kilometerstanden

maandag 6 augustus 2012

aandachtstrekker

Wie met een velomobiel rijdt, kent het wel: je kunt nergens passeren zonder dat er hoofden draaien.

Vorige week reden we met drie ligfietsers - met een WAW, een FAW en een Ice Sprint - mee met een korte, maandelijkse fietsmanifestatie in Gent. Het begon voor eFAW niet zo goed: bij de aankomst bleek de rechterband lek en dat was heel lang geleden. Met de hulp van een paar medeliggers was het euvel snel hersteld: een scherpe glassplinter had zich een weg naar binnen gewurmd.


Na de rit bleven we even hangen op één van de toeristische trekpleisters in de stad: de Graslei.

Terwijl we gezellig op een terrasje genoten van een heerlijk biertje, zagen we talloze nieuwsgierigen onze voertuigen besturen, elkaar erop wijzen en vooral foto's maken.

Graslei, Gent
Het is boeiend hoe dat ongewone van een ligfiets telkens weer aandacht trekt, maar hoe tegelijk veel mensen er niet aan durven beginnen. Bizar ook: ze zien drie voertuigen met elk drie wielen en toch krijg je heel dikwijls de vraag "is het niet moeilijk om daarmee te rijden ?".

Toegegeven: in een stadscentrum heb je er weinig voordeel van. Behalve die avond, toen we tijdens een hevige bui aanzetten: het was meteen duidelijk wat het voordeel van een velomobiel is, zeker eentje met een dakje erop en dat was bij allebei het geval.

5 opmerkingen:

  1. Dat hoofden draaien is deel van het probleem waarom velomobielen en in mindere mate ligfietsen nog relatief schaars zijn in het straatbeeld. Dat en de hoge(re) aanschafprijs.

    Enkel mensen die aan- en nagekeken worden prettig vinden OF mensen die zich er niets van aantrekken durven een velomobiel of ligfiets te rijden.

    Maar...veel mensen zijn bovenal praktisch. De brandstoffen nog wat duurder en/of auto belastingen/kosten hoger en meer regen tijdens het fietsen en men gaat vanzelf het nut inzien van de weersbescherming van een velomobiel.

    Jammer genoeg kosten zeer zuinige Peugeot107/CitroenC1/Toyota Aygo ongeveer net zoveel als een nieuwe velomobiel, zonder de hoge autokosten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, en zondag zag ik in het centrum het coole antwoord van Renault op de ecotrend: de Twizzy. Kort, wendbaar, zelfde prijsklasse en je moet niet trappen. Ook lijkt de instap veel makkelijker.

      Verwijderen
    2. Maar als bij de Twizzy de batterij leeg is sta je daar te knorren. Als de batterij van de e-faw leeg is kan je nog naar huis.

      Verwijderen
    3. Dat klopt, liggende, maar Renault zal daar mooi over zwijgen. Da's trouwens het geval voor alle elektrische auto's (niet voor hybrides). Wel een mooie poging om hun klanten te behouden indien ze de ecologische toer op willen gaan. En de overstap is makkelijker dan naar een velomobiel voor de meesten.
      Onderschat daarbij de propagandakracht van de auto-industrie niet... Ze hebben er al decennia ervaring mee.

      Verwijderen
    4. Klopt Jan, en ik heb een gepensioneerde vrouw, die zeer slecht te been is, aangeraden, dat als haar auto versleten is, zo een autootje te kopen. Voor deze mensen is zo iets een zeer goed transportmiddel. Inkopen om de hoek doet ze te voet, maar verder kan ze echt niet en dan is het handig zo een "scooter" te hebben waar ze afgeschermd van de regengoden zit. Want een Twizzy is niet veel meer dan een elektrische scooter met 4 wielen waar je droog inzit.

      Verwijderen