kilometerstanden

maandag 24 juni 2013

To do: detailverbeteringen aan de Kobra

Hoera: de Valenteyn Kobra rijdt weer! En hoe...

Maar er is duidelijk nog werk aan. Omdat de ketting er geregeld afloopt, heb ik die wat ingekort (2 schakels eruit). Aan de derailleur te zien, is dat het absolute maximum.


Stand in de kleinste versnelling
Maar toch, bij een ritje van ongeveer 25 km gisteren, liep de ketting er weer enkele keren af. Zo lang er spanning op staat, is er geen probleem, maar zodra ik op een minder mooi wegdek de trappers stilhoud, begint de ketting te slingeren. Als ik de trappers dan weer beweeg als de ketting net aan het uiterste van die slingerbeweging is, loopt die naast het tandwiel vooraan. Ze wordt gewoon niet genoeg in toom gehouden, want de weerkerende ketting hangt tussen het kettingblad en de derailleur helemaal vrij. Er zal vooraan een beschermrand op moeten komen.

Een ander detail vormen de remhendels. Dat is eerder een esthetische kwestie: ze zijn te lang en ik kan ze toch maar met één of twee vingers bedienen.


Een paar één- of tweevingerhendels zou mooier uitkomen.

Dan blijkt dat ik tijdens het rijden met de binnenkant van mijn rechterdij tegen de rem en remkabel kom. Die rem, daar valt weinig aan te doen, want dat is het gevolg van de geometrie en mijn gestalte. De kabel kan ik wel wat verplaatsen, waardoor de hinder al beperkter is.


Het stuurtje moet ook een centimeter hoger komen, want het zit in de weg voor mijn bovenbenen.

Hoe dan ook: de Kobra rijdt heel aangenaam en vraagt om snel te gaan. Tijdens de zondagsrit haalde ik op hele einden 35 km/u en pieken boven 40 (tot 45). Het laatste eind, recht tegen een strakke westenwind, was het nog altijd bijna 30. Met de lucht- en rolweerstand en het prestatieniveau van de Kobra zit het wel snor. Ook het rijcomfort valt enorm mee. Vering ? Waarvoor heb je dat nodig... Enkel bij sleuven in de weg en dergelijke merk je een probleem, dat het gevolg is van het kleine voorwiel. Ik kan maar best zorgen voor voldoende druk in de voorband.

7 opmerkingen:

  1. Tegen het aflopen van het voorblad zou je een stukje kettingbuis om de bovenkant van de ketting kunnen doen dat je dan afsteunt aan de neusbuisklemmen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat valt te proberen, echter: de trekkende ketting wordt in toom gehouden door een kettingwiel halfweg. Het is de weerkerende ketting die het probleem vormt. Ik maak wel even een foto van de rechterkant van de Kobra om dat te illustreren.

      Verwijderen
  2. Da's toch wel opvallend dan want als je de fiets aandrijft wordt het aflopen alleen bij de bovenkant bepaalt.
    Ter vergelijk: Bij de Cheetah wordt het mantelpijpje rond de wederkerende kant door de dubbelzijdige voorvork ook uit lijn gedrukt. Toch loopt de ketting er niet af door de voorderrailleur...
    Zo'n voorderailleur verdubbelt gelijk het aantal versnellingen ook natuurlijk, prettig bij het klimmen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm. Dan moet ik een systeem vinden om een voorderailleur te plaatsen... Die houdt de ketting wel mooi op zijn plaats, natuurlijk. Het is gewoon niet voorzien.

      Verwijderen
  3. Dag Jan,
    Er zitten m.i. nog steeds 3 schakels teveel in de ketting. Als de ketting op het grootste kransje ligt, moet de kooi onder een hoek van ongeveer 70 graden naar voren staan. Helemaal horizontaal is te krap, dan gaat de boel kapot.
    Ook moet je even kijken of de kooiveer van de derailleur voldoende krachtig is. Nu je geen voorderailleur hebt, kan alleen de achterderailleur de ketting op spanning houden.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, Wim. Dat kijk ik nog even na. De derailleur is een nieuwe, dus met de veer zou het wel goed moeten zitten.
      Ik zal toch nagaan of ik het niet kan regelen dat er een voorderailleur komt. Ik heb er nog eentje liggen; het is de bevestiging die het probleem vormt.

      Verwijderen
  4. Hallo Jan,

    Een voor derraileur is een optie, je kunt ook een klein stukje kettingbuis vastmaken opdezelfde positie met een stuk alu profiel ofzo. Een dubbele kettingrand kan ook helpen. De derraileur is de beste optie.

    Wat betreft de vastzittende voornaaf. Meindert is nogal sterk. Hij verplaatst in zijn eentje een vlaktafel met een blad van een vierkante meter massief staal van 2 cm dik. Ik dacht dat het ding aan de vloer vastgeschroefd zat. Hij heeft ooit voor mij een ligfiets gebouwd.

    Groeten, Jeroen


    BeantwoordenVerwijderen