kilometerstanden

donderdag 4 juli 2024

Ontspullen / consuminderen / plaats maken

Update: de Thorax Tangens wordt vanaf nu gebruikt in Ost-Friesland.

Het gaat al een hele tijd door mijn hoofd: heb ik teveel fietsen staan?

Enerzijds: neen. Dat gaat volgens het gekende principe: het ideale aantal fietsen is n+1, n zijnde wat je nu staan hebt.

Anderzijds: als je iets niet of te weinig gebruikt, heb je het waarschijnlijk niet nodig. Dus ook ja...


Nu is een knoop doorgehakt: de Thorax Tangens trike mag iemand anders gelukkig maken. Op de blog is het meeste terug te vinden: de geschiedenis van de fiets, wat ik aanpaste... Maar om het makkelijk te maken, som ik de belangrijkste dingen nog even op.

Thorax

Thorax werd opgericht door twee broers in 1995 met als doel het ontwikkelen en produceren van trikes. Het gamma was beperkt, de normen hoog. De Tangens was het topmodel en is op vele vlakken onovertroffen. Op velomobilforum.de werd deze ooit beschreven als 'a slight case of overengineering'. Om dat te illustreren: de productie en assemblage van één Tangens nam enkele maanden in beslag. Bijgevolg kostte die nieuw meer dan een WAW velomobiel...

Tangens

Zoals gezegd: de Tangens was het topmodel. Dat betekent dat hier het beste gebruikt werd dat de heren konden bedenken. Waarschijnlijk een unicum voor die periode: de Tangens is een 'full suspension' trike, met elastomeervering voor (McPherson ophanging) en een meerpuntsophanging achteraan met een klassieke veer (instelbare voorspanning) en demping.


De besturing is ook iets bijzonders: geen directe of indirecte bediening zoals nu gebruikt wordt, met stuurstangen die de wielen bedienen, maar een uitgewerkte 'tankbesturing' zoals in een velomobiel. Dit werkt bijzonder goed.

Nog een mooi detail: de verstelbare trapboom is gemaakt uit een vierkant profiel. Je ziet het niet, want er zit een rubber mof rond, maar dit verhindert dat de trappers verdraaien ten opzichte van de verticale as.

Het frame is gemaakt uit roestvast staal met een metallic grijze poederlak afgewerkt. Alle informatie van de producent vind je hier.

Ook de (voor-)remmen zijn iets bijzonders: Sachs trommelremmen, maar hydraulisch en gekoppeld bediend door een Magura systeem. De remmen zijn simpel in te stellen door middel van een stelschroef op elk wiel.
Op het achterwiel zit een parkeerrem, maar ook die is niet alledaags: het gaat om Shimano Deore LX BR-M570 parallellogram V-brakes.

Het is eraan te zien: een Tangens is geen racemachine. Dit model is een rasechte toer- en reisfiets. Niet licht, maar wel erg comfortabel en onverwoestbaar.

Dit exemplaar

Dit is één van de allerlaatst geproduceerde exemplaren: het bouwjaar is 2004 (de onderneming werd opgeheven in 2005). Hij is uitgerust met zo ongeveer alle extra's die Thorax te bieden had, op een hoofdsteuntje na:

  • automatische kettingspanner (optie): zorgt ervoor dat bij het verzetten van de trapboom de ketting niet moet aangepast worden
  • verlichting (later geüpgradet): BuM eCyo Premium, gevoed door de accu van de ondersteuning (zie verder) en BuM achterlicht met dezelfde energiebron. Bedrading door het frame.
  • trillingsvrij opgehangen spatborden voor en achter
  • bagagedrager (bevestigd op het frame, dus afgeveerd)


Aanpassingen

Zoals de vertegenwoordiger van Icletta me ooit zei op Spezi: de Tangens was ideaal om met ondersteuning uitgerust te worden, maar dat kon toen nog niet. 

