kilometerstanden

donderdag 23 september 2010

stroom onderweg

Wie deze blog wat volgt, weet dat ik af en toe gebruik maak van een Garmin Zümo 500. 


Die is eigenlijk bedoeld (en gekocht) voor gebruik op de motor. Het ding werkt heel behoorlijk en werd in de Pyreneeën getest met topografische kaarten. Maar: op de motor (die ik niet meer heb) had ik een 12V aansluiting voorzien, zodat de gps continu onder spanning stond. Eigenlijk is dat ook nodig, want de autonomie bedraagt slechts 4u en enkele functies werken enkel indien het toestel op een stroombron aangesloten is.
Dat is dus één van de volgende projecten: op de trike (en de bukker) voor een stroomvoorziening zorgen. Nu zijn er een aantal fabrikanten die dergelijke zaken aanbieden, waaronder als grootsten blijkbaar B&M en Zzing.

Theoretisch zijn die toestellen allemaal voorzien voor gebruik met een naafdynamo. Die zit wel op mijn bukker, tot mijn grote tevredenheid, maar op de Gforce trike lijkt het tot nu toe onmogelijk: enkel Son levert naafdynamo's met enkelzijdige ophanging en dan enkel voor ICE en HP Velotechnik en aan een zéér hoge prijs... Geen naafdynamo op de trike dus, minstens voorlopig. Gelukkig vermeldt B&M wel dat je ook een banddynamo kunt gebruiken. 

't Is misschien wat te simpel, maar het lijkt me dat een conventionele dynamo hetzelfde product levert, namelijk stroom en dat met dezelfde spanning, namelijk ongeveer 6V. Moet dus kunnen.

Wat commerciële producten betreft, lijkt de E-werk het er het best van af te brengen: veelzijdig instelbaar en goed qua concept.

E-werk

Jammer genoeg - het is een BUMM product - is de prijs er ook weer naar: € 139 is niet mis, zeker in het licht van de kostprijs van de trike. Anderzijds is die niet vast verbonden eraan en kun je de lader dus eenvoudig meenemen naar een volgende/andere fiets.

De Zzing kost de helft en lijkt ook behoorlijk te presteren.


Een eerste vraag is er één naar economisch rendement. Los van "elke euro is er één te veel", moet ik me afvragen of de investering zal lonen. M.a.w. indien het enkel dient om de gps te laden - waarbij ik nog moet uitzoeken of het wel degelijk kan -, is dit een dure oplossing: voor "iets" meer geld koop je een fiets-gps met een autonomie die veel groter is en met verwisselbare batterijen.
Ecologisch is dat dan weer niet denderend, want het is weer een geproduceerd toestel dat ik eigenlijk niet nodig heb. In theorie zou ik ook de accu van mijn DSLR (digitale reflex) moeten kunnen laden, maar de capaciteit daarvan is vrij hoog (1.500 mAh) en de autonomie lang, dus daarvoor is het niet nodig.
Zo'n lader betekent ook extra gewicht en neemt plaats in, temeer omdat je die best combineert met een bufferaccu om spanningsfluctueringen op te vangen. Nog meer gewicht...

Technische vragen die hierbij rijzen:
  • welke laadstroom en - spanning zijn minimaal vereist om de Zümo te kunnen laden (staat niet in de specificaties) ?
  • Welke laadstroom zal zo'n systeem leveren in combinatie met mijn banddynamo ?
Grootste nadeel van de banddynamo: hij is veel luidruchtiger dan een naafdynamo - die hoor je gewoon niet - en daarenboven zit hij vlak bij mijn linker oor (op de achterband van de trike). Dat betekent dat ik ook broed op een vervanger hiervoor, na amper een half jaar... Daarover meer in een ander bericht.

3 opmerkingen:

  1. Dag Jan,
    Jim Pratt gebruikt voor o.a. het opladen van zijn telefoon en verlichting zonnecellen. Is dat geen optie?
    Lijkt me ieg prettiger rijden dan met iets tegen je band aan, en is behoorlijk "ecologisch" (als je dat riep viel hij bijna uit z'n boom-tentje!).
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, in een ander berichtje vertel ik over de optie naafdynamo. Ben dat spoor nu aan het uitwerken. Zonnecellen hebben een praktisch probleem: waar zet je ze ? Op een velomobiel is dat makkelijker dan op een trike.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij nader inzien denk ik toch idd dat Jimm op 'n lager voltage oplaadde met z'n (kleine) cellen op de Leitra kap: http://thedigitalmouse.blogspot.com/2008/06/gravity-blast-from-past-and-recumbent.html

    BeantwoordenVerwijderen