met wrijving van tegen de huls geperst worden bij inveren ?

      Verwijderen
    4. Het zijn juist stalen veren die na blijven deinen en daarom demping nodig hebben. Rubber (natuurlijk of synthetisch) heeft al een intrinsieke demping (denk maar aan fietsbanden).

      Verwijderen
    5. Waar het op neerkomt is, vermoed ik, dat we snel tevreden zijn met de bestaande vering of er geen vragen bij stellen. Voor achtervering is het anders. Kijk maar naar de Risse demper of naar wat Allert uit zijn mouw schudde voor de Quattrovelo. Daarnaast zijn de productieaantallen erg klein en is onderzoek en ontwikkeling op dat vlak dus erg duur, gezien de weinige producten. Bijgevolg gebruikt zowat iedereen al jaren de veerpoten van Velomobiel.nl, zonder veel evolutie.
      Het is ook niet makkelijk: een progressievere vering, goede demping en zo mogelijk onderhoudsvrij. Hydraulisch of pneumatisch vormt dus al een probleem, want dat vraagt periodiek onderhoud. Voor wie zijn voertuig elke dag gebruikt (zoals de Orca bij mij), is zo'n onderhoud niet evident, want dat is je voertuig buiten gebruik.

      Verwijderen
    6. Dat klinkt allemaal overtuigend, ook wat Mick zegt.

      En de klassieke vering is betrouwbaar maar vergt wel meer onderhoud. Veren moeten af en toe worden gesmeerd (lawaai) wrijvingsdempertjes verslijten en gaan minder dempen enz enz.

      Met de informatie die jullie hierboven hebben gegeven, en de duur waarin het is gebruikt zie ik ook dat het wellicht een betere techniek is.

      Verwijderen