Ondersteuning

Dat was dus zowat het eerste wat ik ermee deed toen ik hem aanschafte. Hierboven zie je de prachtig gemaakte kooi rond de kettingbladen. Het was zonde om die eraf te slijpen, dus was een trapasmotor niet mogelijk. De Tangens werd dus uitgerust met een naafmotor (Bafang BSFWX02). Het originele wiel heb ik nog liggen voor wie het anders wil.
Voor de accu kwam er een montagepunt onder het zitje, geproduceerd door Terracycle. Je zal ver moeten zoeken om iets beters te vinden.

Voordeel van die montage: dit had amper invloed op de (grote) bodemvrijheid.

De accu werd een 750 Wh exemplaar van Enerprof (Samsung cellen). Het display vond een plaatsje op de rechter stuurhelft.

Praktische uitrusting

Dit is een toer- en reisfiets. Er moet dus wat bagage mee kunnen en de belangrijkste zaken heb je liefst binnen handbereik. Daarnaast is het handig om de navigatie in het zicht te hebben. Met die redenering als vertrekpunt zocht ik naar oplossingen.

De eerste lag voor de hand: een set Ortlieb ligfietstassen die voordien op de Challenge Seiran gebruikt werden. Oerdegelijk en heel ruim.

Voor wat bij de hand moest zitten, zocht ik samen met Icletta naar een oplossing. Na wat gepuzzel met de nodige stukken, schafte ik materiaal van Terracycle. Daarmee kon naast het zitje een (Vaude Aqua) stuurtas bevestigd worden samen met een bidon.

Voor de navigatie zijn er twee opties: een smartphonehouder op de linker stuurhelft en een houder voor een Garmin Edge bij de koplamp.

Rijden

Ik haalde de trike in 2017 in huis en het jaar erop ging die mee op reis. Ritten met de Franse ligfietsers, toeren in de Pyreneeën en op Ile de Ré... Dat waren ideale omstandigheden om de fiets te leren kennen.


Snel is hij niet, maar dat was duidelijk ook niet het doel. Op twee wielen rijden lukt, maar dat moet je echt uitlokken. Tijdens afdalingen in de Pyreneeën lag de fiets als een blok op de weg. De cassette werd toen vervangen door een exemplaar met een groot bereik (11-34 als ik het goed heb): het kleinste blad vooraan telt evenveel tanden als het grootste achteraan, dus de steilste helling vormt geen enkel probleem. Zeker niet omdat er ook nog eens ondersteuning op zit.

De vering voor en achter effent alle paden en de grondspeling (vrije hoogte) is ruim voldoende om ook onverhard te rijden.

De grote spoorbreedte is een keuze met voor- en nadelen. Het voordeel is duidelijk: vertragen in bochten is niet nodig. Het nadeel is dat smalle paden soms een uitdaging kunnen vormen.

Verkoop

Wat hoort er allemaal bij?

Standaard:

  • de trike uiteraard
  • de ingebouwde ondersteuning (achternaafmotor)
  • het originele achterwiel (voor wie geen ondersteuning wil)
  • vaste delen van de ombouw (o.a. BuM eCyo Premium koplamp)
  • Icletta uitbreiding voor stuurtas en dergelijke
  • de voorspatborden (los, want passen niet over de 50 mm banden)
  • vlag

Optioneel

  • Vaude Aqua stuurtas
  • Ortlieb ligfietstassen
  • 36 V accu (in redelijke staat)
De prijs is overeen te komen. Om een richting te geven: ik denk aan € 1500.


1 opmerking:

  1. Wauw! Wat een interessante fiets!
    Mooi verhaal erbij. Met belangstelling gelezen. Klinkt als net wat voor mij. Helaas ook wij hebben hier N+1 hier. Te veel doel voor een fiets en evenzoveel fietsen. Waaronder ook een trike. Ik vindt het heerlijk's zomers rond te triken ipv de DF. Kalm aan en niet ver.. waarom zou je? Je ziet veel meer.
    Eigenlijk is deze trike in veel dingen zijn tijd vooruit. Dat ik nog nooit van gehoord heb is dan vreemd.
    Succes met de verkoop. Mensn met de juiste instellimg en verwachting hebben daar een goede fiets aan. De prijs is ook niet verkeerd voor een e-ondersteunde fiets.

    BeantwoordenVerwijderen