kilometerstanden

dinsdag 18 februari 2014

2014: reisplan

Eén van de voornemens voor dit jaar is een flinke fietsreis maken: in de zomer wil ik tot in Zuid-Bretagne fietsen. Dat is niet overweldigend ver, maar pakweg 800 km enkel is ook niet niks. Vooral: zoiets heb ik nog nooit gedaan. Tot op heden maakte ik met de velomobiel of de Kobra enkel dagtrips, meer niet. In een ver verleden was er wel een reis naar Wales, samen met mijn broer, met oude stadsfietsen (Sturmey Archer achternaaf), maar dat is het zowat op het vlak van fietsreizen. Het is tijd om de draad weer op te pakken.

Fietsen, met de E-Orca, is niet het doel (ter plaatse raken wel), maar het maakt wel dat de verplaatsing op zich ook al reizen, ook al vakantie wordt. Alleen al de voorbereiding staat garant voor uren plezier.
Er is een deel van Eurovelo 4 dat past in de plannen, maar jammer genoeg bestaat die route nog maar grofweg op een kaart. Hier en daar kan ik gebruik maken van delen van de Voies Vertes. Ook via Routeyou zijn geschikte stukken te vinden die dan aan elkaar moeten gebreid worden.  Ik denk dat ik informatie zal inwinnen bij de Franse ligfietsers. Zij beschikken tenslotte over voldoende terreinkennis en weten ook of de routes voor een velomobiel geschikt zijn.
Dat wordt uitzoeken dus en hopen dat de tracks allemaal leesbaar blijven op de gps.

Voor de route zijn er wel wat mogelijkheden. Voor de heenweg zou ik graag een heel eind langs de kust rijden; zowat van Abbeville tot Caen (Normandische kust), in de hoop dat het daar niet te druk is.



Voor dat deel is Eurovélo 4 "bientôt disponible" (binnenkort beschikbaar). Hopelijk is "bientôt" nog voor de zomer, zodat ik er gebruik van kan maken. Daarna steek ik door tot aan Avranches (Mont Saint-Michel). 



Vanaf Saint-Malo (iets verder langs de kust) tot dicht bij Vannes - aan de Golfe de Morbihan - kan het traject via de Voies Vertes lopen. 



Als het zo uitkomt, trek ik daarna verder tot in Nantes, waar de huidige eigenaar van eFAW woont. Nantes is trouwens een stad die hard aan de weg timmert wat betreft fietscultuur in Frankrijk.
Van daaruit begint dan de terugweg: tot aan Orléans langs de route "Loire à vélo" (als dat haalbaar is).



Dit is een uitgestrekte fietsroute die de oevers van de Loire volgt: een brede, statige rivier met, zoals gekend, talloze kastelen. Van daaruit moet ik een route uitstippelen die me ten oosten van of door Parijs tot in Gent brengt.



Dat is nog een heel eind: zowat 400 km

Het lijkt me beter dat dit voorafgegaan zal worden door minstens één korte reis (weekend) om de haalbaarheid van het plan te beoordelen. Aan het huidige tempo zal ik tegen april of mei naar Dronten moeten voor het 5000 km nazicht van de E-Orca en dat wordt dan de gelegenheid voor die meerdaagse trip.

De reis zelf moet geknipt worden in trajecten van zo ongeveer 150 km, zodat ook met wat vastrijden en hindernissen de afstand haalbaar blijft. Ook campings moeten vooraf uitgezocht worden, zodat ik zeker ben van bijvoorbeeld stroom (om accu's te laden).
De ervaring leert me dat het hiervoor beter is om - bij de heenweg - even van de kust weg te gaan: campings dicht bij de kust zijn dikwijls heel erg duur voor wat ze bieden en heel druk in het hoogseizoen. Als je enkele kilometers landinwaarts trekt, worden de prijzen meteen anders en is de accomodatie meestal ook uitgebreider en verzorgder.

De trip in Bretagne in mei 2013 leerde me dat Franse fietsroutes, zoals ook op veel andere plaatsen, uitgestippeld zijn als recreatieve routes. In Bretagne was dat dikwijls op een halfverharde ondergrond van dolomiet.


Daarnaast zijn het - door die recreatieve inslag - meestal niet de kortste routes en daarenboven worden ze versperd door hekjes, waar de combinatie velomobiel + fietskar geheid problemen mee krijgt. 


Een halfverharde ondergrond betekent ook meer rolweerstand en dus een lagere kruissnelheid. Dit is niet wat je zoekt om lange afstanden te fietsen; daarvoor heb je eerder functionele fietsroutes nodig, maar liefst ook nog wat mooi. Het is namelijk niet de bedoeling om in recordtijd ter plaatse te raken, maar om te genieten van het landschap onderweg.

Ook op logistiek vlak moet nog wat geregeld worden. Kamperen betekent dat toch wat spullen mee moeten: een tent, een slaapmat en slaapzak als absolute minimum, maar ook wat elementaire kookspullen, servies, bestek, ... Dan volgt nog alles wat met mobiliteit te maken heeft: herstelkit, reserveband(en), pomp, laders voor de accu's, ... Omdat ik ter plaatse ga zeilen, moet ook daarvoor de geschikte kledij mee.
Ondanks het behoorlijke bagagevolume van de Orca zal dit niet volstaan, vrees ik. Dus komt er achter de Orca een fietskar, vermoedelijk een Radical Cyclone (waar de Orca trouwens op voorzien is).

Foto: Radical

En natuurlijk moet ook die combinatie vooraf getest worden, zodat ik een idee heb van een haalbare kruissnelheid, het daaraan gekoppelde gemiddelde en de mogelijke dagafstanden.
De rit naar Dronten zal dus wellicht een korte kampeertrip worden.

4 opmerkingen:

  1. Dag Jan,
    Dagggemiddelden van 150 km, zeker met een bagagekar, is behoorlijk ambitieus. Ik reed in een groep ervaren Quest rijders rondom Ierland, Frankrijk en Denemarken. Wij werden begeleid door een camper zodat er maar twee kleine tentjes meegingen. Als het terrein behoorlijk heuvelachtig is, dan is 150 km dagelijks niet haalbaar.

    Wil je elke dag een lange tocht rijden, dan moet je je heel intensief voorbereiden. Dan moet je de periode aan de reis voorafgaand aan de tocht elke dag ook langere afstanden rijden. Alleen dan blijven je knieën, vooral de pezen en peesaanhechtingen, zonder pijn functioneren.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wim, precies daarom wil ik eerst een meerdaagse rit rijden om de haalbaarheid te bepalen. Je mag ook niet vergeten dat dit een E-Orca is! De ondersteuning zou de belasting al flink moeten verminderen. Bergop is de ondersteuning een grote hulp en ook bij het op snelheid komen, zeker met de massa van de reisbenodigdheden, kan dit wel het verschil maken.

      Als ik grofweg reken, kom ik op een week eerder aan 115 km per dag (800/7). Meestal blijkt de afstand in de realiteit wel wat meer dan op kaart.
      Tenslotte: dit is nog maar een eerste plan. Er is nog veel tijd om na te denken, voor te bereiden en te beslissen of het kan. Toch bedankt voor het advies. Een beetje hulp van ervaren mensen is altijd welkom.

      Verwijderen
  2. Ik denk inderdaad dat je eerder de accu(s) eens moet testen met dergelijke belading en langere afstanden.

    Qua snelheid zal de e-ondersteuning de lading wel aankunnen en gewoon naar de ~25 km/u willen versnellen, maar het zal met het grotere gewicht/luchtweerstand meer stroom kosten dus de accu's gevoelig eerder legen.

    Als ik naar mijn ( 60 kg) e-bakfiets kijk kan de acculading zomaar van 40 km naar 10 km maximum radius worden bekort door krachte tegenwind of een hogere massa ( 2 kinderen plus weekboodschappen )

    Nu is jouw accu vast stukken beter, de eigenschap onder hogere belasting onevenredig veel meer stroom te vreten is universeel in electrische voertuigen.

    Ah, Jos vond dat er enorm veel kracht voor nodig was om over de 35 km/u te rijden.....was jouw 55 km/u wel op een vlakke weg ??



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1. Ik wil inderdaad ruim vooraf wat testen: bereik met accu, kruissnelheid met bagagekar, haalbare dagafstanden, ... maar februari is nu niet onmiddellijk een ideaal moment daarvoor.
      2. 55 en zelfs 60 km/u was inderdaad op een vlakke weg! 55 met een flinke zijwind (4 bft), 60 met stormachtige rugwind (6bft). Dat is wel enkel een sprintje, meer niet.

      Verwijderen