De keuze in bandenmaten bij de Tryker is eerder beperkt: 40-406. Niets anders. Ach ja, dat wordt wellicht wat harder dan de 47mm Perfect Moiree, maar het is in elk geval eens wat anders.
Kort daarna kwam ik erachter dat de wielkast ernstige slijtage vertoonde en dus was eFAW zowat een maand buiten strijd. Nu is eFAW 1000 km verder en zo kunnen toch de eerste ervaringen meegegeven worden.
Qua snelheid kan ik niets vertellen, want dat is puur gevoelsmatig. Geen uitrolproeven, geen vermogensmetingen, dus geen relevante gegevens. Ondertussen is het herfst geworden en ook dat heeft heel wat invloed op het nodige vermogen en de kruissnelheid. Op het gevoel afgaand, zijn er geen verschillen merkbaar op dat vlak, maar zoals ik zei: dat is op het gevoel. Als ik de ervaringen van anderen lees, gaat het over hooguit 0,5 km/u snelheidsverschil. Dat is moeilijk hard te maken.
Wat de wegligging betreft, is er wel degelijk verschil. De zijdelingse stabiliteit is fenomenaal: waar de PM's bij een hoge bochtsnelheid begonnen te schuiven (niet zoals de Marathon Plussen op de trike, maar toch), zal eFAW nu eerder het binnenwiel lichten, ook op een nat wegdek. Dat gaat heel geleidelijk, dus ik voel me er perfect veilig bij. Aangezien op het aangedreven wiel geen Tryker ligt, valt er voor wat de tractie betreft niets zinnigs over te vertellen.
Waar de PM 47-406 werkt met een druk tussen 3 en 5 bar, beveelt Schwalbe voor de Tryker 4 tot 6 bar aan. Logisch, want het is een smallere band. Hogere druk betekent minder vering in de band, dus het comfort zou iets achteruit moeten gaan.
Moeilijk te zeggen. Het lijkt erop dat dit sterk afhangt van de ondergrond. Op de vreselijke betonklinkerstraten die ik onderweg hier en daar tegenkom, lijkt de hele fiets sneller te resoneren, waardoor het wegcontact op dat moment wegvalt en de koetswerkgeluiden heel erg toegenomen zijn. Dat verlies van wegcontact had ik met de PM's ook, dus dat ligt eerder aan de combinatie vering/demping. Alleen gebeurt het nu wat sneller. Dat gaat dus enkel over hoogfrequente trillingen.
De meeste commentaren die ik lees, worden geschreven door trike-eigenaars. Dat zijn andere voertuigen: zowat alle trikes zijn ongeveerd of hooguit achteraan afgeveerd, terwijl bijna elke velomobiel rondom geveerd is. Dat maakt dat grote niveauverschillen bij een velomobiel door de vering opgevangen worden. Het is dan ook moeilijk uit te maken wat de ophanging opvangt en wat de band. Je kunt enkel verschillen weergeven tussen de vorige en de huidige banden.
Om iets te zeggen over de levensduur is het nog wat vroeg. Ik verwacht dat, gezien de eerder vierkante doorsnede en het dikke loopvlak, de Trykers een heel eind mee moeten kunnen, maar ook de rubbersamenstelling speelt daarin een rol. Het feit dat de zijwaartse grip zo goed is, kan er ook toe leiden dat de bochtsnelheid hoger wordt en ook dit heeft een invloed op de slijtage.
De PM's kostten me € 20 per stuk, de Trykers kocht ik aan zowat dezelfde prijs (iets goedkoper, maar er kwamen verzendkosten bij), dus dat was ook al geen argument om de ene boven de andere te kiezen.
Wat ik wel verwacht, is dat de Trykers het minder zullen doen bij modder of sneeuw, aangezien ze smaller zijn en op het loopvlak gewoon effen. Dat laatste maakt niet zoveel uit, aangezien het achterwiel voor de aandrijving zorgt en daar een Big Ben 55-406 op ligt. Wel hebben smalle banden op een onverharde ondergrond eerder de neiging om diepe voren te trekken en dan verhoogt de weerstand behoorlijk.
Wat lekbestendigheid betreft, valt er na pakweg 1000 km nog niet veel zinnigs te melden. Geen lekken tot nu toe: de banden beschikken over de "Raceguard" lekbescherming. Het zwakste punt zou de "schouder" van de band zijn: het deel net naast het loopvlak, waar wel profiel te vinden is en geen lekbescherming.
Het hele bandenpakket - Trykers voor en Big Ben 55-406 achter - geeft het volgende:
- qua snelheid geen merkbaar verschil bij eFAW
- de Trykers kleven aan de weg in bochten. Het is de Big Ben die durft uit te breken (afhankelijk van de druk).
- het stevige profiel van de Big Ben zorgt voor voldoende tractie op modderwegen. Daar zijn het - zoals verwacht - de smalle Trykers die zich ingraven.
- meer lawaai: contactgeluiden lijken sterker doorgegeven te worden
Schwalbe Big Ben |
Zoals bij elke bandenkeuze gaat het uiteindelijk om een compromis. Bij een woonwerkfiets komt betrouwbaarheid op de eerste plaats: een iets hogere gemiddelde snelheid weegt niet op tegen een vergroot risico op lekken (en dus meer tijdverlies). Wat dit betreft, lijken de Trykers een prima keuze. Ze voelen niet trager aan, verbeteren het rijgedrag en zijn tot op heden absoluut betrouwbaar.
Op de E-Orca komen dezelfde banden, aangezien de nieuwste generatie tot 42 mm aan kan.
Hoe meer ik er over lees van andere rijders en in beperkte mate ook zelf ervaar, hoe meer ik overtuigd raak dat het voor velomobielkruissnelheden ( 27-35 km/u ) helemaal niet zoveel uitmaakt wat er precies onder ligt.
BeantwoordenVerwijderenIk merk nu ook ineens dat ik langzamer ga rijden met dezelfde inspanning, en dat is met Marathon Greenguards en Big Apple Plus achter. Komt gewoon van kouder bandenrubber, zoals Wim Schermer aantoonde met zijn pendeltesten bij koude.
De enige banden die daar minder last van hebben zijn ook de meeste ongeschikte voor koude en rommel op de weg : soepele en dunne vouwballonbanden zonder lekbescherming.
Linksom of rechtsom ontkom je toch niet aan wat minder snelheid krijgen voor een gelijke inspanning in de koude maanden. Tenzij je op eieren wilt dansen met F-lites en Super Moto's. Het kan natuurlijk best goed gaan ( bijvoorbeeld met die aparte anti lek binnenband die Wim Schermer gebruikt + antilek vloeistof ) maar het is verdomde koud als je er licht bezweet uit moet....en dat allemaal voor 0,5-1,5 km/u meer.....dan maar wat langzamer ;-))
De windrichting en -sterkte heeft meer invloed ;-)
VerwijderenEr is ook een belangrijk verschil naargelang het doel. Wim en gelijkgestemden rijden vooral (om te trainen voor) races en daar kan het op die halve km/u aankomen. Ook voor wie recreatief rijdt, lijkt prestaties dikwijls doorslaggevender dan zekerheid (op lekvrij rijden).
Wie forenst met zijn VM, moet vooral zeker zijn van elke dag zonder problemen de weg af te kunnen leggen en dan is een lekvrije band belangrijker. Dat is een constante in de ervaringen van velonauten, lijkt me.
Ik heb een voor en achter geveerde trike, de HP Scorpion fs 26 met Bionx pedelec ondersteuning. Dank zij de geavanceerde vering is de wegligging van de Scorpion het beste wat je momenteel kunt kopen :-) Vooraan heb ik de standaard Schwalbe Tryker banden, achter de Marathon Plus. Dit om de kans op een lekke band achter zo klein mogelijk te maken.
BeantwoordenVerwijderen't Rijdt prima. Ik kan bijna haaks de bocht om (moet dan wel tegen leunen, maar dat is juist leuk) en de trike lijkt wel een vliegend tapijt, zo goed worden de oneffenheden weggeveerd.
't Klopt wat Jan schrijft: de Trykers lopen gemakkelijk vast in mul zand en los grind. Maar 'k maak er geen gewoonte van om daar doorheen te willen rijden...
Wijnandt, dat vastlopen heeft niets met de Trykers op zich te maken volgens mij. Met bijvoorbeeld een Kojak 35-406 zal dat nog sneller gebeuren. Heeft gewoonweg met het formaat van de band te maken.
VerwijderenEn wat dat tegenleunen betreft: dat vond ik ook schitterend. Qua rijsensatie - zeker in snel genomen bochten - kan een velomobiel niet op tegen een trike, maar voor woonwerk (en pure snelheid) is die laatste dan weer onverslaanbaar.