kilometerstanden

zondag 15 april 2018

Breuk

Omdat ik er toch een reeks liggen heb en omdat ik het wel eens wilde proberen, gingen dit weekend de Schwalbe Marathon banden van de eTangens (trike). De bedoeling: uittesten hoe die reageert met Schwalbe Trykers. Een andere reden was dat het rechter spatbord aan herstelling toe was: vermoedelijk is een tak meegedraaid, waardoor het spatbord achteraan scheurde.

Het oogt wat ieler: de Marathons zijn er in 47-406 maat; de Trykers bestaan slechts in één maat en dat is 40-406. Er is dus wat meer ruimte tussen de spatborden en de banden.

Nadat ik ze er allebei opgelegd had, werden de bandjes op druk gezet (5 bar). Daarbij was al snel duidelijk dat er iets loos was met de linkerband.


Dat betekende dus de band er weer af, bij de stapel voor het containerpark, en een volgende erop.

Dat is het risico als je banden hergebruikt. Aan de sporen op de wang te zien, is dit een band die van een velomobiel afkomstig is. De Trykers hebben, net als veel sportievere, lichte banden van Schwalbe, heel weinig rubber op de zijkanten. Bij een velomobiel sleept die zijkant geregeld tegen de wielkast bij korte bochten, met die slijtage als gevolg. Als je geregeld zo kort draait, krijg je banden met een prima loopvlak, die je moet weggooien omdat de zijkant (binnenkant) stukgesleten is.

De Marathons hebben zo'n 1300 km gelopen. Nu, met het mooiere weer in aantocht, wil ik ervaren wat het verschil is op de trike. Bij de Orca merk ik een verschil in rijgedrag: -ander bochtengedrag (de Trykers hebben meer zijdelingse grip) - en comfort: minder trillingen met de Trykers.
De eTangens weegt een pak minder en de gewichtsverdeling is ook anders. Daarnaast is er de geraffineerde elastomeer-voorvering, die al heel wat meer trillingen opvangt. Hier verwacht ik dat het vooral om bochtengedrag zal gaan.

Update

Vandaag verkende ik de aangekondigde 'hillbillytoer': klimmen, dalen en slingeren door de Vlaamse Ardennen. Dat was het moment bij uitstek om de Trykers te testen. Het verschil was groter dan ik dacht en nu weet ik weer waarom ik er graag mee rijd:
  • ze rijden stiller (profielloos loopvlak zal daar veel mee te maken hebben)
  • minder trillingen, wellicht door de soepeler opbouw (maar toch op 5 bar)
  • de zijdelingse grip is veel beter, maar dat wist ik al
Het belangrijkste nadeel: iets meer kans op lekken, vooral op gravelwegen. Op langere ritten moet dus een reserveband mee.

5 opmerkingen:

  1. In ruim een jaar heb ik nu vier lekke banden gehad met Marathon buitenbanden... 1x afgescheurd ventiel, 2x 'langzaam leeg / los ventiel' (tot zover de Franse ventielen) en vorige week zat ik van de zon te genieten terwijl de band aan de schaduwkant van mijn Mango+ (die al een week stilstond) ineens leegliep... met dank aan een scheef liggend velglint. Maar na 12.000 km dus geen enkel lek door de buitenband.

    Op m'n Brompton iets soortgelijks; Marathon buitenbanden en de enige lekken...; niet afgebraamd ventielgat (op fiets van 1100,- in 2011..) en wederom scheef liggend velglint.

    Is er eigenlijk statistiek van hoeveel lekken per 1000 km van de diverse buitenbanden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een kwestie van risico inschatten en verder van prioriteiten. Een lek is nooit leuk, maar een voorband vervangen op een trike (of velomobiel met open wielkasten) duurt echt niet lang. Als daar voordelen op het vlak van rijcomfort en wegligging tegenover staan, neem ik die lekker er graag bij. Voor alle duidelijkheid: het gaat eerder om lekken per 10.000 km ;-) Met de Marathons op de Orca (sinds mei vorig jaar) 0 lekken. Idem dito voor de Marathons op de trike. Maar dat geldt ook voor de spotgoedkope Conti TourRIDE (10 euro) achterband op de Orca...

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Na de aanvankelijke teleurstelling ervan door de bedenker van de band, Wim Schermer, wat mij betreft nu niets dan lof! Ik weet natuurlijk ook niet of dit nog dezelfde rubber is op de Tryker?
    Snel, comfortabel en veel grip. En ook heel goed bruikbaar onder een tweewieler zoals mijn roets.
    Voel me er veel veiliger mee dan op een knalharde Durano of andere smalle band!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik het me goed herinner, had Wim toen gehoopt op een radiaalband. Dat was de grootste teleurstelling. Ik rij er ook graag mee, maar dat is geen nieuws. Binnenkort leg ik er ook weer op de Orca!

      Verwijderen