kilometerstanden

woensdag 26 september 2012

Herstelwerken

Zoals ik onlangs liet weten, is een bedieningskabel van de versnellingsnaaf vorige week doorgeknapt. Je zou denken: geen probleem, gewoon een nieuwe kabel insteken, maar helaas is de realiteit alweer anders.

Om te beginnen bleek het niet zo eenvoudig om de kabel te vervangen. Dan dacht ik van de gelegenheid gebruik te maken om de buitenkabels wat in te korten: ze zijn ruim 10 cm te lang. En als alles dan in orde is - kabel getrokken, buitenkabel ingekort, kabel op lengte gezet en de kabelstops gemonteerd - blijkt de versnellingsnaaf er geen zin in te hebben. Er is geen beweging in te krijgen !

Dank zij wat hulp van het internet, een bankschroef en een kwartier wrikken sprong de naaf weer los en kon ik naar "full overdrive" raken. Blijkbaar kan die naaf het niet appreciƫren om dik 20 km in het kleinste verzet te rijden ? Mijn knieƫn lieten die avond ook weten dat ze dat niet zo leuk vonden.

Zo kon ik de naaf uiteindelijk toch weer perfect afstellen. Gelukkig maar: deze week staken de eerste herfststormen de kop op. Maandagmorgen was het nog kalm, maar naargelang de dag vorderde, nam de wind in hevigheid toe, af en toe begeleid door striemende regen.
's Avonds, met de wind in de rug, ging het dan aan bijna 40 km/u huiswaarts. Da's snel, voor mij en de oude eFAW ! Gelukkig is de dijk breed, want af en toe had ik een flink eind nodig als een windstoot onverwacht van de zijkant op de fiets inbeukte. In het kleinste verzet zou het wat minder geweest zijn...

Ook de route begon er herfstachtig uit te zien.



Het weer belooft de komende week eerder ruig te zijn, dus zal het dakje eindelijk eens zijn waarde kunnen bewijzen.

3 opmerkingen:

  1. Ik heb deze week ook reeds het gevoel gehad als een dronkaard over de weg te zwalpen. Het is nog niet zo dat ik het gevoel krijg het niet meer onder controle te hebben. Daardoor tuig ik mijn trike nog niet op om te forensen, maar als het erger zou worden dan is het wel de bedoeling om op 3 wielen naar het werk te liggen. Maar ik kan blijkbaar iets beter dan verwacht mijn evenwicht houden op de 2-wieler.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zijdelingse oppervlak van een VM is ook heel wat groter. Een voordeel voor de zichtbaarheid, maar een nadeel bij wind opzij. De hoge staart van eFAW zal er waarschijnlijk wel voor zorgen dat de wind nog meer druk uitoefent op het achterwiel. Uiteindelijk is het geen probleem, hoegenaamd niet; het vraagt enkel wat meer aandacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. inderdaad, aandacht.
    De begroeiing naast het fietspad kan al flink voorspellen waar je een rukwind kan verwachten. Ook de opbouw van huizen en auto's kunnen verassing vermijden.

    Ik reed maandag middag naar kortrijk via het jaagpad langs de leie, dan ben je blij met een VM als je moet opboxen tegen het eerste herfstonweer. 30km/u tegen wind en redelijk droog kwam ik aan.

    BeantwoordenVerwijderen