Je leest geregeld: 'koop geen elektrische fiets met een achternaafmotor, want daar kun je nooit zelf het wiel uithalen.' Met verhalen erbij over dat fietsenhandelaars ze nadien aan de computer moeten hangen, opnieuw moeten instellen ...
Ik had dus een lekke band, een lekke achterband, bij een pedelec met een achternaafmotor. Bij die fiets hoort een handleiding, maar die is beperkt tot hoe je het schermpje kunt instellen. Voor de rest vermoed ik dat het advies luidt: 'breng de fiets bij de fietshersteller'.
Probleem 1: het is volop vakantie en de fietshandelaars zijn massaal met vakantie. Waarschijnlijk naar fietsen gaan kijken in de Tour de France. In Gent waren er op de koop toe de Gentse Feesten en dan is alles gewoon dicht. Behalve de horecazaken, want die doen dan gouden zaken. 200.000 bezoekers op één dag, terwijl het in het centrum snikheet is...
Probleem 2: de pedelec is een Heinzmann. Die vind je nergens in België, behalve in mijn garage (en bij de vrouw van Stefaan, van wie ik de fiets overkocht).
Dus werd het afwachten.
Een achterwiel uithalen is niet moeilijk en al helemaal niet bij een fiets met een derailleur. Maar er zit een motor in en dat heeft in dit geval twee gevolgen:
- er moesten twee stekkers losgemaakt worden
- het wiel weegt enkele kilo's meer en is daardoor minder hanteerbaar
Een leerzame oefening. Zo te lezen valt het dus wel enigszins mee om een band te wisselen bij deze achternaaf motor.
BeantwoordenVerwijderenAls je het jezelf makkelijk wilt maken of je hebt pech onderweg kan ik me voorstellen dat je, terwijl het wiel op zijn plaats blijft, de binnenband te voorschijn haalt en plakt om niet het wiel te hoeven demonteren zoals je nu deed. Heb je die keus bewust niet willen maken ?
Thuis kan ik de fiets ophangen. Een band herstellen terwijl het wiel uit de fiets is, werkt ook vlotter. Dus: ja ik heb een bewuste keuze gemaakt. Het was ook een klein gaatje, waardoor er veel druk nodig was om het te vinden. Ik weet niet of dat goed gelukt zou zijn met het wiel op de fiets. Maar hopelijk duurt het nog lang eer dit nog eens voorvalt.
VerwijderenDag Jan. Er bestaan binnenbanden als een worst. Dan hoeft de band er niet af. Groeten Kees
BeantwoordenVerwijderenKees, ik ken ze. Gaada, als ik het goed heb. Decatholon verkoopt ook binnenbanden met antilekvloeistof erin. Kosten 7 euro. Dat werkt goed, want die gebruik ik op de Orca. Maar ik wilde het gewoon proberen. Veel werk is het niet. Als de binnen- of buitenband aan vervanging toe zijn, kies ik wel. Toch bedankt voor de tip ;-)
VerwijderenJan, ik rij al vanaf 2013 met zo'n fiets de Volblutt (inmiddels verkocht) ik gebruikte de eerste keer twee toeclips riempjes om het wiel aan te hangen, 1voor1 losmaken en weer vastzetten. Later realiseerde ik mij dat je hetzelfde doet als de accu uitnemen.....onzin dus die Indianenverhalen......zij het niet dat, die kennis heb ik inmiddels na een paar keer gewerkt te hebben aan stromer fietsen er een koppelsensor gemonteerd is in de motor, deze meet jouw trapkracht en stuurt aan de hand daarvan indirect en via de ECU de stroom naar de motor deze moet je wel weer op draaimoment (17Nm.) vastzetten anders werkt de motor niet naar behoren of zoals voorheen. Natuurlijk gebruiken wij geen tube of potje instantfietsbandenplakkers.....gewoon voor nood plakken of vervangen door een verse band.
BeantwoordenVerwijderenWillem, dat is dan weer anders bij Heinzmann. Zij gebruiken een gesofisticeerde bracketas van TDCM, waar een trap- en krachtsensor in zitten. Niet in het achterwiel dus.
VerwijderenVoel je dat niet met rijden, zo’n onderbreking in de achterband bij zo’n worst? Ik heb zelf een GoSwiss Drive, die kan je zo vaak je wilt eruit of inzetten met één stekkertje.
BeantwoordenVerwijderenTwee stekkertjes bij de Heinzmann met naafmotor, eentje bij de Tangens, ook met naafmotor. Geen nood aan zo'n soort band. Ik heb er dus geen idee van. Iemand?
Verwijderen