donderdag 23 september 2010

technische en mechanische dingen

Tja, met de donkere dagen en het minder mooie weer in het vooruitzicht denkt een mens vooruit. In dit geval betekent dat: hoe kan ik op de meest comfortabele manier de wekelijkse woonwerkverplaatsing doen ?
Dat de spatborden aangepast worden (work in progress), dat kon je hier al lezen. Gforce had de drager al weken geleden verstuurd, maar tante Post besliste blijkbaar dat het onderdeel niet tot bij mij mocht raken. Er is dus een nieuw stuk verstuurd en onderweg (bedankt Wim, voor de vlotte steun).
linker spatbord
Donkere dagen betekent licht maken en ook daarover berichtte ik in het verleden al. Hier ging het over de montage van de dynamo en hier zag je beelden van de toen nieuwe koplamp: een B+M IQ Cyo R.
Die laatste is nog altijd erg goed: véél licht en een goed uitgedachte lichtbundel. Niet zo'n lichtcirkel als van een zaklamp, neen, het licht wordt geprojecteerd naar waar het hoort: op de grond voor de fiets (afstand kun je uiteraard instellen door de koplamp wat meer naar boven of beneden te laten schijnen), meer naar rechts dan naar links en in een keurig rechthoekig patroon. Dat zie je trouwens mooi op de BuM website.
BuM IQ Cyo R
Nu het 's morgens bij het vertrek nog donker is, moet ik dus met het licht aan vertrekken. Deze week ondervond ik dat de dynamo, zoals te vrezen was, toch wat vermogen opslorpt. Lees: ik ga minder snel, ongeveer 2à3 km/u verschil. Als perfectionist - nooit tevreden met minder dan het beste - kan ik dat niet hebben.
Op het moment dat de Dymotec 6 aangekocht was, had ik geen haalbare alternatieven, maar kijk, ondertussen weet ik dat Shimano een achternaafdynamo heeft: de FH-C 811, zelfs voorzien voor een schijfrem !
Shimano FH-C 811 achternaafdynamo
Dat opent weer nieuwe perspectieven. Vooreerst de lagere weerstand natuurlijk. Dan de mindere slijtage (geen rubberdop op de dynamo te vervangen, geen wang van de achterband die slijt). En tenslotte het lawaai: op de ligfiets zit de dynamo zo ongeveer aan mijn linkeroor, waardoor ik er meer last van heb dan op een bukker.
MAAR: die dynamo kost weer wat en inbouwen betekent voor een naafdynamo dat die in het achterwiel terecht moet komen. Dus de juiste spaken vinden en een wiel herspaken, dus iemand vinden die bereid is om dit samen met me te doen. Puur economisch is dat onverantwoord: de dynamo kost ruim over de € 100 en dat is veel in vergelijking met de kostprijs van de fiets. Anderzijds zou die kunnen overgebouwd worden mocht er ooit een andere fiets komen.
Een naafdynamo maakt het makkelijker om te denken aan een voeding voor elektronica aan boord, zoals gps. Dat is weer een ander winterproject: via Duitse fora zijn schema's voor laadsystemen te vinden, een beetje analoog aan het BuM Ewerk principe, maar voor een realistischer prijs. Die systemen hebben al jaren hun kwaliteiten bewezen. Nadeel: weer extra componenten op de fiets en wat extra gewicht en bedrading.

Maar zoals gezegd: dit is een "project", dus iets waar ik eerst over wil nadenken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten