kilometerstanden

donderdag 22 april 2010

gescheiden of gekoppelde remmen ?


Manmanman, dit is een eindeloze discussie. Op een Duits liggersforum, in de afdeling trikes, zijn bladzijden volgepend voor voor- en tegenstanders van beide systemen.
Eerst even uitleggen: het originele systeem op een Gforce trike STD, Tektro Io, is een gescheiden systeem. Er is een remklauw en -schijf op elk van beide voorwielen en elke klauw is door middel van een kabel verbonden met een remhendel. Dit betekent dat trekken aan de linkerhendel de linkerrem bedient. Rechts idem dito.
Het nieuwe systeem, Hygia Multi, bestaat ook weer uit twee schijven en klauwen, maar beide worden simultaan bediend door één remhendel: gekoppeld dus.
Theoretisch heb je meer controle bij een gescheiden systeem. Wegdek glad links en stroef rechts ? Even wat harder remmen rechts en amper trekken links. Je haalt je bocht niet, denk je ? Even aan de binnenrem trekken...
In de praktijk is het wel wat ingewikkelder. De stuur- en remeigenschappen van de trike spelen een rol - in het Engels spreek je van brake steer (de term is duidelijk) -, maar wellicht nog veel belangrijker zijn de vaardigheden van de fietser. Vooral als het erop aankomt, tijdens een noodstop, komt dat tot uiting. Een gekoppeld systeem is dan volgens mij in de meeste gevallen in het voordeel, want je moet je geen zorgen maken over de remkrachtverdeling.
Anderzijds kan dit maar goed werken indien links en rechts even performant zijn. Niet eenvoudig dus.

De Gforce heeft als zeer goede eigenschap dat hij behoorlijk neutraal blijft tijdens het remmen: hij trekt niet naar de ene of de andere kant. Bijsturen in de bocht met behulp van de rem kun je dus al vergeten. Gelukkig, want dat zou meteen betekenen dat ongelijkmatig remmen hoedanook een richtingsverandering als gevolg zou hebben !

Ik kan me voorstellen dat sommigen stunts willen uithalen (op twee wielen rijden, driften, ...) en dan heb je voordeel aan een gescheiden systeem. Mijn doel is meer genieten en liefst voor een lange tijd en een voertuig gebruiken dat aan mijn verwachtingen voldoet. Een gekoppeld systeem is eenvoudiger in het gebruik - je moet niet letten op de gelijke verdeling over linker- en rechterrem - dus geniet het mijn voorkeur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten