kilometerstanden

vrijdag 8 november 2013

Leve de Big Ben!

Het is al de hele week nat. Erg nat. Dat is geen nieuws, want wie fietst, heeft dat zeker gemerkt. Met nat asfalt of beton hebben de meeste banden geen moeite, hooguit wat minder grip in de bochten, maar wie maalt daarom met een trike of velomobiel?
Behalve, natuurlijk, indien je daardoor in de gracht terechtkomt omdat je slipt.

Op afgevallen blaren of - erger nog - in modder kun je zeker op het aangedreven wiel wel wat extra grip gebruiken.


Hier levert de Big Ben achteraan prima werk. Met de Perfect Moiree, die er vorig jaar op lag, had ik de indruk dat in die omstandigheden de helft van het vermogen verloren ging omdat de band geen greep had op de ondergrond. Met de Big Ben vormt dat geen probleem. De smallere voorbanden (Trykers, dus 40 mm) gaan wel een spoor zoeken, maar zo lang de fiets vooruit raakt, is dat enkel een beetje hinderlijk.

"Kun je dan geen andere weg kiezen?" Jazeker, dat kan altijd, maar het betekent wel 2 kilometer omrijden om 200m onverhard te vermijden. Trouwens, onderweg, op het jaagpad, ligt hier en daar ook wel eens modder, achtergelaten door landbouwvoertuigen. Ook in de sneeuw, afgelopen winter, bewees de band zijn nut.

2 opmerkingen:

  1. Dan is de Big Apple Plus vast ook wel goed :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat hangt af van het doel. De BA+ heeft een minder uitgesproken profiel dan de BB. Precies dat maakt in de omstandigheden als op de foto het verschil. Ook in sneeuw zou het resultaat verschillend moeten zijn. Qua rijcomfort zouden ze identiek moeten scoren.

    BeantwoordenVerwijderen