kilometerstanden

vrijdag 12 oktober 2012

pieperdepiep

... en ook krakerdekraak. Dat waren de geluiden die me de laatste week vergezelden bij het forenzen. En nog geen klein beetje ook.
Het moet bizar geweest zijn voor de fietsers op hun peperdure (nou ja, voor een bukker dan) carbonracers: ingehaald worden door een piepende en krakende oude velomobiel. Mijzelf stoorde het mateloos.

Daarnaast loopt de ketting ook continu van het kransje achteraan. Gisteren, mijn laatste werkdag deze week, maar liefst vier keer, waarvan twee keer binnen een paar honderd meter... Daar wordt een mens niet vrolijk van. Het opleggen duurt misschien een halve minuut, maar elke keer dat de ketting er afloopt is een keer te veel.

Dus haalde ik gisternamiddag de kettingrol van de achterbrug om te constateren dat het niet, zoals ik eerst dacht, een glijlager was (de hele rol die om de bout draaide), maar dat onder een dikke laag aangekoekt vuil aan elk uiteinde een kogellager zat... waarvan één muurvast. Niet los te krijgen.

vastgelopen lager

Bij Fietser.be haalde ik dan maar twee nieuwe lagers.


Vandaag, na grondig ontvetten, werden de oude lagers losgemaakt - niet simpel - en vervangen.


Het piepen en kraken zou hiermee van de baan moeten zijn.

Je ziet op de foto's dat de nylonrol al sporen vertoont van de ketting die er ingesleten is. Vermoedelijk trok de ketting in die sporen - logisch als de rol weerbarstig is - en liep zo uit de juiste lijn, waardoor bij het in- of uitveren ze achteraan ontspoorde.

Een volgende fase is de veer van de kettingspanner wat meer spanning geven. Hopelijk is daarmee het hele probleem opgelost.

4 opmerkingen:

  1. Die rol ziet er nog best netjes uit. Het kan veel erger. Kogellager vervangen en rijden weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat rijden, da's voor morgen ;-)
      Dan nog de kettingspanning verhogen en we zijn weer klaar. Dan ook nog even kijken of ik de trekkende ketting aan de achterbrug wat kan afschermen; met de herfst in het land kan die wel wat beschutting gebruiken.

      Verwijderen
  2. Ik vraag me af in hoeverre je e-ondersteuning ervoor heeft gezorgd dat je het niet voelde maar eerder hoorde...

    Inderdaad grappig dat een hard krakende VM snelle fietsers inhaalt. Maar nieuwe VM's kunnen ook kraken als oude karren heb ik ondervonden. Er is altijd wel onderhoud aan dit soort fietsen. En het is beter dat je het zelf kunt, zoals jij dat doet.





    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met een oude Alleweder - zijn er nog andere oude VM'en ? - heb je geregeld werk. Mocht ik dat niet zelf kunnen, dan stond ik minstens elke week bij de hersteller. Het is natuurlijk ook zo dat een aantal defecten gevolg zijn van wat ik zelf probeer ;-)

      En ik voel het heus wel, hoor, indien er iets fout zit. Als de ketting aan smeren toe is bijvoorbeeld, merk ik dat duidelijk omdat eFAW zwaarder trapt. Maar een gepiep alsof er een merel in de wielkast huist, dat moet je gewoon horen.

      Verwijderen