Zithouding en comfort
Voor je begint te rijden, moet je eerst instappen. Door de grote opening gaat dat heel makkelijk. Je klapt het deksel naar voor, stapt in, laat je in je fauteuil zakken en haalt het deksel weer naar beneden.
Het zitje steunt meteen prima en de bedieningen zitten waar ze moeten. Het schermpje voor de elektrische ondersteuning zit op een uiterst zichtbare plaats. Wat ook opvalt: het zicht rondom is quasi onbelemmerd. Dit is een voordeel van het "velomobieldakje" van Flevobike: er is een dak boven je hoofd, maar rondom heb je slechts twee dunne aluminiumbuisjes die het dak steunen.
Voor regenweer of bij kou wordt een schuimdeksel met minivizier meegeleverd. Dat zit er met dit mooie weer niet op, dus heb ik geen idee van de effectiviteit hiervan.
Door de "deuk" in de neus kun je tot heel dicht voor je het wegdek zien. Dit is, wat mij betreft, een heel verschil met de WAW (waar je veel dieper zit) en de Mango (waar de bolle neus het zicht wat beperkt - het nieuwe aerodek zou dit kunnen opvangen).
Het zitje in de eOrca staat ook een heel pak rechter dan in een WAW. Het kan wel bijgesteld worden, maar de houding is duidelijk meer op comfort ingesteld.
Binnen de kortste keren valt ook de ruimte binnenin op: waar ik, zo smal als ik ben, in de WAW als in een cocon zit en waar in de Mango twee schuimblokken dienst doen als schoudersteun om de piloot op zijn plaats te houden, ervaar je in de Orca een zeer ruimtelijk gevoel. Het zitje zal duidelijk goed moeten steunen om mij op mijn plaats te houden, want voor de rest kan ik me nergens tegen afzetten, behalve door met mijn armen wat naar buiten te drukken.
Rijden
Tja: hier gaat het natuurlijk om. Bij het aanzetten valt op dat de Orca heel direct stuurt. André had me al verwittigd: je moet je armen ontspannen en slechts met één of twee vingers corrigeren. Enkel bij echt korte bochten moet je meer werken. En kort draaien doet de Orca! Volgens de gegevens is de draaicirkel 6m tussen twee muren. Dat is weinig, heel weinig.
Ter vergelijking: bij een Quest is minimum 11m opgegeven (met smalle banden) en dat is waarschijnlijk op een open weg. Reken dus maar op minstens 13m.
Bij het aanzetten hoor ik de ketting ratelen op het blad vooraan. André zegt achteraf dat dit een foutje is dat enkel bij zijn fiets hoort: een afstandsblokje - dat verhindert dat de ketting kan aflopen - is net te dik, waardoor het tegen de ketting aanloopt bij het kracht zetten.
Het eerste eind reed ik, op verzoek, met de ondersteuning uitgeschakeld om even aan de fiets te wennen. De manier van trappen in een VM is niet nieuw, maar de bediening van de Rohloff vraagt duidelijk wat aanpassing. In het begin is het even twijfelen: moet ik nu met de klok mee of net ertegen? Soms gaat het met één, soms met twee stappen tegelijk... Maar dat duurt niet lang: na een paar kilometers ben ik gewend aan zowel de besturing als het schakelen. Enkel bij korte bochten - en die zijn er genoeg zolang ik in Dronten rijd - is het nog even opletten: je hoeft maar aan een bocht te denken en de Orca duikt er al in. Wendbaarheid is duidelijk een sterk punt.
Op de testdag - vrijdag 5 juli 2013 - was het weer net aan het omslaan. De voorbije weken (en maanden) waren overwegend kil en vochtig, terwijl voor de periode erna echt zomerweer aangekondigd werd. Ik had me afgevraagd wat de combinatie van glanzend zwart carbon en een stevig zonnetje zou geven, maar er werd me verzekerd dat de ventilatie voldoende zou zijn zolang de fiets in beweging is. Door de stuuropeningen in de wielkasten stroom verse lucht over je armen en over de neus wordt frisse lucht naar je hoofd gestuurd. Dit blijkt prima te werken. Ook de spanzitting blijkt een prima keuze: waar een kuipzitje je gegarandeerd een natte rug bezorgt, heb je daar in de Orca helemaal geen last van.
Zodra we Dronten uit zijn, schakel ik de assistentie in in de laagste stand. Ook hier is het verschil met de andere systemen die ik ken duidelijk: de Cyclonemotor voor de trapas (bij de eWAW en mijn Alleweder) maakt gebruik van een planeetwielstelsel en dat hoor je goed. Het systeem grijpt ook eerder bruut aan. De Sunstarmotor die Sinnerbikes gebruikt, is fluisterstil en biedt op een aangename manier ondersteuning, maar er blijft een sponsachtig gevoel bij het aanzetten. Het enige wat je bij de Orca merkt, is een licht gegier dat van onder het zitje opstijgt (waar de motor zit). Geen vertraging, geen sponsachtig gevoel, geen rukken in de aandrijving,...
Zicht vanuit de eOrca |
Op dat moment gaat net de ophaalbrug open om wat boten door te laten, dus moeten we even halt houden in het zonnetje. Meteen klap ik het deksel open en kan de warme lucht weg. Door de grote opening gaat dit ventileren heel snel. Bij de nabespreking vertelt Arjan dat ze de oppervlaktetemperatuur gemeten hebben bij de (zwarte) carbon-editie en bij een witte (of gele?) Orca: er zat maar liefst 15° C verschil tussen!
Het zicht blijkt prima, de rijgeluiden zijn minimaal. Het blijft een VM en geen open ligger, dus je hoort wel meer, maar het blijft zeer binnen de perken. De spanzitting kan ik echt appreciëren: je voelt dat deze goed ventileert.
Prima zicht, ook dichtbij |
Wel ontbreekt hier het snelheidsgevoel van de WAW, maar dat is dan ook een onvervalst scheurijzer.
Bij dat doortrappen merk ik niets van slingerbewegingen of flex van het koetswerk of de trapas. Ook de Rohloff ben ik intussen gewoon en schakelen gaat vlot. Enkel bij lagere snelheden, waarbij de assistentie bijspringt, gaat het net wat moeilijker. André legt nadien uit dat je hier een fractie van een seconde langer moet wachten: de Rohloff schakelt wat moeilijker onder belasting en het duurt even eer de assistentie wegvalt als je stopt met trappen. Daardoor moet je even wachten vooraleer op of terug te schakelen. Dat went echter snel.
Het mag ondertussen duidelijk zijn: de eOrca is zeer comfortabel, evenzeer ruim, maar het is geen racemachine. Alles is gericht op dagelijks gebruik.
Op het allerlaatste stuk kies ik voor een ventweg met kleiklinkers, verkeersdrempels en enkele slingers. Ondanks de 35mm Marathon Plus banden en 20" wielen rondom geeft de Orca geen krimp. Waar een WAW in die omstandigheden een oorverdovend gerammel produceert ( binnenin toch), valt het in de Orca heel erg mee. De rubberprofielen waarmee de panelen op elkaar aansluiten, zullen hier wellicht toe bijdragen, net als de soepeler ophanging.
Remmen
Dit exemplaar is uitgerust met onafhankelijk bediende schijfremmen. Niet ideaal, zegt André, maar het doel dat ze voor ogen hebben is niet eenvoudig te bereiken: gekoppelde remmen die zowel met de linker- als de rechterhand te bedienen vallen. De voornaamste bedenking die hij daarbij maakt, is dat een gekoppeld, hydraulisch systeem betekent dat alle remkracht wegvalt bij een eventueel lek in de leiding.
De onafhankelijke remmen kunnen venijnig zijn voor wie niet goed oplet: de fiets stuurt sterk naar de kant waar je remt. Het is dus een kwestie van telkens beide remmen te gebruiken of gebruik te maken van dit effect om te vertragen in een bocht. Dat laatste vraagt natuurlijk wat ervaring.
Aan remkracht is er in elk geval geen gebrek! Het blijft niet mijn keuze: voor de omstandigheden in Vlaanderen ben je beter af met de trommels, bij voorkeur 90mm. Zo goed als onderhoudsvrij, krachtig en bijna onverslijtbaar.
Nog een unicum is dat de Orca ook achteraan voorzien is van een (trommel-)rem. Die wordt beschouwd als een handrem en wordt bediend met een hendeltje aan het linker schakelpaneel. Dit is een erg handig alternatief voor wat de andere fabrikanten bieden, hoewel het systeem met automatische ontgrendeling in de Mango me ook goed beviel.
Voor we het goed beseffen, is de testrit alweer voorbij. Paul en ik zijn eensgezind: op het vlak van afwerking kan geen enkele VM tippen aan de Orca. Voor reëel, dagelijks woonwerkverkeer is dit de fiets bij uitstek: alles goed afgeschermd en gemaakt om lang mee te gaan, praktisch en doordacht, makkelijk te stallen (niet lang) en toch eerder ruim.
Leuke, uitgebreide review!
BeantwoordenVerwijderenIk heb afgelopen najaar mogelijk dezelfde Orca getest, maar dan zonder e-ondersteuning. Idd verreweg de best afgewerkte velomobiel van dit moment. En ook de meest wendbare (zenuwachtig zouden anderen het kunnen noemen, maar ik wende er snel aan). Ook het sturen met de remmen ging heel goed; ik vond dat positief.
Ik had echter ruzie met de Rohloff-naaf, sprong telkens in een ander verzet dan ik met de shifters aangaf. Bovendien vond ik die naaf erg veel herrie maken. Tot slot, ik voelde goed dat deze fiets zonder ondersteuning erg zwaar was tov Mango of Strada. Accelereren op eigen kracht is relatief zwaar tov die velomobielen.
Daarom is de Orca uiteindelijk, met pijn in mijn hart, voor mij afgevallen.
Het lijkt er dus op dat de e-ondersteuning een natuurlijke aanvulling vormt bij de Orca. Logisch: hoe meer massa, hoe meer nood je daaraan hebt.
VerwijderenWie om welke reden dan ook geen hybride wil, zal wellicht beter een andere VM kiezen.
Great review! My Questions are answered.
BeantwoordenVerwijderenIk zie dat het met de spoorbreedte en wielstand wel goed zit Jan, maar je zit ook hoger dus moet het zwaartepunt hoger liggen. Heb je nog iets gevoeld van bochtstabiliteit ?
BeantwoordenVerwijderenEen korte draaicirkel ( waarschijnlijk mede door een korte wielbasis ) en een hoger zwaartepunt lijkt mij een combinatie waar je niet te hard mee door een bocht moet zeilen..
Valt dat mee, niets van gemerkt of nog iets anders ?
Wel, eerst en vooral reed ik een voor mij onbekend parcours. Dat maakt vergelijken moeilijker. De fietspaden waren grotendeels behoorlijk recht of licht kronkelend. Eigenlijk was het enkel in Dronten zelf dat er korte bochten in zaten, maar dan moest ik ook uitkijken voor andere weggebruikers en de weg zoeken. Ik had niet de indruk dat de bochtstabiliteit een probleem vormde, maar anderzijds was er ook niet het gevoel van aan de weg kleven dat ik met de WAW had. Met andere woorden: een Orca is duidelijk niet ontwikkeld als racemachine, maar dit aspect heb ik niet grondig getest.
VerwijderenBinnen enkele maanden kan Paul Heyndrickx over zijn eOrca beschikken en hij kan vergelijken met de WAW.
Ik bedoelde het niet in de zin van racemachine Jan..
VerwijderenElke 3 wieler heeft een grens waarbij centrifugaal krachten het voertuig willen doen kantelen. Een onhandige korte bocht met lage snelheid is soms al genoeg.
Nu ga je natuurlijk niet met proefrijden met andermans eigendom de kantelgrens uitproberen. Maar ik had bijvoorbeeld maar 50 meter nodig om de Quest onbedoeld op 2 wielen te krijgen waarna ik de Strada kocht.
Ik reed er nog nooit mee (op een paar honderd meter na), maar het lijkt me dat de Quest op dit vlak erg slecht scoort. Dat is het gevolg van keuzes.
VerwijderenMijn Alleweder heeft ook een vrij hoog zwaartepunt, maar ik slaagde er nog maar één keer in, bij een noodmaneuver, om op twee wielen te rijden. In de eOrca voelde ik me erg veilig en ik voelde op geen enkel moment dat ik tegen de grens aan zou zitten, maar ik moet toegeven: ik heb nooit die grens afgetast. Er zijn zoveel aspecten te bekijken bij een proefrit, dat je nooit alles kunt proberen.
Mijn Mango staat bekend als bochtenkampioen, en haar laat ik regelmatig een pootje lichten ;-) Moet met de Orca zeker ook kunnen, ook al is ze wat hoger en staan de wielen rechtop. Ik durfde het ook niet te proberen tijdens mijn testrit, maar de besturing was heel direct, dus je voelt goed wat de machine doet. Het is idd een velomobiel die je een veilig gevoel geeft.
VerwijderenHallo Jan,
BeantwoordenVerwijderenWederom mijn complimenten voor je sterke review. Echt een genot om te lezen. Dit doet recht aan een goed product. En een compliment aan de bouwers van deze machines.
Laten we hopen dat er over een paar jaar vele rondrijden.
Bedankt voor het compliment ;-)
VerwijderenOf er ooi veel zullen rondrijden, dat betwijfel ik. Dit is echt een kleine markt en een beperkte doelgroep, maar dat heeft ook met infrastructuur te maken.
Wat die bouwers betreft: ook van mij "hoedje af". Het getuigt van veel idealisme om een dergelijk product te ontwikkelen en erin te blijven geloven.
Ben het helemaal eens met de voorgaande schrijvers Jan, prima review!
BeantwoordenVerwijderen