kilometerstanden

donderdag 11 oktober 2018

Upgraden

De Heinzmann pedelec heeft ondertussen, na een jaar, een vaste plek verworven in de stal. Voor verplaatsingen naar de stad, samen rijden met andere fietsers, boodschappen, meenemen op de auto ... is een 'bukker' nog altijd het handigste. Nu de ondersteuning aan mijn wensen aangepast is - ik beschik over de nodige software om de karakteristieken naar wens in te stellen -, wordt het stilaan tijd om de hele fiets te personaliseren.

De zadelpen is al een poos vervangen, net als het zadel.


Deze week kwam een levering binnen van bij Bike24. Daarin zaten heel wat componenten bedoeld voor deze fiets:
  • 2x Continental Contact Speed 42-622
  • 2x Continental binnenbanden
  • Busch und Muller Cye Premium E (80 lux koplamp)
  •  Axa Victory ringslot
  • Axa RLC 140 ketting (voor bevestiging in het ringslot)

Zoals in een vorige post gemeld is, was het belangrijk om de verlichting naar een hoger niveau te tillen. Een BuM IQ Fly is niet voldoende, vind ik. Het is een goedkope koplamp en daar is hij ook naar. Het achterlicht daarentegen is prima. Geen puntbron, dus niet verblindend, voldoende sterk en degelijk van constructie.
Gisteren reed ik er mee heen en weer naar het werk (46 km), waarbij het om 7u 's morgens al behoorlijk donker is. De Cyo Premium zorgt ervoor dat ik genoeg zie. Niet enkel recht voor me, maar ook over een breder gebied.

Verder is een stadfiets min of meer een 'gooi- en smijtfiets'. Dat wil zeggen dat je makkelijk ergens moet kunnen stoppen, bijvoorbeeld om een winkel binnen te stappen. Daarvoor moet je die fiets ook vlot kunnen vastleggen.
Tot nu deed ik dat met een beugelslot. Dat moet beter kunnen: een (Axa Victory) ringslot met ketting is hiervoor een oplossing. Een ringslot zit sowieso binnen handbereik. Dichtduwen, sleutel eraf halen en de fiets staat losvast. Moet die echt vast, dan haal ik er de ketting bij (1m40 lang en in het slot vast te klikken). Is het voor een langere periode, dan kan dat beugelslot als extra erbij.
Twee sloten en een ketting, dat moet voldoende zijn om de meeste fietsendieven af te schrikken.

Tenslotte worden ook de banden vernieuwd, maar dat vermeldde ik al in een andere post.

Het enige wat me minder aanstaat, is de kwaliteit van de geveerde voorvork. Daar zit duidelijk merkbaar speling op. Dat wacht ik nog even af. Dit wordt namelijk afwegen:
  • misschien kan die vork opengemaakt en hersteld worden (Suntour NEX)
  • misschien komt er mettertijd een nieuwe vork in
Een nieuwe, geveerde voorvork van goede kwaliteit kost zoveel als ik voor de fiets, inclusief nieuwe bottom bracket (met elektronica erin) betaalde. Een ongeveerde vork kan natuurlijk ook, maar ik leerde het comfort van die vering wel appreciƫren. Het gaat tenslotte niet om een hoogperformante fiets, maar een toerfiets met elektrische ondersteuning.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten