De fietsencollectie

Een kort overzicht van de fietsverzameling door de voorbije jaren, in chronologische orde (van aanschaffen).

"Plum" stadsfiets


gemaakt door l'Avenir (Brussel) - met Sturmey Archer 3-versnellingsnaaf. 


Werd gebruikt door zoonlief. Zo'n halve eeuw oud, maar in goede staat. (ergens uit de jaren '70).
Nu al een poos buiten gebruik, omdat de voorvork gescheurd is (doorgeroest en dan gescheurd, net onder de kroonplaat). Wacht op herstelling.

Trek 7320

 hybride (aangekocht mei 2003)



"sloping" aluminiumframe met stalen (CroMo) voorvork. Mijn boodschappen-, toer-, stads- en vakantiefiets.
Enkele modificaties:
  • SRAM X9 achterderailleur en triggers (origineel Shimano Alivio met gripshifts)
  • Tubus Tara lowriders
  • Philips SafeRide 60 lux koplamp en B+M Linetec Brake Plus achterlicht op de naafdynamo

GForce trike

tweedehands aangeschaft in februari 2010, met Streamer erop.



De voorzichtige heropstap in de ligfietswereld en bedoeld om de haalbaarheid van woon-werk verplaatsingen met de fiets te doen. Omdat de afstand enkel 23 km is, zocht ik een efficiënt soort fiets voor een redelijke prijs.

De voornaamste aanpassingen:
  • Shimano achternaafdynamo in een Mavic XC717 velg
  • B+M Cyo koplamp
  • B+M achterlicht op naafdynamo
  • Hygia Gemini gekoppelde hydraulische schijfremmen
  • extra stukken op de voorste spatborden (ik zag onlangs dat Performer nog altijd dezelfde rommel gebruikt)
Verkocht eind 2011, na aankoop van de Alleweder.

eFAW of Flevobike Alleweder A2


Ondertussen tot hybride geëvolueerde Alleweder (Cyclone motor en LiFePo accu) met Flevobike velomobieldakje (dateert van rond 1996, aangekocht 2011). De Alleweder is begin februari 2014 verkocht en rijdt nu in het verre Nantes (Frankrijk).
Aanpassingen:
  • Cyclone motor en LiFePo4 accu
  • brede (25mm) achtervelg met NuVinci N360 naaf
  • Flevobike velomobieldakje
  • Cycle Analyst (computer voor de motor en accu)
  • B+M Cyo T koplamp

Riese und Muller Birdy Speed

(bouwjaar 2006, aangekocht 2012): voor combinatie met andere transportmodi.



 Opties:
  • spatborden
  • zijstandaard
  • Expedition rack (bagagedrager)
  • SP SV-8 naafdynamo (met de originele velg werd een nieuw wiel gemaakt)
  • SP LS003 koplamp
  • B+M Linetec Brake Plus achterlicht op naafdynamo

Kobra (van Meindert Valenteyn)

(aangekocht 2012)



Dit zou een stamvader van de lage racers zijn. Vermoedelijk gebouwd rond 1995. Stalen frame, 20" vooraan (451), 28" achteraan. Pure racemachine, maar aangepast voor het dagelijkse verkeer.
Verkocht 11-2015: hij werd niet meer gebruikt nadat de Seiran 24 in huis kwam.

Flevobike E-Orca 

(nr 36) - bouwjaar 12/2013.



Opvolger van de Flevobike Alleweder. De velomobiel is er vooral voor de dagelijkse woon-werk verplaatsingen. De E staat voor de elektrische ondersteuning.

Aanpassingen:
  • reflectoren in de spaken (3M black reflecterende folie)
  • Cycle Analyst V 2.3
  • "lichtmast" (nog niet op de foto") voor extra verlichting in de winter (of - voor de liefhebbers) om een camera op te bevestigen
  • trekhaak voor Radical Cyclone
  • zijruitjes op het velomobieldakje

Challenge Seiran 24

bouwjaar onbekend, aangekocht april 2015.



Middelhoge toerversie: spatborden, achtervering, bagagedrager. Een ideale ligfiets om in gezelschap te toeren, want daarvoor is een velomobiel toch wat minder geschikt.
Versie met iets betere specs:
  • Shimano XT groep
  • Avid BB7 schijfremmen
  • Ventisit matje
Aanpassingen:
  • SRAM i-Link D7 naafdynamo
  • BuMM Luxos U koplamp
  • BuMM Toplight Line Brake Plus achterlicht
Nog aan te passen: geschikte tasafhouders vinden en plaatsen, zodat ook Radical M banaantassen erop kunnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen