kilometerstanden

zaterdag 24 april 2010

moteurke

Gisteren reed ik even bij een zus langs. In het weerkeren, 's avonds met een mooie lucht en een aangename temperatuur, besloot ik een klein ommetje te maken: langs de Scheldedijk van Destelbergen tot Heusdenbrug en dan aan de Gentbrugse kant terug tot onder de E17 door.
In het eerste deel had ik voor een groot stuk rugwind. Niet veel, maar toch rugwind. Toen ik goed de dijk opgereden was, zag ik in mijn spiegel een soort fiets naderen, met een ongewoon silhouet en een vlaggetje. Mijn snelheid lag rond 28 km/u en langzaam naderde de andere fiets. Toen hij dichter kwam, bleek het om een handbike te gaan. We reden een heel eind samen op, maar dan besloot ik om even te testen hoe snel ik kon gaan op vlakke baan. Dat bleek zo ergens rond de 42 km/u te zijn. Niet slecht.
Maar dat was niet voor lang, dus hield ik op met trappen en liet de andere fiets weer naderen.
"Ja man, der zit snee op da moteurken !"
"Huh ? Welk moteurken ?"
"Allee, toont da ne keer, waar zit da ergens ?"
"Er is geen moteurken ! Puur benenwerk, meer niet."
Het duurde even om de man te overtuigen en toen hij hoorde dat de trike maar € 1.300 kost, vond hij het erover.
Uiteindelijk is het wel logisch: met je benen kun je veel meer kracht zetten dan met je armen. Respect voor de mindervalide handbiker: hij had er weinig moeite mee om mijn tempo bij te houden !

4 opmerkingen:

  1. Interessant weblog, heb het met veel genoegen gelezen. Ook de prijs van de trike valt me erg mee.

    Ben zelf sinds eind 2008 in het bezit van een Challenge Hurricane, tweedehands aangeschaft (bouwjaar 1996...), die erg goed bevalt. Aangezien het met mijn eerste ligfiets was wilde ik niet het risico nemen van de aanschaf van een dure nieuwe fiets, met de kans dat ligfietsen uiteindelijk toch tegenvalt. Het enige waar ik nu achteraf spijt van heb is dat ik me niet 10 jaar eerder een ligfiets heb aangeschaft :-)

    Zat zeer veel achterstallig onderhoud op de fiets, maar dit weekend zijn ook de laatste mankementen (versleten Sachs 3x7 Dual drive naaf) verholpen, door twee nieuwe wielen en nieuwe banden (Schwalbe Marathon; niet de plus). Beduidend meer rolweerstand dan de vorige banden, maar ook een veel betere wegligging en bochtengedrag. Ik neem de 1-2 km/h snelheidsverlaging op de koop toe.

    Grappig om te lezen over vastgevroren kabels - had hier nog niet eerder van gehoord, heb hier zelf ook nog nooit problemen mee gehad met m'n bukfiets, in 30 jaar tijd. Op de ligfiets gelukkig hydraulische velgremmen (Magura HS11), die erg goed bevallen. Had nooit eerder onderhoud aan hydraulische remmen gedaan, maar na investering in een liter Citroën hydraulische olie (9 E/liter, tegenover 10 euro voor 50ml Magura vloeistof...), een grote injectiespuit, slangetjes en passende nippels, blijkt het allemaal erg goed zelf te doen te zijn, na enige oefening.

    Hier een link naar mijn fotojournaal, mocht u belangstelling hebben: http://picasaweb.google.com/nemo.azerty/Fietstourkes#

    Het leuke vind ik dat afstanden, die vroeger op de gewone fiets voor mij lang waren (zeg, 30 km), nu op de ligfiets korte testritjes zijn. Het kan verkeren....

    Terzijde, heb in het verleden ook vele zomers doorgebracht met het zeilen in een Kolibri (heerlijk simpel bootje) en een Simoun 420 (stuk sneller, maar inspannender; ik prefereer de Kolibri, luie zeiler als ik ben).

    Heb uw blog gebookmarked voor de toekomst.

    Groeten,

    Peter (NL).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Net jouw reactie gelezen. Die bevroren remmen waren voor mij ook een primeur. Dat had ik in mijn hele leven nog niet meegemaakt. Nu: da's ondertussen ook verleden tijd.

    Zoals je kon lezen, gaat de Kolibri de deur uit. Ik hou ook wel meer van toerzeilen dan van het meer sportieve werk, maar de Mirror zeilt gewoon veel leuker, ondanks het minder onderhoudsvriendelijke karakter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Die bevroren remmen waren voor mij ook een primeur. Dat had ik in mijn hele leven nog niet meegemaakt"
    Nou, da's niet helemaal waar: mijn vorige fiets heeft er ook ooit last van gehad, weet je nog?
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oeps, vergeten :-) Een gat in mijn geheugen.
    Vandaag nog geleerd dat dit een typisch euvel is voor damesfietsen (vandaar dat al die studentes met hun schoenzolen remmen ?).

    BeantwoordenVerwijderen